دوئل گانگسترها

دنیای اقتصاد: نخستین مناظره دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ساعت ۹ دوشنبه شب (به وقت محلی) در دانشگاه «هوفتسرا» در منطقه «لانگ آیلند» ایالت نیویورک برگزار شد. این مناظره قرار بود راس ساعت چهار بامداد به وقت تهران آغاز شود که با نیم ساعت تاخیر آغاز شد. مسائل مربوط به آینده آمریکا، رفاه، مالیات، اشتغال، سیاست خارجی و امنیت از جمله موضوعات مطرح شده در این مناظره بود. این مناظره همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به صحنه جدال لفظی دو نامزد تبدیل شد. ترامپ در این مناظره بسیار تلاش کرد از موضع یک فرد اپوزیسیون و خارج از حاکمیت، سیاست‌های سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته کاخ سفید و دولت آمریکا را زیر سوال ببرد و در مقابل کلینتون تلاش داشت ضمن نشان دادن عدم صلاحیت سیاسی و فردی ترامپ برای احراز سمت ریاست‌جمهوری، به متحدان واشنگتن در سراسر جهان اطمینان دهد که در صورت انتخاب به عنوان رئیس‌جمهوری، همچنان به تعهدات و پیمان‌های دوجانبه امنیتی آمریکا در قبال آنها پایبند خواهد ماند.

این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای از شش بخش ۱۵ دقیقه‌ای تشکیل شده بود.۳۰ دقیقه به بحث در مورد هر یک از موضوع‌های مناظره اختصاص داشت. گرداننده مناظره هر بخش ۱۵ دقیقه‌ای را با یک سوال آغاز کرد و هر نامزد دو دقیقه فرصت پاسخگویی داشت. نامزدها می‌توانستند در مورد پاسخ رقیب خود نیز اظهار نظر کنند. گرداننده مناظره، لستر هولت ۵۷ ساله و مجری اخبار شبانگاهی شبکه خبری NBC (پربیننده‌ترین برنامه خبری آمریکا) بود.

به گزارش الجزیره، مسائل نژادی، اقتصاد و سیاست خارجی بخش زیادی از این مناظره تلویزیونی ۹۰ دقیقه‌ای را به خود اختصاص داده بود. مناظره‌ای که اگرچه نامش مناظره بود اما سراسر آن جدال لفظی بود. کلینتون رقیب جمهوری‌خواه خود را به نژادپرستی، فرار از مالیات و ... متهم کرد در حالی که ترامپ (تاجری که اولین بار است که وارد چنین رقابت‌هایی می‌شود) انگشت اتهام را به سوی کلینتون نشانه رفته و اعلام کرد که او باید پاسخگوی دوران وزارتش باشد. در این مناظره هیلاری کلینتون از لفظ «دونالد» برای خطاب قرار دادن رقیب خود استفاده می‌کرد در حالی که رقیب جمهوری‌خواه او از لفظ «خانم وزیر» استفاده می‌کرد. الجزیره می‌نویسد مناظره این دو رقیب انتخاباتی رکوردی برای جلب مخاطب از سوی آنها بر جا گذاشت. ترامپ در سخنان قبلی بارها به باراک اوباما حمله کرده و گفته بود او زاده آمریکا نیست. در این مناظره اما هیلاری کلینتون خطاب به ترامپ و در دفاع از اوباما گفت: «او (ترامپ) فعالیت سیاسی خود را بر پایه این دروغ نژادی قرار داده که اولین رئیس‌جمهوری سیاهپوست آمریکا زاده این کشور نیست. هیچ شاهدی برای این سخن ندارد اما همچنان بر حرف خود پا می‌فشارد.»

اقتصاد در نگاه دو رقیب

در نخستین بخش از مناظره ریاست‌جمهوری، کلینتون و ترامپ نظرات خود را در مورد شکوفایی اقتصادی در آمریکا مطرح کردند. هیلاری کلینتون سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی، فناوری، اقتصادهای کوچک و انرژی پاک را از اولویت‌های کاری خود برشمرد. نامزد حزب دموکرات افزود برای اقتصادی که برای همه آمریکایی‌ها کار کند و نه برای طبقه بالا، تلاش خواهد کرد. وی همچنین بر پرداخت حقوق برابر زنان اشاره کرد و گفت که طبقه ثروتمند باید هزینه کمک‌ها همچون در بخش آموزش را پرداخت کنند. دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه نیز در مورد برنامه‌های خود برای پیشرفت آمریکا گفت که مشاغل از کشور خارج می‌شوند و کشورهای دیگر ارزش پول خود را کاهش می‌دهند. باید جلوی این موضوع و جلوی فرار شرکت‌ها از آمریکا را گرفت. کاهش مالیات‌ها برای تولید مشاغل و بازگشت شرکت‌ها و مذاکره مجدد بر سر قراردادهای تجاری از پیشنهادهای او برای بهبود اوضاع اقتصادی بود. وی در ادامه مناظره، مکزیک را به‌عنوان جاذب مشاغل آمریکا ذکر کرد و به کلینتون خاطرنشان کرد که در ۳۰ سال گذشته کاری انجام نداده‌اند. وی اخذ مالیات از کالاهای آمریکایی تولید شده خارج از این کشور را راهی دیگر برای جلوگیری از این وضعیت دانست. نامزد حزب جمهوری‌خواه سیاست‌های انرژی آمریکا را ناموفق و موجب بیکاری بسیاری دانست.

