دنیای اقتصاد: یک بمب دیگر مقابل دونالد ترامپ منفجر شد. این‌بار واشنگتن پست با انتشار یک ویدئوی قدیمی، ترامپ را در موضع تدافعی قرار داد. گافی که درست دو روز مانده به دومین مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری ترامپ را مجبور به عقب‌نشینی کرد. به گزارش سی‌ان‌ان روزنامه واشنگتن‌پست ویدئویی از دونالد ترامپ منتشر کرده است که درخصوص زنان، نامناسب‌ترین سخنان را به زبان می‌آورد. وی که در سال ۲۰۰۵ در یک برنامه تلویزیونی به مجری‌گری بیلی بوش شرکت کرده بود سخنانی به زبان آورده است که آتش آن اکنون دامن وی را گرفته است.

در این راستا روزنامه واشنگتن‌پست یک نوار ویدئویی از مکالمه دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه منتشر کرده است که وی در آن با کلمات رکیک درباره زنان صحبت کرده است. این نوار که در سال ۲۰۰۵ ضبط شده، واکنش‌های گسترده در پی داشته است. شماری از چهره‌های اصلی حزب جمهوری‌خواه این اظهارات را محکوم کرده‌اند.

به دنبال انتشار این نوار ویدئویی، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و بلندپایه‌ترین مقام انتخابی جمهوری‌خواهان در بیانیه‌ای اظهارات دونالد ترامپ را محکوم و پیشاپیش اعلام کرد که دونالد ترامپ در گردهمایی انتخاباتی روز شنبه (روز گذشته) شرکت نمی‌کند. در واکنش به بیانیه پل رایان،‌ ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ نیز اعلام کرد، مایک پنس در این مراسم شرکت می‌کند. در حالی این نوار عصر روز جمعه منتشر شده که قرار است دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، دومین مناظره خود را روز یکشنبه برگزار کنند.

به گزارش واشنگتن‌پست، دونالد ترامپ که به همراه بیلی بوش از برنامه «اکسس هالیوود» برای شرکت در برنامه «روزهای زندگی ما» (Days of our lives)رفته بود، در مسیر با بیلی بوش درخصوص رابطه با زنان حرف می‌زند که گفت‌وگوی آنها به دلیل باز بودن میکروفن ضبط شده است. دونالد ترامپ در این نوار می‌گوید: «من به‌طور خودکار جذب خانم‌های زیبا می‌شوم و مثل آهن ربا آنها را جذب می‌کنم. اصلا معطل هم نمی‌شوم. وقتی که ستاره هستی زنان اجازه چنین کاری را می‌دهند. هر کاری بخواهی با آنها می‌کنی.»

در ادامه این نوار دونالد ترامپ از تلاش بدون نتیجه خود برای هم‌بستر شدن با یک زن متاهل صحبت کرده است. در حالی که شبکه «سی‌ان‌ان» این نوار را به‌طور کامل بارها پخش کرده است، «فاکس نیوز» بدون پخش کردن این نوار از بینندگان خود خواسته برای مشاهده آن به وب‌سایت مراجعه کنند. این نوار واکنش گسترده‌ای در پی داشته است و هیلاری کلینتون در توییتر خود درباره این نوار نوشته است: «این بسیار وحشتناک است. نمی‌توانیم اجازه بدهیم این مرد رئیس‌جمهور بشود.» با این حال دونالد ترامپ در بیانیه‌ای به این نوار ویدئویی واکنش نشان داده و گفته است: «این یک گفت‌وگوی خصوصی در رختکن بوده که سال‌ها پیش اتفاق افتاده است. بیل کلینتون حرف‌هایی بدتر از این هنگام بازی گلف به من گفته بود. اگر کسی (از این اظهارات) رنجیده است از او معذرت می‌خواهم.» او همچنین با اظهار پشیمانی از این گفته‌ها اعلام کرد که «من آدم کاملی نیستم» و به خطای خود اعتراف می‌کنم. همچنین وی در یک بیانیه هشدار داد که انتشار این نوار ویدئویی برای انحراف اذهان صورت گرفته است تا مسائل سیاسی فراموش شود. سی‌ان‌ان در این خصوص گزارش داد: با گسترش انتقادها از نامزد حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ تقریبا۱۰ساعت پس از انتشار این نوار که بامداد روز شنبه از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد،از اظهاراتش درخصوص زنان عذرخواهی کرد. دونالد ترامپ بامداد روز شنبه اظهار کرد: آنانی که مرا می‌شناسند می‌دانند این سخنان بیانگر امروز من نیستند. من این حرف‌ها را زده‌ام. من اشتباه کردم و به همین دلیل معذرت می‌خواهم. وی اضافه کرده است: من نگفته‌ام انسان کاملی هستم گاهی حرف‌های احمقانه‌ای زده‌ام و بعدش متاسفم شده‌ام که این نوار ویدئویی نمونه‌ای از آنها است، ولی این حرف‌ها مال ۱۰ سال قبل است من طی این مدت سفر کرده‌ام و اکنون آدم متفاوتی هستم. دونالد ترامپ در ادامه باردیگر بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا و همسر هیلاری کلینتون را به دلیل روابطش با زنان مورد حمله قرار داد.

واکنش جمهوری‌خواهان

در حالی که دموکرات‌ها هنوز واکنش زیادی به این موضوع نشان نداده‌اند اما جمهوری‌خواهان واکنش تندی به این اظهارات نشان داده‌اند. حتی برخی از جمهوری‌خواهان که پیش‌تر از ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کرده بودند هم‌اینک حمایت خود را پس گرفته‌اند. پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به این نوار ابراز امیدواری کرده است که دونالد ترامپ جدی بودن موقعیت را درک کرده و به کشور نشان دهد که بسیار بیشتر از آنچه در این نوار شنیده می‌شود، برای زنان ارزش و اهمیت قائل است.

