تفرقه در اردوگاه جمهوری‌خواهان

دنیای اقتصاد: جمهوری‌خواهان بر سر دو راهی جولیانی و رامنی برای وزارت امور خارجه قرار گرفته‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دو گروه رقیب در داخل جمهوری‌خواهان بر سر انتخاب وزیر امور خارجه به بن‌بست رسیده‌اند. بین مشاوران رسمی و غیررسمی ترامپ بحث‌های فراوانی شده است تا بین رودی جولیانی یا میت رامنی یکی را برای وزارت امور خارجه انتخاب کنند.

این دو دارای دیدگاه‌های متفاوتی در سیاست خارجی هستند و رودی جولیانی یکی از افراد تندرو این حزب به حساب می‌‌آید. با این حال گروه منتقد میت رامنی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا وی پس از انتقادهای فراوانی که از ترامپ در دوران انتخابات داشته است، به وی وفادار باقی خواهد ماند یا نه. در ماه مارس سال جاری میلادی، رامنی با انتقاد از ترامپ گفته بود که وی یک کلاهبردار است و از جمهوری‌خواهان خواسته بود به هر کس جز ترامپ رای بدهند. با این حال یکی از مشاوران ارشد ترامپ روز پنج‌شنبه اعتراف کرده است که ترامپ روی رامنی نظر مساعدی دارد و به رامنی اعتقاد دارد. البته ترامپ سابقه عوض کردن نظرات خود را در یک دقیقه دارد و برخی می‌گویند ترامپ در مورد رودی جولیانی نیز سخنان خوبی به زبان آورده و وی را هم تایید کرده است. انتظار می‌رفت که ترامپ در روز ۲۴ نوامبر برابر با روز شکرگزاری نام یکی از دو نامزد مطرح برای این وزارتخانه را به زبان بیاورد.

«کلیان کان‌وی» مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ در توییتی با تایید نگرانی‌ها در تیم رئیس‌جمهور منتخب، درخصوص انتخاب رامنی نوشت: توفانی از نگرانی‌ها در تیم ترامپ به‌وجود آمده است و به وی درباره انتخاب نامزد سابق ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۲ هشدار داده‌اند. آنها می‌گویند که مردم این کشوردیدگاه خوبی نسبت به رامنی ندارند و انتخاب وی می‌تواند به ضرر دولت جدید باشد. البته دسته دیگری در جمهوری‌خواهان وجود دارند که از حضور رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک در وزارت امور خارجه نگران هستند. آنها می‌گویند که دیدگاه‌های وی در حوزه تجارت خارجی ممکن است به پیدا شدن میادین نبرد بی‌امان منجر شود. این دسته همچنین نگران این هستند که جولیانی فاقد دیدگاه‌های جهانی است و توان اداره کردن وزارت امور خارجه این کشور را ندارد. با این حال رودی جولیانی جزو حامیان اصلی ترامپ و از این مزیت نسبی در برابر رامنی منتقد برخوردار است.

تاکنون رامنی و جولیانی اشتیاق خود را برای پذیرش این پست نشان داده‌اند. در حالی که جولیانی به شکل آشکاری در میان عموم اشتیاق خود را برای پست جدید نشان داده، اما رامنی سعی کرده است این اشتیاق را چندان بروز ندهد. این در حالی است که گفته می‌شود جولیانی از دست ترامپ به دلیل دیدارش با رامنی عصبانی است. این عصبانیت البته پس از آن بیشتر شد که ترامپ در یک بیانیه‌ای دیدار با رامنی را مفید ارزیابی کرد. اختلاف بر سر این دو نامزد موجب شده است که تیم ترامپ درها را به روی دیگر افراد هم باز کنند. گفته می‌شود سوای این دو گزینه معروف، می‌توان به گزینه‌هایی همچون ژنرال «جان.اف کلی »، فرمانده سابق فرماندهی جنوبی نیروی دریایی ایالات‌متحده، دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته و رئیس سابق سیا و باب کورکر، سناتور تنسی اشاره کرد. به همین منظور با جیسون میلر، سخنگوی ترامپ این پرسش در میان گذاشته شد که چه کسی در قبای وزیر امور خارجه این کشور با ترامپ همکاری خواهد کرد. در این خصوص میلر اعلام کرد که ترامپ با افراد متفاوت و در عین حال شایسته گفت‌وگوهای متعددی داشته است. اسم برخی از آنها در میان عموم مطرح شده و برخی هنوز نامشان فاش نشده است. رئیس‌جمهور منتخب پس از اینکه تصمیم نهایی خود را گرفت، نام وی را آشکار خواهد کرد. البته افرادی که برخلاف تندروهای تیم ترامپ می‌‌اندیشند، رامنی را گزینه مطلوبی برای وزارت امور خارجه می‌دانند اما افرادی همچون استیفن بانون، رئیس استراتژیست ترامپ، نسبت به وفاداری رامنی شک و تردید دارند و وی را فاقد صلاحیت برای حضور در تیم آتی ترامپ می‌دانند.

ارزیابی اعراب از عصر ترامپ