مترجم: رفیعه هراتی- یک فصل دیگر و مجموعه بزرگ دیگری از ارقام تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز سودده جهان به مدت سه ماه منتهی به ۳۱دسامبر سود عملیاتی تویوتا از ۷/۴درصد در همین دوره در سال ۲۰۰۶ به ۶/۵میلیارددلار رسید. فروش ۲/۹درصد افزایش یافت و به ۷/۶۲میلیارد دلار رسید. فروش مشترک وسایل نقلیه ۱۲۶۰۰۰دستگاه افزایش یافت و به ۲۸۱/۲میلیون دستگاه رسید. تاکشی سوزوکی مدیرعامل ارشد این شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو اعلام کرد: «ما به‌رغم شرایط دشوار کسب‌و‌کار بالاترین نتایج سه ماهه را در فصل سوم داشتیم.»

درآمد عملیاتی سه ماهه تویوتا ۴۵درصد بیشتر از درآمد عملیاتی هوندا و نیسان دو خودروساز بزرگ ژاپنی با همدیگر است. این امر با در نظر گرفتن اینکه این دو خودروساز ژاپنی هفته گذشته نتایج سالمی ثبت کردند، یک شاهکار نیست.

اما در حالی که خودروسازان جهان به شرایط مالی تویوتا غبطه می‌خورند، این غول خودروسازی از کاهش فروشی در بازارهای به بلوغ‌رسیده اتومبیل جهان و افزایش ارزش ین ژاپن مصون نیست. امروز ارزش ین از بیش از ۱۲۰ین در برابر هر دلار در سال گذشته به حدود ۱۰۷ین افزایش یافته است. یک نشانه تهدیدآمیز اینکه تویوتا پیش‌بینی‌های تحلیلی برای دوره سه ماهه را محقق کرد، اما نتوانست پیش‌بینی تمام سال خود را متناسب با آن تنظیم کند. در عوض این شرکت پیش‌بینی درآمد عملیاتی خود را برای کل سال به ۵/۲۱میلیارد دلاراز فروش ۵/۲۳۸میلیارد دلاری رساند که این ارقام به ترتیب افزایش ۷/۲درصدی و ۵/۶درصدی تا پایان سال‌مالی مختوم به ماه مارس داشته است. گرچه این می‌تواند نشانه‌ای از محافظه‌کاری مدیریتی تویوتا باشد، با در نظر گرفتن رکود اقتصادی آمریکا، می‌تواند بر انتظار این شرکت از کاهش درآمد عملیاتی و درآمد خالص طی فصل جاری دلالت داشته باشد.

رشد کند در آمریکا

مطمئنا هم‌اکنون نیز نشانه‌های نگران‌کننده در آخرین ارقام دوره سه ماهه وجود دارند. به‌رغم ارقام ثبت‌شده، رشد تویوتا در آمریکا، ژاپن و اروپا کند بود. در آمریکای‌شمالی به‌رغم فروش خوب پریوس بنزین‌سوز هیبریدی و وانت‌های فول‌سایز تاندرا، فروش فصل ۸۰۰۰واحد افت کرد و به ۷۵۶۰۰۰ رسید. آقای سوزوکی اعتراف کرد که شرکت تویوتا در مورد فروش وانت‌های تاندرا به دادن مشوق به مشتریان متوسل شده است. گرچه این امر برای میزان سود شرکت بد است، اما در شرایط اقتصادی کنونی لازم است. آقای سوزوکی می‌گوید: «در مورد وانت‌های تاندرا خودروهای دیگر برای کمک به فروش آنها باید از مشوق استفاده کنیم.»یک نکته مثبت که آقای سوزوکی به آن اشاره کرد آنکه سال ۲۰۰۷، دوازدهمین سال رکورد متوالی برای فروشی در آمریکا به‌رغم بازار منقبض آن بود. او همچنین تاثیر وام‌گیرندگان ساب‌پرایم را به بازوی مالی تویوتا کم‌ اهمیت دانست و افزود: تاثیر بد این وام‌ها اگرچه رو به رشد است، اما فقط ۷/۰درصد بود و در درازمدت بازار آمریکا یک فرصت رشد باقی می‌ماند. آقای سوزوکی گفت: «ما قصد داریم رشد کسب‌و‌کارمان را در آمریکای شمالی به عنوان یک پایگاه سود حفظ کنیم.»

