خبرگزاری فرانسه: رئیس‌جمهوری فیلیپین کشتاری که دولتش علیه مجرمان مواد مخدر در این کشور به راه انداخته را با کشتار یهودیان در زمان هیتلر و آلمان نازی مقایسه کرد و گفت، خوشحال می‌شود که میلیون‌ها معتاد را بکشد. رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین همچنین از آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل آنچه که «ریاکاری» آنها در انتقادهایشان از کمپین مبارزه با مواد مخدر خواند، انتقاد کرد.

دوترته در سخنانی در شهر زادگاهش «داوائو» بعد از بازگشت از سفر به ویتنام گفت: هیتلر سه میلیون یهودی را قتل عام کرد. اکنون سه میلیون معتاد در فیلیپین هستند و من خوشحال می‌شوم که آنها را قتل عام کنم. وی خاطرنشان کرد: حداقل اگر آلمان هیتلر را داشت فیلیپین نیز باید مشابهش را داشته باشد اما شما می‌دانید قربانیان کمپین من همان‌طور که من خواسته‌ام، همگی از مجرمان هستند تا به مشکل اصلی کشورم پایان دهم و نسل بعدی را از نابودی نجات دهم.

این در حالی است که پیش از این باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل و پارلمان اروپا همگی از کمپین دوترته علیه مواد مخدر و مجرمان که از زمان به قدرت رسیدن وی تاکنون بیش از ۳۰۰۰ کشته برجای گذاشته انتقاد کرده‌اند. دوترته در سخنرانی دیروز خود همچنین گفت که تحت تهدید «محاکمه در یک دادگاه بین‌المللی به اتهام نسل‌کشی» قرار دارد اما تهدید کرد که او هیچ قانونی را در فیلیپین نشکسته است.