رینس پریبوس، رئیس کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه نیز در بیانیه‌ای در واکنش به این نوار ویدئویی گفته است: «نباید هیچ زنی به این صورت توصیف شود.» در همین زمینه، سناتور جمهوری‌خواه «کلی آیوت» در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ در مورد زنان در این ویدئو گفته است این حرف‌ها «کاملا نامناسب و توهین آمیزند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: اظهارات دونالد ترامپ در مورد زنان می‌تواند بر نظر جمهوری‌خواهان در حمایت از وی تاثیر بگذارد. در همین حال، «جیسون چیافتز»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از یوتا در واکنش به انتشار این نوار ویدئویی گفته است که دیگر از دونالد ترامپ حمایت نمی‌کند و حمایت خود را پس می‌گیرد.

این نماینده کنگره در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان»تصریح کرده است: «من هرگز به کلینتون رای نمی‌دهم ولی دیگر با توجه به این اظهارات قادر به ادامه حمایت از دونالد ترامپ نیستم. من یک دختر پانزده ساله دارم و نمی‌توانم در مقابل او بایستم و بگویم من از دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آینده آمریکا حمایت می‌کنم.»

در همین زمینه، جب بوش، از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در دوره مقدماتی، در واکنش به این نوار نوشته است: «به‌عنوان پدربزرگ دو دختر گرانقدر، اعتقاد دارم که هیچ عذرخواهی نمی‌تواند اظهارات قابل سرزنش دونالد ترامپ در مورد تحقیر زنان را توجیه کند.» میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا، و سناتور جان مک‌کین اظهارات دونالد ترامپ را درخصوص زنان محکوم کرده‌اند.

مطبوعات بازوی هیلاری کلینتون

انتخابات ریاست‌جمهوری این دوره در نوع خود منحصربه‌فرد است، زیرا دو نامزد ریاست‌جمهوری جزو منفورترین نامزدهای تاریخ انتخابات آمریکا محسوب می‌شوند، اما در این میان هیلاری کلینتون از یک بخت بزرگ برخوردار است و آن هم همیاری خواسته و ناخواسته مطبوعات و رسانه‌ها با هیلاری کلینتون است. از یک ماه پیش مطبوعات با کلید زدن برخی اسناد مهم در مورد ترامپ، این فرصت را برای حمله هیلاری کلینتون علیه دونالد ترامپ فراهم کرده‌اند، اما مهم‌ترین سوژه تهاجمی را مجله نیوزویک به نقل از یک خبرنگار تایم فراهم کرد که در آن فاش شده بود ترامپ به دلیل اعلام ورشکستگی ساختگی در دهه ۹۰، افزون بر ۱۸ سال مالیات پرداخت نکرده است. در حالی که تیم مشاوره هیلاری کلینتون برای مناظره روز یکشنبه قصد داشتند تا بر روی اظهارنامه مالیاتی ترامپ متمرکز شوند، با گاف تازه دونالد ترامپ هجمه‌ها علیه وی دو چندان خواهد شد. پیش‌تر گفته می‌شد گاف هیلاری کلینتون در استفاده از یک سرور شخصی برای کارهای وزارتخانه، وی را به دردسر خواهد انداخت، اما مطبوعات آمریکا در اقدامی هماهنگ خدنگ حملات را به سمت ترامپ هدایت کردند. پیش از این نیز دونالد ترامپ به هواداران خود هشدار داده بود که مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی با وی همراه نیستند و وی یک تنه باید در برابر جریان رسانه‌ای ایالات‌متحده مقاومت کند. او در مناظره اول نیز چهره یک اپوزیسیون به خود گرفته بود و به جریان حاکمیت در ایالات‌متحده تاخت و هیلاری کلینتون را نیز به دلیل ۳۰ سال کار سیاسی عین جریان حاکمیت توصیف کرد. با این حال به نظر می‌رسد ترامپ باید علاوه بر مبارزه با هیلاری کلینتون با گذشته خود نیز رقابت کند. سخنان وی در مورد یکی از مدل‌های آمریکایی که پیش‌تر وی را به دلیل چاق شدن «خانم خوکه» معرفی کرده بود تا اندازه‌ای جریان زنانه علیه وی به وجود آورده بود، اما اظهارات اخیر موج سنگینی به‌وجود خواهد آورد.

روزهای زندگی ترامپ

روزهای زندگی ما با عنوان آمریکایی «Days of our lives» سریالی است که افزون بر ۵۲ سال است در حال پخش است. این سریال جزو سریال‌های زرد و سطح پایین است که در آمریکا اصطلاحا «Soap Opera» نامیده می‌شود. آریانه زاکر یکی از ستارگان این سریال در گفت‌وگو با بیلی بوش اعلام کرد که ترامپ بسیار خوش زبان است و گفت که با وی در یک کلیپ ویدئویی حضور داشته است. او در این برنامه گفت که نقش وی این بوده است تا ترامپ را اغوا کند، در حالی که ترامپ پیش از حضور در برنامه، این سخنان نامناسب را درباره زنان گفته بود. در حال حاضر آریانه زاکر نیز خود به‌عنوان بخشی از ماجرا تحت رصد رسانه‌ها قرار گرفته است. او پیش‌تر نیز ترامپ را مورد ستایش قرار داده بود، اما با فاش شدن این سخنان وی هنوز تصمیم به همکاری با رسانه‌ها نگرفته است.