کلینتون هم در مقابل گفت طرح شکوفایی اقتصادی وی منجر به بوجود آمدن ۱۰ میلیون شغل در آمریکا خواهد شد درحالی که طرح کاهش مالیاتی ترامپ منجر به از دست رفتن سه میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی خواهد شد. ترامپ نیز در پاسخ با تشریح برنامه‌های مالیاتی خود گفت که مالیات‌های مشاغل آنچنان زیاد است که موجب فرار آنها از آمریکا برای حفظ سرمایه خود می‌شود. وی گفت که می‌توان با رهبری صحیح ۵/ ۲ تریلیون دلار را به آمریکا بازگرداند. وی کلینتون را از زمره سیاستمدارانی دانست که فقط حرف زده و عمل نمی‌کنند. وی اقتصاد و بورس آمریکا را دچار حباب دانست و عملکرد نظام مالی آمریکا را سیاسی خواند. وی در مورد انتشار اظهارنامه مالیاتی خود با رد اینکه تحفظی در مورد انتشار آن دارد، گفت که ۸۰۰ میلیارد دلار تراز منفی تجاری آمریکا با شرکای خارجی خود است. نامزد حزب جمهوری‌خواه وعده داد که پیش از پایان حسابرسی اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر کند به شرط آنکه هیلاری کلینتون ایمیل‌های پاک شده خود را منتشر کند. ترامپ با تشریح اوضاع نامناسب زیرساخت‌های آمریکا و مقایسه آنها با کشورهای جهان سوم گفت که با ۶ تریلیون دلاری که خرج خاورمیانه شد می‌توانستند آمریکا را نوسازی کنند و کلینتون و سیاستمداران مانند او را عامل این وضعیت دانست.

مناظره بر سر مباحث نژادی

در مورد اختلاف‌های نژادی، دو رقیب رودرروی یکدیگر قرار داشتند. آنها به جای مذاکره و ارائه پیشنهاد برای حل مشکلات دائما یکدیگر را می‌کوبیدند. ترامپ رقیب دموکرات را متهم کرد که تمایلی به کاربرد نظم و قانون در آمریکا ندارد. وی وجود نظم و قانون را لازم دانست و حمایت‌های انتخاباتی پلیس و نیروهای انتظامی از خود را دلیلی بر موجه بودن برنامه‌های خود دانست. ترامپ تاکید کرد که در برخی مناطق آمریکا خشونت وحشتناکی حاکم است و مانند کشورهای جنگ زده شده‌اند. وی گفت که در دوران اوباما ۴ هزار نفر در شیکاگو کشته شدند و باید سلاح را از تبهکاران و مهاجران غیرقانونی گرفت. وی خواستار افزایش نیروهای پلیس شد و لزوم برقراری روابط حسنه میان پلیس و مردم را نقطه مشترک سیاست‌های خود و کلینتون اعلام کرد. هیلاری کلینتون در مورد مساله نژادپرستی در آمریکا، آن را یکی از چالش‌های مهم به جامانده در این کشور عنوان کرد که در مدارس و اماکن عمومی باید تصمیم‌های جدی گرفته شود. وی به دوحادثه تیراندازی شارلوت و «تولسا» آمریکا که دو فرد غیرمسلح سیاه‌پوست به دست نیروهای پلیس کشته شدند، اشاره کرد و ابراز تاسف کرد. هیلاری گفت که باید اعتماد بین جامعه و پلیس را بار دیگر جلب کنیم. وی افزود: باید نیروهای پلیس به خوبی آموزش داده شده و بهترین تکنیک‌ها به آنها داده شود تا بدانند استفاده از «زور» تنها زمانی که لازم است باید به کار برده شود و همه باید به قانون احترام بگذارند. نامزد حزب دموکرات گفت: باید اسلحه از دست آنهایی که نباید سلاح در اختیار داشته باشند، گرفته شود. نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این مناظره گفت که ترامپ سابقه طولانی در زمینه اقدامات نژادپرستانه داشته است. هیلاری کلینتون گفت که ترامپ در سال ۱۹۷۳ میلادی از سوی دادگاه به دلیل اجاره ندادن ملک و آپارتمان به شهروندان سیاهپوست آمریکایی محکوم شد که این محکومیت‌ها تنها یک بار نبوده است.

نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟

براساس نظرسنجی شبکه سی ان ان، هیلاری کلینتون در اولین مناظره ریاست‌جمهوری با رقیب جمهوری‌خواه خود، پیروز شده است. این شبکه می‌نویسد هیلاری در اولین مناظره خود مقابل دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه توانست نظر ۶۲ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را از جلب کند درحالی که ترامپ تنها ۲۷ درصد آرا را از آن خود کرد. واکنش اولیه بازار نیز به مناظره حاکی از پیروزی هیلاری کلینتون بر ترامپ است. با این حال سایر نظرسنجی‌ها نتایج کاملا متفاوتی را از برنده این مناظره منعکس می‌کند. نتایج نظرسنجی‌ سی‌بی‌اس نیز حاکی از آن است که این مناظره نتوانسته تاثیر چندانی بر نظر آن دسته از رای‌دهندگان آمریکایی بگذارد که هنوز درباره رای دادن به ترامپ یا کلینتون مردد هستند. سی‌بی‌اس این نظرسنجی را در میان آن بخش از رای‌دهندگان انجام داده که نمی‌دانند به کلینتون رای دهند یا ترامپ و برای مشخص شدن موضع‌شان منتظر برگزاری مناظره‌های دیگر هستند.

ادامه خبر ...

دوئل گانگسترها