دنیای اقتصاد: پس از رسوایی‌های رئیس‌جمهور کره‌جنوبی اکنون پای دادستان‌ها هم به این پرونده باز شده است. دادستان‌ها قرار است از خانم پارک گئون‌ های در مورد رسوایی‌های سیاسی اخیر پرسش کنند. رویترز می‌نویسد: این اولین باری است که یک رئیس‌جمهور مستقر بر سر پرونده‌ای از سوی دادستان‌ها بازجویی می‌شود.

بسیاری از مردم با ریختن به خیابان‌ها نوک پیکان خود را به سوی خانم رئیس‌جمهور نشانه رفته‌اند. گفته می‌شود ۵ درصد از میزان محبوبیت خانم رئیس‌جمهور کاسته شده است. به گزارش رویترز، دادستان‌های کره‌جنوبی در حال بررسی این مساله هستند که آیا پارک گئون‌های، رئیس‌جمهوری این کشور برای جمع آوری پول برای دو بنیاد مرتبط به دوستش چوی سون-سیل بر روسای این کمپانی‌ها فشار وارد آورده یا خیر. بر همین اساس گفته می‌شود دادستان‌های کره‌جنوبی در اولین گام روسای چند بخش مهم و اصلی این کشور شامل رئیس کمپانی هیوندا را مورد بازپرسی قرار داده و قصد دارند از رئیس گروه سامسونگ و سایر کمپانی‌های اقتصادی این کشور نیز در پرونده رسوایی سیاسی بازپرسی کنند.

مقام‌های دادستانی کره‌جنوبی هنوز درباره اینکه آیا به مدارکی علیه رئیس‌جمهوری این کشور و دوستش دست پیدا کرده‌اند، به اظهارنظر نپرداخته‌اند. دادستان‌ها در حال بازپرسی از افراد نزدیک به پارک گئون‌ های هستند اما وی گفته که ژوئیه سال گذشته میلادی با روسای این کمپانی‌ها به شور نشسته تا آنها در فرهنگ کره‌جنوبی بیشتر حضور داشته باشند. دادستان‌ها اخیرا به کمپانی سامسونگ رفته بودند تا احتمال دخالت آن را در اختصاص میلیون‌ها یورو به کمپانی تحت کنترل چوی سون سیل و دخترش مورد بررسی قرار دهند. براساس قانون اساسی کره‌جنوبی، رئیس‌جمهوری این کشور از تحت پیگرد قرار گرفتن مصون است اما می‌توان وی را مورد بازجویی قرار داد. از مدت ریاست‌جمهوری پارک گئون ‌های ۱۵ ماه باقی مانده است. اگر وی پیش از پایان این مدت از کار برکنار شود، باید ظرف مدت ۶۰ روز انتخابات برگزار شود.

دامنه اعمال نفوذ چوی سون- سیل به بخش فرهنگی و ورزشی نیز رسیده است. رویترز به نقل از مقام‌های دادستانی می‌نویسد:«درست است که ما در حال برنامه ریزی برای سوال از رئیس‌جمهور هستیم اما تاریخ آن هنوز روشن نیست». خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک مقام دادستانی اعلام کرد که سوال از پارک نباید دیرتر از روز چهارشنبه (همین هفته) باشد. این مقام گفت: «سوال چهره به چهره از افراد از اصول ماست.» یونهاپ افزود: خانم پارک به‌عنوان شاهد در برابر دادستان‌ها حضور خواهد یافت. دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد که تا روز سه شنبه وکیلی برای وی خواهیم یافت. اگرچه در گذشته هم برخی روسای جمهور در ماجرای رسوایی و فساد دست داشتند اما هیچ یک به‌طور مستقیم از سوی دادستانی مورد سوال قرار نگرفتند. بر همین اساس، خانم پارک اولین رئیس‌جمهور مستقر در کره‌جنوبی است که از سوی دادستانی مورد سوال قرار می‌گیرد.

گفته می‌شود رئیس شرکت هیوندای موتور مورد سوال قرار گرفته است. همچنین سخنگوی ایرلاین‌های کره نیز اعلام کرد که رئیس هانجین و بزرگ‌ترین ایرلاین کره نیز در برابر دادستانی حضور یافتند اما سخنی از کم و کیف ماجرا به میان نیاورد. خانم پارک زیرفشار افکار عمومی و پارلمان قرار دارد تا هر چه زودتر استعفا دهد اما به گزارش رویترز، احزاب مهم اپوزیسیون احتمال شروع فرآیند استیضاح را مطرح نکرده‌اند. پیش از این هم خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده بود که یک دادستان ارشد کره‌جنوبی به اتهام به جیب زدن میلیون‌ها دلار در پی تراکنش‌های مالی مشکوک که با یک سازنده‌ مطرح بازی‌های آنلاین داشت، دستگیر شد. وزارت دادگستری کره‌جنوبی اعلام کرد که «جین کیونگ جون» تا به حال عالی‌رتبه‌ترین دادستانی بوده است که در کره‌جنوبی بازداشت می‌شود.