دنیای اقتصاد: پلیس فدرال آمریکا مجوز تحقیقات تازه در ارتباط با شمار زیادی از ایمیل‌های یکی از مشاوران ارشد هیلاری کلینتون را دریافت کرده‌است. به گزارش رویترز این اقدام با انتقاد دموکرات‌ها روبه‌رو شده است. یکی از رهبران دموکرات بر این باور است که جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی که اساسا یک جمهوری‌خواه است با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات دست به این کار زده است.

همزمان مدیر اف‌بی‌آی با انتقاد از رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا روبه‌رو شده‌ که می‌گوید اقدام اخیر ممکن است خلاف قانون باشد. در حالی‌که تنها چند روز به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده باقی‌مانده، رئیس پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، اعلام کرد در حال بررسی دوباره پرونده مربوط به ایمیل‌های نامزد حزب دموکرات و استفاده او از سرور شخصی ا‌ست.

در این نامه به ایمیل‌های جدیدی، در تحقیقاتی غیرمرتبط با پرونده ایمیل‌های خانم کلینتون، اشاره شده بود. این تحقیقات مربوط به کامپیوتر قدیمی آنتونی وینر، نماینده پیشین کنگره آمریکا و همسر پیشین وی هما عابدین، از مشاوران ارشد هیلاری کلینتون است. بازرسان می‌گویند عابدین از کامپیوتر وینر برای رد و بدل کردن هزاران ایمیل با کلینتون استفاده کرده‌ است.

به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، اف‌بی‌آی پیش از این مجوز تحقیقات در لپ‌تاپ آنتونی وینر را دریافت کرده بود. منتها این تحقیقات به اتهام‌ها علیه او در مورد رابطه جنسی با دختری زیر سن قانونی مربوط می‌شد.

این شبکه خبری می‌گوید مقام‌های پلیس فدرال اکنون به مقایسه پیام‌های تازه با ایمیل‌های قبلی می‌پردازند تا مشخص شود از سرور شخصی کلینتون، پیام یا ایمیل محرمانه‌ای فرستاده شده‌است یا نه. جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی، توضیح چندانی در مورد تحقیقات نداده و در نامه خود به کنگره نیز گفته بود پلیس فدرال هنوز نمی‌تواند با قطعیت بگوید مدارک جدید از اهمیت خاصی برخوردار هستند یا نه.

با همه اینها تحقیقات تازه اف‌بی‌آی با انتقادهای شدید دموکرات‌ها و کارزار هیلاری کلینتون روبه‌رو شده‌است.

هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها که در آخرین نظرسنجی با اختلاف ۱۵ امتیازی از رقیب خود قرار دارد، نامه جیمز کومی به کنگره را «بی‌سابقه» و «عمیقا نگران‌کننده» توصیف کرده بود. دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه او، از سوی دیگر از اقدام اخیر کومی ستایش کرده و بار دیگر نامزد حزب دموکرات را هدف انتقادهایی قرار داده که حول محور«فعالیت‌های غیرقانونی» شکل گرفته‌اند. روز یکشنبه، هری رید، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا نیز به جمع منتقدان اقدام کومی پیوست و گفت تحقیقات تازه ممکن است خلاف قانون و مقررات باشد. هری رید در نامه‌ای به مدیر اف‌بی‌آی می‌گوید؛ اقدامات او ممکن است بر پایه «استانداردهای دوگانه» شکل گرفته باشد و ممکن است بر خلاف «مصوبه هـَچ» باشد.

قانون فدرال «هچ» که در سال ۱۹۳۹ تصویب شده، بجز رئیس‌جمهوری، معاون او و شماری از مقام‌های بلندپایه مشخص، مابقی کارکنان امور اجرایی در اداره‌های فدرال را از دخالت در برخی امور سیاسی، اشتغال در مناصبی که طی انتخابات کسب می‌شود، شرکت در مبارزه‌های سیاسی یا جمع‌آوری کمک نقدی برای نامزدی خاص، منع می‌کند.

هری رید، مدیر اف‌بی‌آی را با توجه به اینکه یک جمهوری‌خواه است متهم به جانبداری در انتخابات ریاست‌جمهوری کرده است. این انتخابات هشتم نوامبر (سه‌شنبه آینده) برگزار خواهد شد.

جان پادستا، مدیر کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون هم جزو کسانی است که معتقد است اقدام جیمز کومی جانبدارانه است. او می‌گوید که کومی پیش از اینکه میزان اهمیت ایمیل‌های رد و بدل شده را بسنجد و سپس تصمیم به ارسال نامه به کنگره کند، بی‌توجه به این امر مهم، نامه را به کنگره فرستاده است.

پادستا می‌گوید: «ما از کومی خواسته‌ایم اینجا بیاید و توضیح دهد موضوع از چه قرار است؟ زیرا هنوز محتوای ایمیل‌های رد و بدل شده مشخص نیست.»

با این وجود یکی از کارشناسان اف‌بی‌آی که روی فساد وینر کار می‌کند، گفته است که شواهدی وجود دارد که این پرونده می‌تواند به نوعی به پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون هم مرتبط باشد.

وینر متهم است که پیام‌های جنسی مستهجن به یک دختر ۱۵ ساله فرستاده است. وی همچنین متهم به فساد مالی است و اف‌بی‌آی، پیش‌تر جواز بررسی و تحقیقات روی این پرونده را گرفته بود.