سال گذشته در ژاپن سیر نزولی بازار ادامه داشت و به پایین‌ترین حد خود در دو دهه رسید. فروش فصل تویوتا از سال قبل از آن یعنی ۴۱۰۰۰دستگاه وسیله‌نقلیه تغییر نکرد. گرچه تویوتا ولکسوس ۷/۴۷درصد از بازار خودروی سواری را به‌دست آوردند که رکورد بالایی است.در اروپا از ماه اکتبر تا ماه دسامبر فروش فقط ۲۰۰۰دستگاه رشد داشت و به ۳۰۸۰۰۰دستگاه وسیله نقلیه رسید. زیرا تقاضای بالا در روسیه و اروپای شرقی با تقاضای کم در آلمان و دیگر بازارها خنثی شد.

حمایت از طرف بازارهای نوظهور

خوشبختانه، تلاش‌های تویوتا برای افزایش فروش در بازارهای با رشد سریع اقتصاد جهان مشکل فروش متزلزل در بازارهای تثبیت شده را کم می‌کند. برای مثال، در چین تویوتا در سال ۲۰۰۷ حدود ۵۰۰۰۰۰ دستگاه وسیله نقلیه فروخت که این میزان ۶۲درصد بیشتر از سال ۲۰۰۶بود. تویوتا قصد دارد امسال ۷۰۰۰۰۰دستگاه وسیله نقلیه در چین به فروش برساند.بسیاری از این وسایل نقلیه کمری‌های با سود‌دهی‌ بالا است که در کارخانه کوآنگ‌ژو ساخته می‌شود و به عنوان مدل لوکس به بازار چین عرضه می‌شوند، ولکسوس‌ها با سود ناخالص بالا صادر می‌شوند. این امر همچنین تا حدی توضیح می‌دهد. چرا ۳/۴میلیارد دلار درآمد خالص تویوتا که شامل سود سرمایه‌گذاری مشترک با چین می‌شود، به طور فزاینده سریع‌تر از درآمد عملیاتی آن است که شامل سرمایه‌گذاری مشترک با چین نمی‌شود. در این فصل فروش در آسیا (به‌جز سرمایه‌گذاری مشترک در چین) تا ۳۷۰۰۰دستگاه افزایش یافت و به ۲۴۱۰۰۰دستگاه وسیله نقلیه رسید زیرا تقاضا در تایلند و اندونزی به شدت افزایش داشت و در آمریکای جنوبی و مرکزی، آفریقا، و اقیانوسیه فروشی ۲۸درصد افزایش داشت و به ۴۳۵۰۰دستگاه وسیله نقلیه رسید، با وجود این، چالش برای تویوتا حفظ ضربان سود‌دهی این شرکت درحالی که رشد آن گسترده‌تر می‌شود خواهد بود. به گفته تحلیل‌گران این کار زمانی که رقابت در بازارهایی همچون چین و روسیه از طرف غول‌های قدیمی خودروسازی یا خودروسازان نوظهور هندوستان و چین افزایش یابد، مشکل‌تر خواهد شد. یاسوهیروماتسوموتو تحلیل‌گر شین‌سی سکیوریتیز در توکیو می‌گوید: «تاکنون عملکرد تویوتا تحسین‌برانگیز بوده است، اما در دراز‌مدت ممکن است بازارهای نوظهوری لزوما سود زیادی که قبلا از بازار آمریکا حاصل می‌شود، به دست ندهد.» اگر تاریخچه اخیر را به عنوان راهنما در نظر بگیریم تعداد کمی مخالف آن هستند که تویوتا سود خود را پایین بیاورد.