صدارت یک ژنرال بر پنتاگون

دنیای اقتصاد: زمین گلف ترامپ به محل انتخاب وزرا تبدیل شده است. ترامپ برای انتخاب تیم خود، با نفرات مورد نظر خود در زمین گلف نیوجرسی گفت‌وگو می‌کند. در این زمینه روز پنج‌شنبه خبر رسید که ترامپ با ژنرال متیس در زمین گلف خود دیدار داشته است. رویترز گزارش می‌دهد که رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفته او ژنرال بازنشسته، جیمز متیس، را برای پست وزارت دفاع دولت خود معرفی می‌کند.دونالد ترامپ در جریان یک سخنرانی در کنتاکی، گفته است «من به شما نمی‌گویم که یکی از ژنرال‌های خیلی خیلی فوق‌العاده ما برای وزارت دفاع معرفی می‌شود. به کسی خارج از این سالن این حرف را نزنید».

ظاهرا شوخی دونالد ترامپ به این خاطر است که قرار است معرفی رسمی او، روز دوشنبه صورت گیرد. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، افزوده است: ما «مدداگ»، متیس را به عنوان وزیر دفاع معرفی می‌کنیم... ولی این موضوع را تا روز دوشنبه رسما اعلام نخواهیم کرد... پس به هیچ‌کس نگویید». «مدداگ» (سگ هار)، لقبی ا‌ست که نظامیان و رسانه‌ها به ژنرال جیمز متیس می‌دهند. ژنرال متیس در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، فرماندهی «ستاد فرماندهی مرکزی» که از جمله بر عملیات آن کشور در خاورمیانه نظارت می‌کند، را برعهده داشت. بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی اگر متیس وزارت دفاع را در دست گیرد، بلندپایه‌ترین افسر ارتش آمریکا است که طی نیم‌سده گذشته به این مقام می‌رسد. در این راستا دونالد ترامپ او را با ژنرال جرج پتن مقایسه کرده است؛ فرماندهی که شهرت قابل توجهی در جریان جنگ جهانی دوم و هدایت ارتش هفتم ایالات متحده و نیز خلق‌وخوی شخصی‌اش به دست آورد. به گفته رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا متیس نزدیک‌ترین فرد به ژنرال جرج پتن است که آمریکایی‌ها دارند. دونالد ترامپ و متیس ۱۸ نوامبر با یکدیگر در زمین گلفِ رئیس‌جمهوری منتخب در نیوجرسی دیدار کرده‌ بودند. نتیجه این دیدار این شد که به احتمال زیاد ژنرال متیس روز دوشنبه به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده معرفی شود. البته متیس باید تایید سنا را برای به دست گرفتن این سمت به دست بیاورد چون براساس قانون آمریکا یک شخص نظامی نمی‌تواند تا هفت سال پس از اتمام مسوولیتش در یک پست نظامی، عهده دار مسوولیت وزارت دفاع آمریکا شود.

تاکنون دست کم یکی از سناتورهای دموکرات به نام «کریستن گیلیبرند» مخالفت خود را با نامزدی این فرد برای پست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است. در همین حال ترامپ هنوز اعلام نکرده که برای وزارت امور خارجه چه کسی را در نظر گرفته است. یکی از کاندیداهای مطرح برای این پست، میت رامنی، فرماندار سابق ایالت ماساچوست بوده که در کارزار انتخاباتی امسال از منتقدان سرسخت ترامپ بود. وی برای بار دوم با ترامپ دیدار کرده ولی هنوز تبعات این دیدار آشکار نشده است. دونالد ترامپ عصر پنج‌شنبه (یکم دسامبر) در نطقش تاکید کرد که خط مشی «اول آمریکا» را دنبال می‌کند. او گفت که ایالات متحده ۶ تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده است، با این حال اوضاع این منطقه به گفته وی، بیش از همیشه وخیم است.

یک هالیوودی در خزانه‌داری

اگر گفته می‌شود ارزش دارایی افراد تیم ترامپ برابر با تولید ناخالص داخلی سالانه ۱۰۰ کشور است این به‌دلیل حضور ثروتمندانی است که با میلیاردر نیویورکی عهد اخوت بسته‌اند. یکی از این افراد که جزو «سوپر ثروتمندها» است، قرار است در وزارت خزانه‌داری ساکن شود. استیو منوخین که در هالیوود هم حضور داشته و اخیرا هم مدیر اجرایی فیلم بتمن در برابر سوپرمن بوده، قرار است از این پس ساکن خزانه‌داری ایالات متحده شود. منوخین گفته است که اولویت وی کاهش مالیات و اصلاح آن است. ترامپ پیشتر نیز هشدار داده بود که برای تحریک اقتصادی قصد دارد کسی را برای خزانه‌داری انتخاب کند که با کاهش طرح مالیاتی وی همسو و هم‌نظر باشد. البته وی در گفت‌وگو با بلومبرگ تصریح کرده است منظور وی از کاهش مالیات این نیست که وی به طرز بی‌سابقه‌ای «کاهش مالیاتی» را به عنوان هدیه به طبقه مرفه ارائه دهد اما تاکید کرده که طرح کاهش مالیاتی در زمان تصدی وی در دستور کار قرار خواهد گرفت.