گروه بین‌الملل- صادرات ژاپن در ماه آوریل کمتر از برآوردها رشد کرد و کسری تجاری با افزایش رو به رو شد. این مساله نشان‌دهنده ضعف تقاضای جهانی است و بر تلاش برای احیای سومین اقتصاد بزرگ جهان تاثیر منفی خواهد گذاشت. به گزارش بلومبرگ، دیروز، چهارشنبه، وزارت دارایی ژاپن اعلام کرد: صادرات نسبت به سال گذشته ۸/۳ درصد افزایش یافته است. این میزان کمتر از رشد ۴/۵ درصدی پیش‌بینی شده توسط ۲۶ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ بود. براساس این گزارش، کسری تجاری به ۹/۸۷۹ میلیارد ین(۶/۸ میلیارد دلار) افزایش یافت که بیشترین کسری تجاری برای ماه آوریل از دست‌کم سال ۱۹۷۹ تاکنون به شمار می‌رود.

با وجود این که کاهش ارزش ین به شرکت‌های ژاپنی در بازارهای خارجی قدرت رقابت‌پذیری بیشتری می‌دهد، آمار وزارت دارایی ژاپن نشان داد کاهش تقاضا در اتحادیه اروپا صادرات را محدود می‌کند.

یوایچیرو ناگا، اقتصاددان بارکلیز در توکیو، می‌گوید: «رشد صادرات به اندازه‌ای که انتظار داشتیم نبود. تراز تجاری ژاپن دست‌کم تا سال مالی ۲۰۱۵ منفی خواهد بود.»

صادرات به اتحادیه اروپا نسبت به سال گذشته با کاهش ۵/۳ درصدی رو به رو شده است. اما صادرات به آمریکا ۱۵ درصد جهش کرده است. صادرات به چین نیز ۳/۰ درصد افزایش یافته است.