دنیای اقتصاد: گویا جنجال‌آفرینی‌های ترامپ پایانی ندارد. هر چه به روزهای پایانی رقابت‌ها نزدیک می‌شویم شانس نامزد جمهوری‌خواهان کمتر می‌شود. پس از افشای ویدئویی از دونالد ترامپ نه تنها بزرگان جمهوری‌خواه در حال ترک او هستند بلکه باعث شکاف در اردوگاه آنها نیز شده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، تعداد زیادی از سناتورهای آمریکایی و نمایندگان مجلس عدم حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده و از وی درخواست کرده‌اند که از فرآیند انتخابات کنار بکشد اما این نامزد جمهوری‌خواه سوگند یاد کرد که هرگز انصراف نخواهد داد.

افراد برجسته حزب جمهوری‌خواه مانند «جان مک کین» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ میلادی و سناتور ایالت آریزونا و کاندولیزا رایس وزیر خارجه سابق آمریکا پس از افشای فایل صوتی میلیاردر نیویورکی عدم حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده‌اند. به نوشته نیویورک‌تایمز، مک کین گفت: «من به این حقیقت احترام می‌گذارم که ترامپ اکثریت رای هیات‌های نمایندگی را به‌دست آورده اما رفتار او از جمله افشای اظهارنظرهای او و هتاکی‌های جنسی او ادامه حمایت از او را غیرممکن ساخته است.» «مایک پنس» نیز که عنوان معاون ترامپ را یدک می‌کشد و سابقه فرمانداری ایالت ایندیانا را نیز در کارنامه خود دارد در جمع هواداران حزب جمهوری‌خواه در ویسکانسین شرکت نکرد. پنس طی بیانیه‌ای گفت از صحبت‌های ترامپ در مورد زنان و ویدئویی که افشا شده بسیار رنجیده خاطر شده است. پنس گفت: «من نمی‌توانم از صحبت‌های ترامپ چشم پوشی کرده، آنها را هضم و از صحبت‌های او دفاع کنم.»دیوار بلند مخالفت این تلقی را در میان جمهوری‌خواهان به وجود آورده که در همان مرحله اول باید او را کنار می‌زدند. اکنون ترامپ در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد. نیویورک‌تایمز در گزارش مورخ ۸ اکتبر ۲۰۱۶، نام ۱۵۰ چهره برجسته جمهوری‌خواه را فهرست می‌کند که همگی مخالفت خود علیه نامزدی ترامپ را اعلام کرده‌اند. ترامپ ساعاتی پس از افشای این ویدئو یک نوار ویدئویی منتشر کرد و گفت: «من حرف‌هایی در گذشته زده‌ام و کارهایی کرده‌ام که در حال حاضر از آنها پشیمانم و آنچه شما در این ویدئو دیدید به بیش از ۱۰ سال پیش باز می‌گردد و یکی از حرف‌هایی است که من از ابراز آنها واقعا پشیمان هستم.» ترامپ همچنین شایعات مبنی بر ترک انتخابات را رد کرد و گفت: «این امر هرگز اتفاق نمی‌افتد و من تا انتهای رقابت‌های انتخاباتی هرگز تسلیم نخواهم شد.»

ترامپ: استعفا نمی‌دهم

این میلیاردر نیویورکی با وجود فشارهای حزب جمهوری‌خواه، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «اگر هزار سال بگذرد در این رقابت‌ها می‌مانم و کناره نمی‌گیرم.» او گفت: «از کسی نشنیده‌ام که باید کناره‌گیری کنم و این هرگز اتفاق نخواهد افتاد. من این جور آدمی نیستم. تا آخر خط هستم.» با این حال، ترامپ معتقد است که در انتخابات نوامبر پیروز میدان است. نیویورک‌تایمز به نقل از ترامپ می‌نویسد: «ما حمایت عظیمی داریم. فکر می‌کنم برخی مردم میزان وفاداری و حمایت حامیان ما را دست‌کم گرفته‌اند.»