آغاز مرحله نهایی حمله به موصل

دنیای اقتصاد: روز گذشته ارتش عراق مرحله نهایی برای حمله به موصل را آغاز کرد. این مرحله برای بازپس‌گیری دومین شهر بزرگ عراق صورت می‌گیرد که در دست داعش قرار دارد.

شبکه خبری سی‌بی‌اس کانادا در خبری اعلام کرد که ۵ هزار نیروی تازه‌نفس نیز برای بازپس‌گیری موصل به ارتش عراق اضافه شده‌اند. اداره تبلیغات جنگ ارتش عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای دولتی این کشور در مرحله پایانی آزادسازی شهر یک‌ونیم میلیون نفری موصل قرار دارند و از سه محور به این شهر حمله کرده‌اند. در این بیانیه کوتاه آمده است: از ساعت شش و ۳۰ دقیقه صبح روز دوشنبه نیروهای مبارزه با تروریسم و سه لشکر پیاده، زرهی و مکانیزه ارتش عراق از سه محور به سمت ساحل چپ شهر موصل حرکت کرده‌اند.

شهر موصل که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود توسط رودخانه فرات به دو بخش راست و چپ تقسیم شده است که این دو بخش با سه پل اصلی به هم وصل می‌شوند. ساحل سمت راست شهر موصل به دلیل تازه‌ساخت بودن، مناطقی با خیابان‌های بازتر دارد که کار پیشروی را برای نیروهای عراقی به‌ویژه ادوات زرهی ارتش میسر می‌کند و به اعتقاد کارشناسان پیشروی در آن آسان‌تر خواهد بود.

اما بنا بر برآوردهای نظامی، محله‌های سمت چپ شهر موصل که در واقع قسمت تاریخی و قدیم این شهر چند هزار ساله است، محل اصلی رویارویی داعش با نیروهای ارتش عراق است. محله‌های تودرتو و پرجمعیت، خیابان‌های تنگ و بافت قدیمی ساحل چپ شهر موصل عاملی موثر در کند کردن روند پیشروی ارتش عراق خواهد بود و داعش نیز با علم به این موضوع بیشترین تله‌های انفجاری، تونل‌ها و مراکز فرماندهی خود را در این بخش ایجاد کرده تا هم از وضعیت بافت شهری بهره ببرد و هم از ساکنان پرتعداد این مناطق به‌عنوان سپر انسانی استفاده کند.

ارتش عراق بیش از دو هفته است که عملیات آزادسازی موصل و اطراف آن را آغاز کرده‌ است و در همین راستا دو مرحله ابتدایی این عملیات یعنی پاکسازی روستاها و مناطق حومه‌ای در مرحله اول عملیات و تصرف شهرهای اطراف موصل یا محاصره آنها برای مرحله دوم را محقق کردند. بنابر اعلام ارتش عراق تنها نیروهای رسمی دولت عراق متشکل از ارتش، پلیس فدرال و نیروهای مبارزه با تروریسم این کشور در عملیات ورود به شهر موصل حضور دارند و عملیات از پشتیبانی هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا و هلی‌کوپترهای ارتش عراق نیز بهره‌مند است. شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید با آغاز عملیات نهایی، داعش هزاران نفر از غیرنظامی‌ها را به مرکز موصل برده و از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. داعش که شهر موصل را جواهر خلافت خودخوانده‌اش می‌داند قصد دارد تا با تاسیس سپر انسانی پیشروی نیروهای عراقی را کندتر کند. همچنین در چند روز اخیر خبر رسیده است که داعش میزان اعدام خود را در این شهر بالا برده است. گفته می‌شود داعش در این شهر به بهانه «کافر» شدن غیرنظامیان این شهر را اعدام می‌کند. برخی از اعدامی‌ها هم تحت عنوان جاسوس دولت عراق در مقابل جوخه‌های اعدام داعش قرار گرفته‌اند.

حمله به موصل بزرگ‌ترین لشکرکشی پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ است. نماینده سازمان ملل می‌گوید که داعش افراد غیرنظامی را مجبور به سکونت در اطراف پایگاه‌های نظامی خود کرده است. همچنین این گروه تروریستی ۸ هزار خانوار را در اطراف و مرکز موصل سکونت داده تا از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده کند. روز یکشنبه خبر رسیده بود که ایالات‌متحده به درخواست ترکیه عملیات موصل را متوقف کرده است. ترکیه از آمریکا خواسته بود تا مانع حمله نیروهای عراقی به شهر تلعفر شود. در این شهر ترکمن‌هایی زندگی می‌کنند که ترکیه مدعی است مسوولیت حفاظت از آنها را بر عهده دارد. با این وجود ساعاتی بعد ارتش عراق اعلام کرد که عملیات موصل متوقف نشده است و روز دوشنبه نیز ارتش این کشور در یک بیانیه کوتاه اعلام کرد که عملیات نهایی برای بازپس‌گیری شهر موصل آغاز شده است.