گروه بین‌الملل- همزمان با مذاکرات وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره آماده‌سازی مقدمات نشست ژنو ۲، فرستاده سازمان ملل به سوریه از آمادگی دو طرف درگیر سوری برای شرکت در این نشست خبر داد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه با جان کری، همتای آمریکایی خود طی تماسی تلفنی درباره آخرین اوضاع سوریه و اقدامات لازم برای فراهم کردن مقدمات نشست بین‌المللی سوریه گفت‌وگو کرد. این گفت‌وگوی تلفنی در شرایطی انجام شد که اخصر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه اعلام کرد: «مخالفان سوریه و دولت این کشور برای مشارکت در نشست بین‌المللی ژنو ۲ با هدف حل و فصل سیاسی درگیری‌های داخلی سوریه آماده‌اند.»

او درباره امکان مشارکت ایران و عربستان در نشست ژنو ۲ نیز گفت: «صحبت در این باره در حال حاضر میان سازمان ملل و کشورهای مختلف به ویژه روسیه و آمریکا وجود دارد اما هنوز زمان نهایی برگزاری این نشست و شرکت‌کنندگان در آن مشخص نشده‌است.»

پیش‌تر آمریکا و روسیه درباره برگزاری نشست بین‌المللی درباره سوریه در ماه ژوئن و با استناد به بیانیه ژنو۱ که بر تشکیل دولت انتقالی با حضور اعضای دولت و مخالفان سوریه تاکید دارد، توافق کردند.

این در شرایطی است که امروز (پنج شنبه) نیز مخالفان سوری نشستی را در استانبول ترکیه برگزار می‌کنند

نشست اتحادیه عرب درباره سوریه

همزمان با این تحولات، اتحادیه عرب با هشدار نسبت به دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم کشورهای خارجی در عملیات جنگی در سوریه، از همه طرفین خواست تا شرایط مناسب برای موفقیت تلاش‌ها با هدف رسیدن به راهکار سیاسی در این کشور را فراهم کنند.

اتحادیه عرب روزسه‌شنبه نشستی را در سطح نمایندگان دائم این اتحادیه و با هدف بررسی موضوع سوریه در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار کرد.

در این نشست که به خواست دولت قطر و به ریاست عمرو ابوالعطا، نماینده دائم مصر در اتحادیه عرب و حضور نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب و اخضر الابراهیمی، ‌فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه برگزار شد، شرکت‌کنندگان به کشورهای خارجی نسبت به هرگونه مداخله مستقیم یا غیرمستقیم درگیری‌های داخلی سوریه هشدار دادند.

اتحادیه عرب در ادامه استفاده از سلاح‌های سنگین و هواپیماهای جنگی و موشک‌های نوع اسکاد در بمباران روستاها و مناطق مسکونی به ویژه شهر القصیر را محکوم کرد.

در این نشست نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب به نوبه خود از استقبال این اتحادیه درباره توافق اخیر آمریکا و روسیه برای برگزاری نشست ژنو ۲ خبرداد.

العربی همچنین نشست‌های اخیر دوستان سوریه در امارات و سایر کشورها و نشست دیروز این گروه در اردن را مهم تلقی و اعلام کرد که اتحادیه عرب در این نشست‌ها شرکت نداشته و اطلاعی از نتایج آن ندارد.

این نشست یک روز قبل از نشست گروه به اصطلاح دوستان سوریه برگزار شد که قرار بود دیروز (چهارشنبه) با مشارکت وزرای خارجه مصر، اردن، عربستان، امارات، قطر، ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، ترکیه، آلمان و ایتالیا در اردن برگزار شود.

هدف این نشست بنابر اعلام سازمان‌دهندگان آن بحث درباره نحوه مذاکرات میان نمایندگان نظام و مخالفان سوریه است.

جنگ در «القصیر» با شدت ادامه دارد

همزمان با تحولات سیاسی در سوریه، درگیری‌ها در شهر استراتژیک القصیر در شرایطی ادامه دارد که دو طرف درگیر، هر یک اعلام کرده‌اند شهر در دست آنها است و توانسته‌اند خسارت‌هایی به طرف مقابل وارد کنند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ارتش سوریه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته توانسته‌است که خسارت‌ها و تلفات سنگینی به مخالفان وارد کند.

منابع دولتی سوریه همچنین اعلام کردند که ده‌ها تن از تروریست‌ها در درگیری‌های ۲۴ ساعت گذشته به دست نیروهای ارتش کشته شدند که برخی از آنها تبعه کشورهای دیگرند.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی که از مخالفان رسیده با آنچه که دولت سوریه اعلام کرده‌است بسیار تفاوت دارد. مخالفان مدعی شد‌ه‌اند که در ۲۴ ساعت گذشته توانسته‌اند ۴۰ نفر از نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه را به قتل برسانند که ۲۵ تن از کشته شده‌ها از نیروهای حزب‌الله هستند.»

