گروه بین‌الملل- با ادامه شمارش آرای انتخابات استانداری‌های عراق، کمیته انتخابات این کشور اعلام کرد که ۵۰ درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردند و نخست‌وزیر این کشور نیز انتخابات را پیروزی برای عراقی‌ها خواند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بنا بر اعلام کمیته برگزاری انتخابات عراق، بیش از شش میلیون عراقی در انتخابات شوراهای استانداری‌های این کشور شرکت کردند و این به معنی آن است که ۵۰ درصد از واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات مشارکت داشتند و با توجه به شرایط وخیم امنیتی در عراق این میزان مشارکت قابل قبول است.

کمیته مذکور همچنین اعلام کرد: بغداد شاهد پایین‌ترین میزان مشارکت مردم در انتخابات بوده و در پایتخت تنها ۳۳ درصد از واجدین شرایط پای صندوق‌های رای آمدند که در بین ۱۲ استان کمترین میزان را نشان می‌دهد.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق نیز با صدور بیانیه‌ای برگزاری انتخابات توسط عراقی‌ها را پیروزی برای ملت کشورش خواند و گفت: من به کسانی که از آینده عراق بیمناکند و ترس آن دارند که بار دیگر خشونت‌ها به عراق بازگردد می‌گویم، ما با صندوق‌های رای در مقابل خشونت می‌ایستیم.

المالکی ادامه داد: این اولین انتخاباتی است که از زمان خروج نیروهای آمریکایی از کشور، برگزار می‌شود و نشان‌دهنده آن است که مردم و دولت عراق توانایی لازم برای انجام امور خود را دارند.

هنوز آماری از نتایج انتخابات و اینکه چه جناحی در این انتخابات پیروز شده به دست نیامده است؛ با توجه به نتایج این انتخابات، می‌توان تا حدودی نتایج انتخابات پارلمانی آتی عراق را که نزدیک به یک سال دیگر برگزار می‌شود، پیش‌بینی کرد.