گروه خودرو - حدود ۴۸ ساعت پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور، پشت تریبون سیما آمد و از خودروسازان گفت و آنها را به گرانفروشی متهم کرد و از احتمال حذف تعرفه واردات گفت، قطعه‌سازان به میان آمدند تا جای جاده مخصوصی‌ها پاسخ اظهارات مرد اول پاستور را بدهند. خودروسازان که مدت‌هاست سکوت کرده‌اند، در مقابل اظهارات احمدی‌نژاد هم ساکت ماندند و قطعه‌سازان را واسطه قرار دادند تا آنها پیام جاده مخصوص را به پاستور برسانند. هرچه باشد، پایه‌های صندلی خودروسازان دولتی است و هر موضع مخالف و هر اظهارنظر خلاف آنچه دولت می‌گوید، ممکن است به قیمت از دست‌دادن این صندلی تمام شود، اما صندلی قطعه‌سازان مال خودشان است و از این رو آزادانه‌تر صحبت می‌کنند.

هرچند به فاصله کوتاهی پس از اظهارات احمدی‌نژاد، خودروسازان نهضت کاهش قیمت تشکیل دادند ، اما حرف دلشان چیز دیگری بود، حرف‌هایی که خود نگفتند، اما از زبان قطعه‌سازان به گوش احمدی‌نژاد رسید.

احمدی‌نژاد در اظهارات شنبه شب خود خودروسازان را به گرانفروشی متهم کرد و با تهدید به حذف تعرفه واردات، از آنها خواست قیمت را پایین بیاورند، حالا اما قطعه‌سازان می‌گویند امکان کاهش قیمت وجود ندارد. اگرچه قطعه‌سازان در نشست خبری دیروز خود عنوان کردند می‌خواهند حرف‌های خود را بزنند، اما واضح بود که حامل پیام خودروسازان به احمدی‌نژاد هستند و اتفاقا بی‌پرده‌تر از هر زمان دیگری با دولت سخن گفتند. اعضای هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با طرح چند سوال از احمدی‌نژاد، اظهارات اخیر او را ناشی از اطلاعات نادرست دانسته و تاکید کردند قیمت خودرو دستوری پایین نمی آید. «آقای رییس‌جمهور، مگر شما آنالیز و مدلی از قیمت را ارائه کرده‌اید که حالا می‌گویید خودرو گران است؟ چه چیزی ارزان است که خودرو ارزان باشد؟ در این مملکت پسته و نان سنگک و... هم گران شده‌اند، آن هم در شرایطی که اصلا ارزبری ندارند، آن وقت چطور توقع دارید خودرو با این همه افزایش هزینه ای که داشته - به خصوص در بخش ارز - ارزان شود؟ آقای رییس‌جمهور، واقعا از بهره بانکی و میلیاردها تومان پولی که مالیات می‌دهیم، بی‌خبرید؟ آقای رییس‌جمهور، ما سال گذشته برای واردات قطعات و مواد موردنیاز تولید، ۱۰ درصد کل هزینه آن را به بانک مرکزی می‌دادیم و برایمان گشایش اعتبار می‌کردند، امسال اما ۱۳۰ درصد باید بدهیم و آن هم در شرایطی که نقدینگی نداریم.»

قطعه‌سازان در بخش دیگری از اظهارات خود به تحریم‌ها نیز اشاره و عنوان کردند تحریم‌های داخلی بسیار بیشتر از محدودیت‌های خارجی آنها را آزار داده است. «آقای رییس‌جمهور، تا چند ماه پیش تبادل پول با کشورهایی مثل ترکیه و چین و کره و هند، امکانپذیر بود، اما حالا اوضاع خیلی سخت‌تر شده است. اینها به کنار، آقای رییس‌جمهور، اصلا اگر تحریم‌های خارجی هم نبود، همین محدودیت‌های داخلی برای از پا درآوردن صنعت خودرو کفایت می‌کرد. بانک مرکزی که باید حامی تولید باشد، حالا عملا سر راه صنعت ایستاده است. آقای رییس‌جمهور، قیمت مواد اولیه چند برابر شده و نرخ ارز از ۳ هزار تومان گذشته، آیا منصفانه است که در این شرایط از ما می‌خواهید قیمت را پایین بیاوریم؟ آقای رییس‌جمهور، قیمت مواد اولیه داخلی که دست خود دولت است، خب لااقل آنها را پایین بیاورید تا ما هم قیمت خودرو را کاهش بدهیم. آری! خودروسازان چون دولتی اند و هر آن ممکن است برکنار شوند، قول کاهش قیمت داده‌اند، اما فشارش به ما می‌آید و ما می‌دانیم که قیمت خودرو دستوری پایین نمی‌آید. آقای رییس‌جمهور، ما و خودروسازان با بدبختی قطعات و مواد اولیه وارد می‌کنیم، قیمت مواد داخلی را هم که خودتان گران کرده‌اید - مثل پتروشیمی که آن را ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داده‌اید- اینها را می‌دانید و می‌خواهید قیمت خودرو پایین بیاید؟ شما از پراید ۱۸ میلیونی تعجب می‌کنید، اما باور کنید با این هزینه‌های تولید، پراید باید ۲۲ میلیون تومان باشد. آقای رییس‌جمهور، امسال فقط پنج درصد کل هزینه‌هایمان، ارز مبادلاتی گرفته‌ایم، بگذریم از اینکه گاهی ریال نداشتیم در عوض این ارز بدهیم و اصلا ارزی دستمان را نگرفت.»