استقرار پیشمرگ‌های کردستان عراق در مرز سوریه

همزمان با این تحولات منابع نزدیک به پ.ک.ک از استقرار نیروهای پیش مرگ کرد در مناطق مرزی کردستان عراق با سوریه خبر دادند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع نزدیک به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) اعلام کردند: «نیروهای پیشمرگ منطقه کردستان عراق با تجهیزات نظامی سنگین از جمله تانک و نفربر به مرزهای مشترک میان این منطقه و سوریه اعزام شده‌اند.»

این اقدام پس از آن انجام گرفت که ده‌ها تن از نیروهای حزب دموکرات کردستان سوریه«پارتی» که از هم‌پیمانان اقلیم کردستان عراق محسوب می‌شوند، توسط نیروهای حزب اتحادیه دموکرات کردستان سوریه به اسارت گرفته شدند. حزب دموکرات کردستان سوریه و حزب اتحادیه دموکرات کردستان سوریه دو حزب اصلی کردهای سوریه هستند که در شمال این کشور درحال فعالیت نظامی هستند.

تنش در بلندی‌های جولان

در تحولی دیگر مرتبط با سوریه، رییس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به اوضاع و شرایط کنونی این رژیم شدیدا هشدار داد و تاکید کرد که اوضاع سرزمین‌های اشغالی هر لحظه ممکن است ملتهب و تیره شود.

به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه عبری زیان «یدیعوت آحارونوت»، «بنی گانتس»، رییس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی از منطقه اشغالی بلندی‌های جولان در مرز با سوریه بازدید کرد که در این بازدید، ژنرال «یائیر گولان» فرمانده منطقه شمالی و «تامیر هیمن» فرمانده ارتش صهیونیستی در جولان نیز او را همراهی می‌کردند.

گانتس در نشستی مطبوعاتی پس از پایان این بازدید تشریح کرد که مرزهای رژیم صهیونیستی چه مرز با مصر و چه مرز با سوریه در نتیجه شلیک موشک‌هایی به شهرک‌های صهیونیست نشین در مناطق مرزی، شاهد ناامنی‌ها و تنش‌های بی‌سابقه‌ای است.

او تاکید کرد که ارتش رژیم صهیونیستی بر این باور است که ناامنی‌ها در مناطق مرزی به طول خواهد انجامید و همین مساله موجب نگرانی مراکز امنیتی این رژیم شده است.

بنی گانتس ابراز نگرانی کرد که منطقه جولان به منطقه‌ای تبدیل شود که از طریق آن حملات مسلحانه‌ای علیه این رژیم در مناطق مرزی انجام شود.

بنی گانتس عصر روز سه‌شنبه خطاب به بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه نسبت به عواقب و پیامدهای حمله مجدد نیروهای سوریه به ارتش این رژیم در منطقه اشغالی جولان هشدار داد.

همچنین خبرگزاری رویترز اعلام کرد که اسرائیل تاکید کرده است: پس از تیراندازی‌های نیروهای سوریه به نیروهای اسرائیلی در بلندی‌های اشغالی جولان، یک هدف سوری را نابود کرده است.

موشه یعالون، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در این‌باره گفت: «اسرائیل اجازه نمی‌دهد حتی یک گلوله به خاکش وارد شود.»

پیش‌تر دولت سوریه اعلام کرد: یک خودروی وابسته به رژیم صهیونیستی را پس از آنکه از خط آتش بس عبور کرده و وارد خاک سوریه در بلندی‌های جولان شده بود، منهدم کرده‌است.

این امر همزمان با آن بود که اسرائیل نیز ضمن تکذیب گزارش سوریه در این‌باره اعلام کرد: «این خودرو در خط آتش‌بس در جولان با خودروی دیگر برخورد کرده است.»

در واکنش به این تحولات، وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه به رییس دوره‌ای شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد: «پاسخ دادن به هرگونه اقدامی که تمامیت ارضی سوریه را نقض کند حق سوریه است.»

اذعان اردوغان به «حمایت لجستیکی» از شورشیان سوری

همزمان نخست‌وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی کشورش در داخل اراضی سوریه حضور ندارند، اذعان کرد: دولت آنکارا از مخالفان سوری «حمایت لجستیکی می‌کند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی در شهر آنکارا، با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر حضور ترکیه در اراضی سوریه گفت: «برخی ترکیه را به دخالت در امور داخلی سوریه متهم می‌کنند اما باید بگویم که هیچ یک از این اظهارات حقیقت ندارد و آنها هرگز در اظهاراتشان اشاره‌ای به مشارکت حزب‌الله لبنان در درگیری‌ها نمی‌کنند.»