گروه بین‌الملل- جورج بوش رییس‌جمهوری ایالات متحده در آخرین سال حضورش در کاخ سفید راهی دومین سفر دوره‌ای خود به قاره آفریقا شد. بوش قرار است در جریان این سفر شش روزه از پنج کشور آفریقایی دیدار کند. بوش در اولین مقصد آفریقایی خود وارد کوتونو مرکز جمهوری بنین شد. جورج بوش در این جمهوری با توماس بونی رییس‌جمهوری بنین دیدار و گفت‌‌وگو کرد. به گزارش آسوشیتدپرس ناآرامی‌های داخلی آفریقا، اوضاع اقتصادی منطقه و افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ایالات متحده و جمهوری بنین از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو روسای جمهوری دو کشور بود.

بوش پیش از ترک کاخ سفید اعلام کرد که موضوعاتی همچون اصلاحات دموکراتیک، وضعیت اقتصادی، همکاری‌های نظامی و مبارزه علیه بیماری ایدز در آفریقا از مهم‌ترین اهداف او در جریان این سفر شش روزه است. بوش در جریان حضور در بنین بار دیگر به موضوع درگیری‌های داخلی در منطقه دارفور در سودان اشاره کرد و ضمن نسل‌کشی خواندن آن خواستار توقف هر چه سریع‌تر این درگیری‌ها شد. ناآرامی‌های داخلی دارفور که اکنون در حال ورود به ششمین سال خود است تاکنون ۲۰۰هزار کشته و بیش از ۲میلیون آواره و بی‌خانمان در پی داشته است.

بوش علاوه بر بنین از تانزانیا، رواندا، غنا و لیبریا نیز دیدار خواهد کرد. به اعتقاد تحلیل‌گران مقصدهای سفر آفریقایی بوش به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که چندان با تصویری که از آفریقا ارائه می‌شود، همخوانی ندارند. این کشورها از جمله کشورهایی هستند که هم‌اکنون از ثبات سیاسی بیشتری نسبت به دیگر کشورهای آفریقایی بهره‌ می‌برند. رواندا و لیبریا در سال‌های گذشته درگیر جنگ‌ داخلی بوده‌اند؛ اما اکنون در آرامش نسبی به سر می‌برند. به گزارش بی‌بی‌سی، جورج بوش در جریان این سفر آفریقایی بیش از هر چیز به دنبال یک متحد آفریقایی خواهد بود تا از این طریق بتواند زمینه را برای احداث و تجهیز یک پایگاه نظامی به مدت طولانی در آفریقا فراهم کند. پیوندهای اقتصادی با آفریقا هدف دیگر جورج بوش از این سفر دوره‌ای است. هم‌اکنون چین و اتحادیه اروپا تلاش گسترده و پیگیرانه‌ای را برای دست یافتن به منابع و بازارهای آفریقا آغاز کرده‌اند. به گونه‌ای که به نظر می‌رسد ایالات متحده در این رقابت حیاتی و حساس اندکی از رقبای خود عقب افتاده است. جورج بوش اعلام کرده که قصد دارد مدل جدیدی از رابطه غرب با آفریقا را ارائه کند که بر اساس همکاری و تجارت دو جانبه و نه صرفا کمک‌های اقتصادی غرب به آفریقا استوار است. اگر چه سفر بوش به آفریقا با استقبال دولتمردان آفریقایی روبه‌رو شده است اما این سفر با مخالفت مردم برخی کشورهای آفریقایی همراه بوده است. مردم تانزانیا طی تظاهرات گسترده‌ای در دارالسلام پایتخت این کشور اعتراض خود را نسبت به این سفر اعلام کردند.