دنیای اقتصاد: فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز پنج‌شنبه در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری شرکت نخواهد کرد. وی که در برنامه‌ای مستقیم از کاخ الیزه با مردم صحبت می‌کرد، گفت به‌واسطه پرهیز از خطراتی که نامزدی وی می‌تواند به‌دنبال بیاورد و برای جلوگیری از چند دستگی ترجیح می‌دهد در رقابت انتخاباتی شرکت نکند. وی در سخنان خود ضمن مرور سریع کارنامه دوره ریاست‌جمهوری‌اش و برشمردن دستاوردهای مثبت و منفی آن از نتایج به‌دست آمده ابراز رضایت کرد و نسبت به خطرهای موجود برای آینده فرانسه هشدار داد.

درحالی‌که برخی مقام‌های ارشد حزب سوسیالیست خواستار شرکت فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری و مانوئل والس نخست‌وزیر فرانسه در رقابت‌های مقدماتی این حزب شده‌اند، سخنگوی دولت پاریس چند روز قبل بر این مساله تاکید کرد که این دو نفر نمی‌توانند با یکدیگر رقابت کنند. میزان محبوبیت اولاند طی ماه‌های اخیر با افت شدیدی روبه‌رو شده و این مساله نگرانی‌ها در بین سران حزب سوسیالیست نسبت به شکست احتمالی در انتخابات سال آینده را تشدید کرده بود. براساس نظرسنجی شبکه ب.اف.ام فرانسه، مردم در پاسخ به اینکه اگر فرانسوا اولاند یا مانوئل والس نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۷ میلادی شود به کدام‌یک رای می‌دهید والس ۹ درصد و اولاند ۷ درصد رای آوردند. این نظرسنجی نشان می‌دهد پایگاه مردمی سوسیالیست‌ها در فرانسه بسیار سست شده است. همچنین براساس این نظرسنجی فرانسوا فیون ۳۰ درصد و ماری لوپن ۲۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

فرانسوا فیون در انتخابات مقدماتی محافظه‌کاران توانست بر رقیب خود یعنی آلن ژوپه پیروز شود و نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که مانوئل والس، از طرف سوسیالیست‌ها نامزد می‌شود. به گزارش سی‌ان‌ان، رای‌دهندگان فرانسوی در آوریل و مه ‌۲۰۱۷ به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. این گزارش می‌نویسد از سال ۱۹۵۸ - یعنی زمان تاسیس پنجمین جمهوری فرانسه- به این سو این برای اولین‌بار است که یک رئیس‌جمهور مستقر اعلام می‌کند برای بار دوم نامزد رقابت‌ها نمی‌شود. اگرچه سی‌ان‌ان معتقد است که حزب سوسیالیست اولاند باید به دنبال نامزدی در برابر فیون (راست میانه) و لوپن (راست افراطی) باشد؛ اما برخی گزارش‌ها معتقدند که مانوئل والس ممکن است از طرف سوسیالیست‌ها نامزد شود.

اولاند، ۶۲ ساله که در سال ۲۰۱۲ سارکوزی را شکست داد اولین رئیس‌جمهوری سوسیالیست از زمان انتخاب مجدد فرانسوا میتران در سال ۱۹۸۸ بود که به این مقام رسیده بود. اولاند در سخنان خود مبنی بر کناره‌گیری در دور بعد، علیه ایده‌های اعلام شده از سوی فیون و سایر محافظه‌کاران اعلام موضع کرد. او گفت: «راست افراطی از ما می‌خواهد کنار بکشیم، از یورو و از جهان خارج شویم. آنها انتخابات اخیر آمریکا را الگو قرار دادند؛ اما می‌خواهم بگویم که بزرگ‌ترین خطر همان سیاست‌های حمایتی است.» با این حال، اولاند در سخنان خود مروری بر کارنامه خود داشت. او به دستاوردهای خود از جمله تقویت برابری زنان و مبارزه علیه تبعیض و فراهم کردن شرایط ازدواج اشاره کرد. او اعلام کرد که بیکاری از آغاز امسال کاهش یافته؛ اما پذیرفت که همچنان «نرخ بیکاری بالاست.» با وجود این، تعدادی از بزرگ‌ترین عملیات‌های تروریستی در دوران ریاست اولاند به وقوع پیوست. شارلی ابدو و باتاکلان دو نمونه از این حملات تروریستی بودند که باعث شد نرخ محبوبیت او کاهش یابد. اولاند گفت: «در آن شرایط وحشتناک خواستار حفظ انسجام ملی بودم تا از شکاف و تفرقه پرهیز کنیم.» رئیس‌جمهوری فرانسه اظهار کرد که بزرگ‌ترین حسرتش عدم لغو تابعیت آن دسته شهروندان تروریستی بود که فرانسه را آشفته کردند. این سخنان باعث شکاف در حزب سوسیالیست شد.

دستیار میتران

فرانسوا اولاند فعالیت سیاسی خود را از آغاز دهه۷۰ و به‌عنوان دستیار میتران شروع کرد. او در سال ۱۹۷۹ به حزب سوسیالیست پیوست و دو سال بعد به‌عنوان رقیب ژاک شیراک وارد رقابت‌ها شد؛ اما بازی را واگذار کرد. او در نرماندی متولد شد و در یکی از بهترین مدارس و دانشگاه‌های فرانسه «سیانس پو» در رشته علوم سیاسی تحصیل کرد. او رابطه‌ای ۲۸ ساله با سگولن رویال داشت. آنها ۴ فرزند داشتند. اگرچه ازدواج رسمی نداشتند، اما در سال ۲۰۰۷ جدا شدند. بعدها فاش شد که اولاند با «ژولی گایت» هم به مدت ۲ سال روابطی داشت و همسر بعدی او والری تریویلیه بود. حملات تروریستی در کنار مسائل جنسی و خانوادگی او از جمله دلایل افت آرا و محبوبیت اولاند است.