ایسنا- فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق از طرح‌های خود برای خارج کردن تعداد بیشتری از نیروهای این کشور از خاک عراق پس از ماه جولای به دنبال کاهش بسیار جدی در میزان حملات شبه نظامیان و پیشرفت‌های ایجاد شده در جبهه‌ سیاسی خبر داد.

به نوشته‌ روزنامه‌ تایمز، این پیشنهادها که به میزان زیاد بستگی به شرایط و اوضاع امنیتی در عراق دارد، قرار است به عنوان بخشی از گزارش جدید ژنرال دیوید پترائوس فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق به جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا تا اواخر ماه آینده ارائه شود و سپس در ماه آوریل به کنگره برود. ژنرال پترائوس در گفت‌وگو با تایمز اظهار داشت: ما وظیفه داریم که گزارش کاملی را به مرکز فرماندهی، ستاد مشترک، وزیر دفاع و رییس‌جمهوری درباره‌ راه پیش رو ارائه دهیم.

وی با اشاره به خروج بیش از ۲۰‌هزار نیروی آمریکایی که تقریبا یک چهارم نیروهای رزمی آمریکا در عراق را تشکیل می‌دهد، پس از ارائه‌ گزارش پیشین به واشنگتن در ماه سپتامبر، اظهار داشت: این نیروها به عنوان بخشی از افزایش نیرو برای مقابله با افزایش تنش‌ها، هشدارها و دیگر حملات در داخل و اطراف بغداد فرا خوانده شدند. فرمانده ارشد نیروهای آمریکا در عراق در پاسخ به این سوال که آیا سطح نیروها تا پایان سال ۲۰۰۸ به کمتر از ۱۳۰‌هزار نیرو خواهد رسید، گفت: بله.

با این حال وی تاکید کرد: شرایط امنیتی در هر برهه‌ زمانی تعداد و میزان نیروهایی که قادر به بازگشت هستند را تعیین خواهد کرد. پترائوس گفت: ما یک سطح کاهش نیرو داریم؛ اما من باید به شما بگویم که همه‌ اینها به زمان و موقعیت امنیتی بستگی دارد. شرایط ما را اوضاع مختلف تعیین می‌کند.

وی از پاسخ به سوالات در خصوص تاثیرات بالقوه‌ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر طرح‌های آتی ارتش خودداری کرد.