امارات متحده عربی بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در منطقه است. این کشور در سال‌های اخیر حجم زیادی از کالاهای مورد نیاز ایران را تامین می‌کرد و سهم بزرگی از کالاهای غیر نفتی ایران را وارد کرد.

از طرف دیگر حضور بیشتر از ۴۵۰هزار ایرانی در این کشور کم جمعیت و کوچک (کل جمعیت امارات ۱/۴میلیون نفر است) و فعالیت ده هزار شرکت ایرانی یا شرکت‌هایی که ایرانیان نیز در آنها سهم دارند سبب شد تا رابطه ایران و امارات نزدیک‌تر از دو کشور همسایه شود.
شایان ذکر است در سال‌های اخیر ایرانیان سرمایه‌گذاری‌های کلانی در امارات انجام داده‌اند. طبق آمارهای موجود در سال 2007 میلادی بیشتر از 300‌میلیارد دلار سرمایه ایرانی در کشور امارات وجود داشت. این سرمایه‌ها برای اقتصاد امارات نقش مهمی دارد و علاوه بر ایجاد هزاران فرصت شغلی درآمد کلانی را برای اقتصاد این سرزمین به ارمغان می‌آورد.
گمرک امارات در گزارش اخیر خود اعلام کرد در سال ۲۰۰۷ میلادی ۲۷ شرکت با مالکیت ایرانی در دبی ثبت شده است و ۸۱۰۰ شرکت ایرانی - اماراتی (مشارکت شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های اماراتی) در این کشور مشغول به کار هستند.
بیش از یک‌هزار شرکت نیز در امارات وجود دارد که سهم اعظم آنها به شرکت‌های اماراتی تعلق دارد و سهم ایرانیان در این شرکت‌ها کم است، ولی به هر حال مجموع شرکت‌هایی که با همکاری ایرانیان در دبی فعال هستند به 10هزار شرکت می‌رسد.
اهداف اقتصادی سفر
به گزارش روزنامه گلف نیوز، یکی از اهداف سفر امیر دبی به ایران، مذاکره در مورد توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری دو جانبه و انتقال برق ایران به دبی است. مذاکره در مورد همکاری گازی و توسعه حوزه‌های گازی ایران نیز در دستور کار این ملاقات قرار داشت.
محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در مورد اهداف اقتصادی این سفر می‌گوید: در این سفر، مذاکراتی در مورد توسعه روابط اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری دوجانبه، انتقال برق به امارات و همکاری در اکتشاف حوزه‌های گازی صورت گرفت. وی افزود: ما درصدد هستیم تا راه‌ها و وسائلی که برای ارتقای سطح روابط اقتصادی ایران و امارات ضروری است را مورد بررسی قرار دهیم و زمینه را برای افزایش روابط تجاری دو جانبه فراهم آوریم.
ایران دارای ذخایر گازی بزرگی است ولی به دلیل تحریم‌های اقتصادی طولانی مدت توانایی لازم برای اکتشاف حوزه‌های گازی را نداشته است. این کشور در نظر دارد با همکاری امارات اقدام به اکتشاف و استخراج حوزه‌های گازی کند تا علاوه بر تامین نیاز داخلی سهمی از نیاز گازی امارات را نیز تامین نماید.
به علاوه ایران یکی از شرکای بزرگ صادراتی امارات است. طبق گزارش‌های موجود، ایران بیشتر از وارد کردن تولیدات امارات، از طریق این کشور محصولات کشورهای دیگر را وارد می‌کند. گمرک امارات، ایران را بزرگ‌ترین شریک صادرات مجدد این کشور معرفی کرده است.
به عبارت دیگر تولیدات کشورهای مختلف جهان وارد بازار امارات می‌شود و این کشور آنها را به ایران صادر می‌کند که به این عمل صادرات مجدد یاre-export می‌گویند. این رابطه بعد از فشار غربی‌ها در مورد مساله هسته ای ایران و تحریم اقتصادی با اختلال مواجه شد، اما همچنان این کشور بزرگ‌ترین تامین کننده کالاهای غیر نفتی ایران است. بعد از تحریم اقتصادی ایران، هزینه وارد کردن کالاهای صادرات مجدد از امارات برای ایران بیشتر شد. هم اکنون کالاهایی که از طریق صادرات مجدد به ایران می‌آید با قیمتی بالاتر از قبل به ایران فروخته می‌شود و این، یکی از عوامل مهم در رشد 34درصدی ارزش صادراتی امارات به ایران در سال گذشته محسوب می‌شود.
رابطه تجاری ایران و امارات
در سال 2007 میلادی ارزش صادراتی امارات به ایران با 4/33درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به 94/35‌میلیارد درهم رسید. در همین سال، دیگر بازارهای بزرگ صادراتی امارات کشورهای عربستان سعودی و قطر بودند که هر یک به ترتیب 31‌میلیارد درهم و 28‌میلیارد درهم از کالاهای تولیدی امارات را وارد کردند.
در این سال ارزش صادرات ایران به امارات حدود ۴‌میلیارد درهم بوده است که نسبت به سال ۲۰۰۲ میلادی حدود ۳ برابر شده است. در سال ۲۰۰۲ میلادی ارزش صادراتی امارات به ایران برابر با ۱۱میلیارد درهم بود.
به گزارش سفارت ایران در کشور امارات در سال 1385هجری شمسی که در مارس سال 2007 میلادی پایان یافت، ارزش تجارت دو جانبه ایران و امارات 7/11‌میلیارد دلار آمریکا بود. در این سال ارزش واردات ایران از امارات معادل 2/9‌میلیارد دلار آمریکا و ارزش صادرات ایران به امارات حدود 5/2‌میلیارد دلار آمریکا بود. سفارت ایران در این کشور پیش‌بینی می‌کند در سال 1386هجری شمسی ارزش تجارت دو جانبه ایران و امارات به 14‌میلیارد دلار آمریکا برسد.
اتاق بازرگانی امارات نیز ضمن تایید این مطلب که ایران یکی از شرکای بزرگ تجاری امارات است، اعلام کرد ارزش صادرات غیر نفتی امارات به ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی نسبت به سال قبل از آن ۴/۳۳درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۰۶ میلادی ارزش صادرات امارات به ایران برابر با ۳/۷‌میلیارد دلار آمریکا بود. روند رشد ارزش صادراتی امارات به ایران هر ساله افزایش یافته است، اما یکی از دلایل رشد ارزش صادراتی امارات به ایران افزایش قیمت کالاهایی است که از طریق امارات به ایران صادرات مجدد می‌شود.
به گزارش گمرک دبی در سال 2006 میلادی ارزش صادرات امارات به ایران برابر با 25‌میلیارد درهم و در سال 2007 میلادی بیشتر از 35‌میلیارد درهم بود. این در حالیست که در سال 2006 میلادی ارزش واردات کالا از ایران معادل 2/3‌میلیارد درهم و در سال 2007 میلادی معادل 4‌میلیارد درهم بوده است.
منبع: irdiplomacy.ir