بایدن، وزیر خارجه هیلاری

دنیای اقتصاد: جو بایدن یکی از مطرح‌ترین نام‌های فاش شده برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا در صورت ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون است. به نوشته سایت پولیتیکو، نزدیک به جمهوری‌خواهان، یکی از آشنایان با طراحی تیم هیلاری کلینتون اعلام کرد که جو بایدن احتمالا مطرح‌ترین نام برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا است. این شاید برای نخستین‌بار است که نامی از افراد احتمالی در کابینه دموکرات‌ها به بیرون درز می‌کند. با افشای نام‌های آشنا برای وزارت امور خارجه ایالات‌متحده، هیلاری کلینتون مطمئن شده است که رئیس‌جمهوری بعدی این کشور است. هنوز نه هیلاری کلینتون، نه هیچکدام از دستیاران وی این موضوع را به اطلاع جو بایدن نرسانده‌اند.

گفته می‌شود این راهبردی است که از سوی هیلاری کلینتون و کارزار انتخاباتی وی اتخاذ شده است تا واکنش بایدن را به این موضوع محک بزنند. این در حالی است که جو بایدن تقریبا در مراحل اولیه کارزارهای انتخاباتی مخالف جریان هیلاری کلینتون حرکت کرد. این منبع به پولیتیکو گفت که بایدن می‌تواند برای طراحی دوره انتقال گزینه بسیار خوبی باشد. معاون اول ریاست‌جمهوری که پیش‌تر رئیس کمیته روابط خارجی سنا بوده یکی از باتجربه‌ترین افراد در حوزه بین‌الملل در حزب دموکرات‌ است. وی دارای یک تجربه ۴۴ ساله در امور سیاسی است و با پیچیدگی‌های واشنگتن آشنا است. او ۶ دوره در سنا بوده و ۸ سال نیز معاون اول رئیس‌جمهوری بوده است. وی در این دوره در دو حوزه به باراک اوباما به‌عنوان یک مشاور نزدیک کمک کرده است: یکی در مورد بحران عراق و دیگری درخصوص اوکراین. اما تیم مشاوران کلینتون در این باره با بایدن صحبتی نکرده‌اند.

بایدن سابقه زیادی در نقش آفرینی برای پرونده‌های بین‌المللی آمریکا داشته است. او از جمله در جریان بحران اوکراین و مسائل عراق و افغانستان دارای دیدگاه‌ها و نقش خاصی بوده است. او در طول ۸ ساله معاونت ریاست‌جمهوری در دوره اوباما ده‌ها بار به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور آمریکا به سفرهای دور دنیا رفته و با متحدان یا رقبای آمریکا مذاکره کرده است. بایدن و کلینتون هر دو در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ از نامزدهای مقدماتی حزب دموکرات بودند که در گردونه انتخابات درون حزبی از اوباما شکست خورده و حذف شدند، اما اوباما پیش از پیروزی در انتخابات، بایدن را به‌عنوان معاون خود و پس از پیروزی در انتخابات، هیلاری کلینتون را به‌عنوان وزیر امور خارجه کابینه (نخست) خود معرفی کرد. افشاگری‌های ویکی لیکس از «ایمیل»‌های هیلاری کلینتون نشان می‌دهد یکی از نگرانی‌های عمده کمپین انتخاباتی کلینتون، احتمالا حضور جو بایدن به‌عنوان نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها در لحظه‌های آخر بوده است.

با این حال حلقه یاران هیلاری کلینتون بر این باورند که ترامپ در دوره نامزدی خود به روابط آمریکا با دیگر کشورها آسیب اساسی رسانده و هیلاری کلینتون قصد دارد تا روابط سنتی خود را با متحدانش احیا کند. در این راستا و به گفته این منبع که نخواسته نامش فاش شود، «وندی شرمن» معاون وزارت امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران یکی دیگر از گزینه‌های کلینتون است. همچنین بیل برنز معاون اسبق وزارت امور خارجه آمریکا و رئیس کنونی بنیاد کارنگی یکی دیگر از گزینه‌های خانم کلینتون است. با این حال بنا به نوشته پولیتیکو، جو بایدن محتمل‌ترین گزینه هیلاری کلینتون برای پست وزارت امور خارجه آمریکا است.

او در داخل حزب دموکرات جایگاه و احترام زیادی دارد و در امور خارجی توانسته است خرابکاری‌های کارزار ترامپ را اصلاح کند. به‌عنوان مثال بایدن کسی بود که با مشورت‌هایی که با باراک اوباما داشت به لیتوانی سفر کرد و با رد سخنان ترامپ مبنی بر کاهش همکاری آمریکا با ناتو قول داد که ایالات‌متحده مو به مو تعهدات خود را در قبال ناتو اجرا خواهد کرد. او بنا به درخواست رئیس‌جمهوری لیتوانی به این کشور سفر کرده بود و رئیس‌جمهوری این کشور از بایدن خواسته بود به لیتوانی سفر کند و گفته بود به مردم این کشور بگوید اگر روسیه قصد اشغال این کشور را داشته باشد ناتو از آنها حمایت خواهد کرد. از دیگر نام‌ها برای این پست اما می‌توان از کرت کمبل، دستیار هیلاری کلینتون در امور خاور دور و امور پاسیفیک، استوربی تالبوت، معاون وزارت امور خارجه در دوره بیل کلینتون و جیمز استارویدیس، دریاسالار بازنشسته آمریکایی نام برد.