گروه بین‌الملل- چین در انتقاد از گزارش حقوق بشر آمریکا با انتشار گزارش مشابهی اعلام کرد که عملیات متعدد نظامی ایالات متحده در خارج از این کشور و وضعیت سیاسی آن در داخل، دموکراسی را به بیراهه برده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، این گزارش جدید چین که دیروز یکشنبه منتشر شد با اشاره به شرایط زندگی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در ایالات متحده و موضوعاتی چون نقض حقوق بشر و موارد متعدد تیراندازی به افراد بیگناه در این کشور به شدت از مقامات کاخ سفید انتقاد کرده است. در این گزارش جدید چین که «وضعیت حقوق بشر آمریکا در سال ۲۰۱۲» نام دارد آمده است: «آمریکا جاسوسی از شهروندان خود را افزایش داده و میزان پایش مردم از سوی نهادهای امنیتی این کشور افزایش یافته است.»

در گزارش منتشر شده توسط دولت چین، به موضوع ارائه کمک‌های مالی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اشاره شده و آمده است: کمک‌کنندگان مالی در سیاست‌های آمریکا نقش دارند. در بخشی از گزارش وضعیت حقوق بشر در آمریکا آمده است: شهروندان آمریکایی از حق رای برابر برخوردار نیستند. این گزارش در واکنش به اقدام آمریکا در انتشار گزارش سالانه حقوق بشر که در آن از کشورهایی همچون چین و ونزوئلا انتقاد شده بود منتشر شده است.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۳۰ فروردین گزارش سالانه حقوق بشر خود را منتشر کرد که در آن آمده بود: چین برای جلوگیری از شکل‌گیری گروه‌ها و احزاب سیاسی جدید و همچنین قدرت گرفتن آنها اقدامات محدود‌کننده بیشتری را به کار گرفته است.