واکنش تند قطعه‌سازان به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد به اینجا ختم نشد و آنها هشدار دادند که اگر اوضاع به همین شکل پیش برود، بهار ۹۲ خزان خودروسازی کشور خواهد بود. «آقای رییس‌جمهور، ما می‌دانیم به شما اطلاعات غلط داده‌اند، وگرنه این طور در مورد صنعت خودرو اظهارنظر نمی کردید. باور کنید با این اوضاع، بهار سال آینده دیگر چیزی از خودروسازی و قطعه‌سازی باقی نخواهد ماند. بانک مرکزی با سیاست‌هایش، عملا دستور توقف تولید را داده و ما می‌خواهیم بیایند و بررسی کنند که در سال حمایت از تولید داخل، مسوولان چقدر پشت تولید ایستادند و حمایت کردند؟ آقای رییس‌جمهور، ما هنوز در دوره سخت هدفمندی یارانه‌ها قرار داریم و می‌دانستیم هدفمندی به تولید صدمه می‌زند، اما به آن ۳۰ درصد تسهیلات مالی که قولش را دادید امیدوار بودیم، که آن را هم ندادید. ما کلی کاهش نقدینگی داشته‌ایم، خیلی از کارگران‌مان را تعدیل کرده ایم، صنعت خودرو ما، با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند و زیرمجموعه‌های دولت هزار و یک مانع بر سر راه تولید گذاشته‌اند. افزایش قیمت‌های اخیر بارقه امیدی بود تا صنعت خودرو به روزهای خوب تولید بازگردد و حالا که می‌خواهید جلوی آن را بگیرید، مطمئن باشید رشدی در کار نخواهد بود و آنچه رشد می‌کند، بیکاری است. تازه ما با اوضاعی که داریم، باید تا حالا ورشکست می‌شدیم، با این حال هنوز سرپا مانده ایم و با مشکلات می‌جنگیم، اما سوال‌مان این است که شما چطور انتظار دارید در این شرایط تولید بالا برود و قیمت خودرو پایین بیاید؟ آقای رییس‌جمهور، خودرو گران نیست، ارزش پول ملی مان کم شده و به یک سوم رسیده است. اگر می‌خواهید به تولید کمک برسانید، پول ملی را تقویت کنید و از زیرمجموعه‌هایتان بخواهید با سیاست‌هایشان مانع تولید نشوند. آقای رییس‌جمهور، کاری ندارد، فقط کافی است یک جمله بگویید تقصیر مردم چیست که خودرو گران است، تا همه خودروسازان را مقصر بدانند، اما سوالمان از شما این است که مگر ما تولیدکننده‌ها جزو «مردم» نیستیم؟»

قطعه‌سازان که دیروز به سیم آخر زده بودند و ظاهرا ابایی از حرف‌هایشان نداشتند، در نهایت خود دولت را مقصر گرانی خودرو دانستند. «آقای رییس‌جمهور، عامل گرانی خودرو، خود دولت است. همه مشکلات ما ناشی از تصمیمات دولتی است و بس. اظهاراتتان این طور برای مردم جا انداخته که صنعت خودرو در حق آنها اجحاف کرده، اما شما اگر می‌خواهید قیمت خودرو پایین بیاید، هزینه‌های دولتی را از دوش ما بردارید. ۳۰ درصد قیمت خودرو به جیب دولت می‌رود، خب اگر خودرو گران است، این ۳۰ درصد را بردارید تا قیمت پایین بیاید. آقای رییس‌جمهور، ما حاضریم تولید را به دست دولتمردان بدهیم، آن وقت ببینید آنها جرات دارند با این شرایط قدم در راه تولید بگذارند؟»