گروه بین‌الملل- اعتماد به شرایط اقتصادی در حوزه یورو در ماه فوریه بیش از پیش‌بینی اقتصاددانان افزایش یافت. این مساله حاکی از آن است که ۱۷کشور عضو یورو احتمالا از رکود خارج خواهند شد.

به گزارش بلومبرگ، کمیسیون اروپا دیروز،چهارشنبه، اعلام کرد شاخص اعتماد مدیران و مصرف‌کنندگان از ۵/۸۹ واحد در ماه ژانویه به ۱/۹۱ واحد در ماه فوریه افزایش یافته است. این درشرایطی است که ۲۹ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ رشد این شاخص به ۹/۸۹ واحد را انتظار داشتند. این آمار کمیسیون اروپا نشان‌دهنده بهبود اعتماد پیش از انتخابات پارلمانی ایتالیا است. پس از آن که در انتخابات ۲۵-۲۴ فوریه ایتالیا رای‌دهندگان به سیاست‌های ریاضت اقتصادی نه گفتند، بازارها دوباره آشفته شدند.

جاناتان لوینز،اقتصاددان ارشد مرکز کپیتال اکونومیکس در لندن، در این باره می‌گوید: «اوضاع در حوزه یورو اندکی بهبود یافته است، اما شرایط اقتصادی در سراسر این منطقه همچنان دشوار است. وضعیت ایتالیا فشار بر بازارها را تشدید خواهد کرد و این مساله حاکی از این واقعیت است که حوزه یورو همچنان از نظر سیاسی و اقتصادی تحت فشار قرار دارد.»

این در شرایطی است که رکود حوزه یورو در فصل چهارم عمیق‌تر و به اندازه ۶/۰ درصد کوچک شده است. این بدترین عملکرد اقتصادی حوزه یورو طی چهار سال گذشته به شمار می‌رود. براساس نظرسنجی انجام شده توسط بلومبرگ تولید ناخالص داخلی در سه ماه نخست امسال دوباره با کاهش رو‌به‌رو خواهد شد، اما در فصل دوم به رشد باز خواهد گشت. گزارش کمیسیون اروپا همچنین نشان داد اعتماد تولیدکنندگان اروپایی از منفی ۸/۱۳ واحد در ماه ژانویه به منفی ۲/۱۱ واحد در ماه فوریه افزایش یافته است. شاخص بخش خدمات نیز از منفی ۷/۷ واحد به منفی ۴/۵ واحد و اعتماد مصرف‌کنندگان به منفی ۶/۲۳ واحد رشد کرده است.