دنیای اقتصاد: پارلمان اتحادیه اروپا درخواست کرد تا این اتحادیه درهای مذاکره را به روی ترکیه ببندد. پارلمان این اتحادیه روز پنج‌شنبه پیشنهاد داد به‌طور موقت درهای مذاکره را به روی آنکارا ببندد. به نوشته روزنامه جمهوریت، پارلمان اروپا با ۴۷۹ رای مثبت در مقابل ۳۷ رای منفی و ۱۰۷رای ممتنع، خواستار تعلیق مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه شد. براساس اطلاعات به‌دست آمده، در جلسه پارلمان اتحادیه اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه طرح تعلیق مذاکرات ترکیه با اتحادیه اروپا در راستای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به رای گذاشته شد و نتیجه این شد که اکثریت پارلمان موافق تعلیق مذکرات با ترکیه بودند. این اتحادیه پیشتر درخصوص عدم آزادی بیان، دستگیری روزنامه‌نگاران و سیاسیون و به زندان انداختن کردها بدون طی مراحل قانونی به مقامات آنکارا هشدار داده بود اما بی‌توجهی ترکیه به این هشدارها در نهایت موجب شد پارلمان این اتحادیه پیشنهاد دهد تا اروپا مذاکرات را با این کشور به‌طور موقت به حالت تعلیق در آورد.

اتحادیه اروپا برای ادامه مذاکرات خواستار آزادی نمایندگان کرد مجلس ترکیه و روزنامه‌نگاران شده، اما این درخواست تاکنون با بی‌توجهی آنکارا مواجه شده است. در مقابل اردوغان نیز تهدید کرده بستن در مذاکرات به روی ترکیه موجب باز شدن در دیگری خواهد شد که در نهایت به ضرر این اتحادیه تمام خواهد شد. اردوغان تهدید کرده درهای ورودی اروپا را به روی پناهجویان سوری باز خواهد کرد و دیگر از این پناهجویان در ترکیه نگهداری نخواهد کرد. مهم‌ترین حربه اردوغان در مقابل اتحادیه اروپا حضور پناهجویانی است که در ترکیه مستقر شده اما خواستار حضور در کشورهای اروپایی هستند. اردوغان در این خصوص به مقامات اتحادیه اروپا گفت: شما هیچ وقت صادقانه رفتار نکردید و منصفانه از مردم پیروی نکردید. شما وقتی جسد کودکان را در کنار مدیترانه دیدید توجهی نکردید. این ما هستیم که روزانه به ۳ و نیم میلیون نفر غذا می‌دهیم. رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: شما به قول و قرار خود وفادار نماندید. شما زمانی که ۵۰ هزار نفر را پشت مرزهای خود نگه داشتید شروع به عجز و لابه کردید و گفتید اگر ترکیه درها را به روی پناهجویان باز کند چه خواهد شد؟ این در حالی است که اردوغان پیشتر به نوعی دیگر اتحادیه اروپا را تهدید کرده و گفته بود که ترکیه در نظر دارد گزینه حضور در پیمان شانگهای را به‌طور جدی بررسی کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه پیشنهاد داده است ترکیه به جای حضور در اتحادیه اروپا، به‌دنبال حضور در شانگهای باشد. حضور روسیه و چین در سازمان موجب می‌شود تا کشورهای غربی نسبت به رویکرد شرق‌گرایانه ترکیه حساس شوند، برای همین اردوغان همواره از کارت شانگهای برای تهدید کردن اتحادیه اروپا و کشورهای غربی استفاده کرده است. او در این خصوص می‌گوید: برخی از من انتقاد می‌کنند اما من نظر خودم را ابراز می‌کنم. برای مثال من می‌گویم چرا ترکیه به عضویت سازمان شانگهای در نیاید؟ سازمان همکاری شانگهای یک بلوک اقتصادی و امنیتی است که از سوی روسیه و چین رهبری می‌شود. قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان از دیگر اعضای این سازمان محسوب می‌شوند.