دنیای اقتصاد: یک سال پیش از آنکه جلسه محرمانه حزب کمونیست چین برگزار شود و در مورد رهبر آینده چین تصمیم بگیرد و بگوید که چه کسی جانشین او خواهد شد، پرزیدنت شی جی‌‌پینگ با مانور قدرت در حال کاهش قدرت بلوک سیاسی رقیب است و در عین حال می‌کوشد تا اعضای جناح خود را وارد سلسله مراتب بالای قدرت کند. به گزارش رویترز، به نقل از یکی از چهره‌های ارشد دولتی که با رهبری در ارتباط نزدیک است و خواست نامش فاش نشود، «شی» تلاش می‌کند تا مانع از تسلط جناح «اتحادیه جوانان کمونیست» بر کمیته ۷ نفره دائمی در کنگره نوزدهم در سال آینده شود. یکی از منابع دولت چین، به شرط فاش نشدن نام، اعلام کرد که «شی به هیچ شکلی اجازه نمی‌دهد اتحادیه جوانان اکثریت را در کمیته داشته باشند.» این جناح که روزگاری قدرتمند بود تلاش دارد تا همچنان قدرتمند بماند زیرا بودجه سالانه اتحادیه جوانان در سال جاری نصف شد و در رسانه‌ها این‌گونه جا افتاده که این اتحادیه «بیش از حد نخبه‌گرا و ناکارآمد است». گفته می‌شود رئیس جمهور چین در پس این حملات قرار دارد.

این جناح متشکل از اعضای سابق و فعلی اتحادیه جوانان- شاخه جوانان حزب کمونیست چین- است که ۸۸ میلیون عضو داشته که فاصله سنی شان ۲۸-۱۴ سال است و عمدتا در برگیرنده مقام‌های دولتی و حزبی است بدون اینکه تبار سیاسی مشخصی داشته باشند. با این حال، از پتانسیل تبدیل به رهبران آینده برخوردار هستند. در میان اعضای کمیته دائمی تنها رئیس‌جمهور «شی» ۶۳ ساله و نخست‌وزیر «لی ککیانگ» ۶۱ ساله - که عضو جناح اتحادیه جوانان است- در کنگره سال بعد به سن بازنشستگی نخواهند رسید. منابع و دیپلمات‌ها می‌گویند انتظار این است که این دو نفر مقام‌های اول و دوم در این کمیته را به دست بیاورند. پنج نفر دیگر بر اساس آن چیزی که در کنگره‌های قبلی رخ داده به احتمال زیاد بازنشسته شوند.

اگر سه نامزد بالقوه اتحادیه جوانان در کنگره انتخاب شوند- یعنی لی یوان چائو معاون رئیس‌جمهور‌ (ارتباطی با نخست‌وزیر لی ندارد)، وانگ یانگ معاون نخست‌وزیر و هو چوان هوا رئیس حزب کمونیست در استان گوانگ دونگ- جناح اتحادیه جوانان اکثریت را خواهد داشت و این برای «شی» غیرقابل پذیرش خواهد شد. هر سه اکنون عضو پولیتبورو هستند. این افراد می‌گفتند هنوز روشن نیست که آیا «شی» به دنبال برنامه‌ریزی برای اقدامات دیگر علیه جناح اتحادیه جوانان هست یا خیر. دست کم، انتظار این است که هر چقدر «شی» تلاش کند اما یکی از نامزدهای این جناح انتخاب خواهد شد. منابع به رویترز می‌گویند «شی» به دنبال تقویت وفاداران به خود است تا بتواند برنامه اصلاحات خود برای افزایش رشد اقتصادی را به پیش برده و جانشینی برای خود جهت تداوم میراثش تعیین کند.

گروه شی به «گروه ژی جیانگ» معروف است. این نام از استانی به همین نام گرفته شده که در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ که وی استاندار و رئیس حزب در این استان بود توانسته بود پایگاهی حمایتی برای خود به وجود آورد. او همچنین از حمایت گروهی از به اصطلاح «شاهزاده ها» یا «آریستوکرات‌های قرمز» نیز برخوردار است زیرا همچون او، آنها هم والدینی دارند که از اعضای ارشد حزبی هستند یا در زمره مقام‌های دولتی یا نظامی هستند. یکی از منابع نزدیک به رهبری که هر روز دیداری منظم با رهبران عالی در پکن دارد، می‌گفت:«شی ۱۰۰ درصد می‌خواهد نگذارد جناح اتحادیه جوانان دست برتر پیدا کند. او می‌خواهد دست نشاندگان و وفاداران خودش در مصدر امور قرار بگیرند. هنوز زود است بگوییم چه تعداد از هواداران شی وارد کمیته دائمی خواهند شد اما لااقل دو نامزد قطعی است و هر دو به شی نزدیک هستند. این دو نفر «لی ژان شو» رئیس ستاد کارکنان و «ژائو لیجی»، وزیر دپارتمان سازماندهی در حزب است.