گروه بین‌الملل- هیلاری کلینتون و باراک اوباما دو کاندیدای باقی‌مانده دموکرات در کورس رقابت انتخاباتی برای کسب عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۰۸ در یک مناظره تلویزیونی شرکت کردند. این مناظره که به دعوت شبکه خبری سی‌ان‌ان و در دانشگاه تگزاس برگزار شد در پایان برتری چشمگیری را نصیب هیچ یک از طرفین مناظره نکرد. اما تحلیل‌گران عقیده دارند وزن اوباما به دلیل موضعش در برابر کوبا افزایش پیدا کرد. اختلاف بر سر مذاکره احتمالی با دولت آینده کوبا حساس‌ترین بحث این مناظره بود. هیلاری کلینتون در این مناظره اعلام کرد که تنها در شرایطی حاضر به مذاکره با رائول کاسترو است که او دست به اصلاحات بنیادین زده و حکومتی دموکراتیک را در کوبا تشکیل دهد؛ اما باراک اوباما موضع نرم‌تری اتخاذ کرده و گفت که تنها اصلاحات حقوق بشری برای او کافی است تا با رهبران کوبا بر سر میز مذاکره بنشیند. این موضع تشویق حاضران در سالن دانشگاه آستین تگزاس را که مناظره در آنجا انجام می‌شد به دنبال داشت.

موضوع مرزهای تگزاس با مکزیک دومین موضوع پراهمیت مناظره کلینتون و اوباما بود. ایالات متحده چند سال است که درگیر افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی از مرزهای مکزیک است. دولت بوش برای مقابله با این مهاجرت‌ها از ابزارهای الکترونیکی و ساخت دیوارهای مرزی استفاده کرده است. دو کاندیدای جمهوری‌خواه در این مناظره در مخالفت با استفاده از چنین تکنیک‌هایی سخن گفتند. هیلاری کلینتون که در ابتدا گزینه اول دموکرات‌ها برای نامزد نهایی به حساب می‌آمد هم‌اکنون درمجموع آرا هیات نمایندگی از باراک اوبامای سیاهپوست عقب افتاده است. هیلاری کلینتون از سه‌شنبه بزرگ تاکنون نتوانسته در برابر اوباما به پیروزی برسد و در آن سو باراک اوباما یازده پیروزی متوالی را کسب کرده است. انتخابات روز چهارم مارس برای بسیاری حائز اهمیت است‌، چرا که تقریبا تکلیف نامزد نهایی دموکرات‌ها مشخص خواهد شد.

تگزاس و اوهایو اصلی‌ترین ایالت‌هایی هستند که انتخابات آنها در روز چهارم مارس برگزار می‌شود. این دو ایالت بر روی هم ۳۳۴رای نماینده دارند. آخرین نتایج انتخاباتی نشان می‌دهد که هم‌اکنون باراک اوباما ۱۳۵۳ نماینده از کلینتون با ۱۲۶۴ نماینده پیش است. اوباما روز پنج‌شنبه یازدهمین پیروزی میلاری کلینتون کسب کرد. این پیروزی در پی جلب آرای آمریکایی‌های خارج از کشور به دست آمد که به صورت آنلاین در رای‌گیری شرکت کرده بودند.