جنایت جنگی آل‌سعود عکس: رویترز

دبیر شورای عالی امنیت ملی: افکار عمومی غرب باید ضمن آگاهی کامل نسبت به ابعاد وسیع جنایات آل‌سعود در یمن که با پشتیبانی مستقیم آمریکا صورت می‌گیرد با صدای بلند نسبت به این اقدامات واکنش نشان بدهند.

دنیای اقتصاد: عربستان سعودی به جنایت جنگی متهم شد.پس از وقوع حمله هوایی به یک عزاداری در یمن کشورهای مختلف جهان از این اقدام به‌عنوان جنایت جنگی یاد می‌کنند. در این موج محکومیت حتی آمریکا متحد سعودی نیز ناچار شده است به انتقاد از این اقدام غیر انسانی ریاض بپردازد. در همین حال آمار تلفات حملات جنگنده‌های عربی تحت امر عربستان به مجلس عزاداری پدر وزیر کشور یمن به بیش از ۶۷۰ شهید و زخمی افزایش یافت. طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت یمن، تعداد شهدا و مجروحان این حمله بر اساس آخرین آمار از مرز ۶۷۰ تن گذشته است. در این حملات، افرادی از جمله رهبران و مسوولانی از حزب کنگره مردمی سراسری یمن به رهبری علی عبدالله صالح و همچنین مسوولانی از جنبش انصارالله یمن کشته و زخمی شدند. دبیر کل سازمان ملل نیز خواهان تحقیقات فوری درباره حمله روز شنبه ائتلاف متجاوز عربی به یک مراسم ختم در صنعا شد.بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل حمله جنایتکارانه ائتلاف متجاوز سعودی به مراسم ختم در صنعا را که به کشته و زخمی شدن صدها تن منجر شد، محکوم کرد.وی به خانواده‌های قربانیان این حادثه تسلیت گفت و برای مجروحان آرزوی سلامتی کرد. بان‌کی‌مون خواهان تحقیقات فوری و بی‌طرفانه درباره این جنایت شد و بر لزوم محاکمه عاملان آن تاکید کرد. همچنین سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که این کشور در حمایت‌هایش از ائتلاف تحت امر عربستان در یمن بازنگری می‌کند. به گزارش رویترز، «ند پرایس»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: «ما از کشته شدن صدها تن در یمن بسیار نگران شدیم. همکاری امنیتی آمریکا با عربستان چک سفید امضا به ریاض نیست.» پرایس در ادامه تاکید کرد: «به‌دنبال این حادثه و دیگر حوادثی که اخیرا اتفاق افتاد ما تصمیم گرفتیم که فورا در حمایت‌هایمان از عربستان که به شکل چشمگیری کاهش یافته بازنگری کنیم تا این ائتلاف بتواند با اصول، ارزش‌ها و منافع آمریکا از جمله پایان فوری و با دوام درگیری‌های غمبار در یمن اقدام کند.»

تظاهرات مردم یمن

در پی درخواست شورای عالی سیاسی یمن از مردم این کشور برای حضور در تظاهرات «آتشفشان‌های خشم» مقابل مقر سازمان ملل هزاران یمنی تظاهرات‌شان را در صنعا آغاز کردند. بر همین اساس، هزاران شهروند یمنی به خیابان ستین جنوبی مقابل مقر سازمان ملل در صنعا آمدند تا عصبانیت خود را از کشتار صنعا اعلام کنند. یمنی‌ها پرچم یمن و نیز دست نوشته‌هایی را در دست داشتند که در آن جنایت سعودی در حق ملت یمن را محکوم کردند و خواستار پاسخگویی به این جنایت‌ها شدند. در بیانیه‌ای که از سوی شرکت‌کنندگان در تظاهرات «آتشفشان‌های خشم» در صنعا منتشر شد، از سازمان ملل خواسته شده در راستای انجام مسوولیت خود، جنایات عربستان در یمن را محکوم کرده و کمیته‌ای حقیقت‌یاب برای بررسی ابعاد مختلف کشتارهایی که عربستان در یمن مرتکب می‌شود و در راس آنها کشتار اخیر صنعا، تشکیل شود.

واکنش‌های بین‌المللی

هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل، معاون بان‌کی‌مون، ولد شیخ احمد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی حملات خونین جنگنده‌های سعودی به صنعا را محکوم کردند. جیمی مک گلدریک، هماهنگ‌کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل در یمن جنایت وحشتناک شب گذشته جنگنده‌های سعودی و آمریکایی در هدف قرار دادن یک مجلس ختم در شهر صنعا را به شدت محکوم کرد. همچنین استفن اوبراین، معاون بان کی مون در امور بشردوستانه نیز حمله به مجلس ختم در صنعا را «حمله‌ای وحشیانه و شنیع» خواند اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن نیز به شدت این حمله را محکوم و تاکید کرد: جنگ در یمن باید در اسرع وقت پایان یابد.

ادامه خبر ...

جنایت جنگی آل‌سعود