وحشت در منهتن

دنیای اقتصاد: یک انفجار مهیب در دل نیویورک در آستانه برگزاری اجلاس سالانه سازمان ملل، این شهر را به حال آماده‌باش در آورد. به گزارش سی‌ان‌ان یک انفجار در محله چلسی نیویورک موجب زخمی شدن ده‌ها نفر شد و ماموران می‌گویند یک سیم متصل به وسیله‌ای دیگر را در همین محله کشف و خنثی کرده‌اند. پلیس نیویورک پس از انفجار به سرعت در محل حضور پیدا کرد و حالت امنیتی در منطقه اعلام کرد. پلیس این شهر برای پیدا کردن مواد منفجره دیگر ورود و خروج به این منطقه را ممنوع اعلام و نیروهای ویژه، سگ‌های بمب‌یاب و روبات‌هایش را مستقر کرد.

بیل دِ بلاسیو، شهردار نیویورک به خبرنگاران گفت: انفجار در خیابان بیست و سوم منهتن رخ داد و در پی آن ۲۹ نفر زخمی شدند. شهردار نیویورک در عین حال می‌گوید هنوز هیچ نشانه‌ای از تروریستی بودن این واقعه در دست نیست؛ «این واقعه به‌طور دقیق مورد تحقیق قرار خواهد گرفت، اما هنوز از ارتباط آن با تروریسم، مدرکی در دست نداریم.» بازرسان می‌گویند بمب در داخل یک سطل آشغال بزرگ جاسازی شده بود. روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید کسانی که در حادثه زخمی شده‌اند، جراحت‌های سطحی برداشته‌اند و خطری زندگی آنها را تهدید نمی‌کند. شبکه سی‌بی‌اس می‌گوید دلیل انفجار هنوز مشخص نیست، اما «منابعی» به این شبکه خبری گفته‌اند که انفجار در یک سطل قابل حمل زباله رخ داده‌است. یک مقام کاخ سفید می‌گوید رئیس‌جمهوری آمریکا از موضوع انفجاری که هنوز تحقیقات در مورد آن جریان دارد، باخبر شده‌ و دستور بررسی بیشتر را داده است. این انفجار تنها ساعاتی پس از آن رخ داده که گزارش‌هایی از انفجار یک بمب دست‌ساز در نزدیکی یک گردهمایی خیریه نیروی تفنگداران دریایی ایالات‌متحده آمریکا، در نیوجرسی، ایالت همسایه نیویورک منتشر شدند. شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید انفجار نیوجرسی در یک سطل زباله رخ داده ولی کسی در پی آن زخمی نشده است. بنا بر گزارش‌ها، انفجار نیوجرسی اگر دقایقی دیگر رخ می‌داد، همزمان با حضور شمار زیادی از افراد در محل می‌شد.

با این حال پلیس نیویورک در مورد انفجار در محله منهتن می‌گوید که از کسب و کارهای حاضر در محله خواسته است فیلم‌های مغازه‌شان را تحویل دهند تا تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. بازرسان در ویدئوها به دنبال کسی هستند که تا لحظاتی پیش از انفجار در نزدیکی سطل آشغال بوده است. بازرسان می‌خواهند بدانند که آیا شخص دیده‌شده در فیلم‌ها با انفجار در ارتباط بوده است یا نه. خبرگزاری‌ها می‌گویند از زمان وقوع انفجار حضور نیروهای پلیس و نیروهای ویژه در نیویورک و حومه آن افزایش چشمگیری داشته است. شاهدان عینی می‌گویند که پس از انفجار صدای آمبولانس‌ها از هر گوشه شنیده می‌شد. آمبولانس‌ها نیز در زمان حضور در بیمارستان‌ها با استقبال نیروهای نظامی مواجه می‌شدند. دِ بلاسیو می‌گوید: همه مجروحان به بیمارستان رسانده شدند و حال هیچ‌کدام وخیم اعلام نشده است. وی همچنین اعلام کرد که هنوز هیچ سرنخی بین دو انفجار در نیویورک و نیوجرسی پیدا نکرده‌اند. بازرسان می‌گویند به فاصله دقایقی بعد از انفجار آنها موفق به یافتن دستگاه دومی شده‌اند که به وسیله یک سیم سیاه به یک زودپز متصل شده بود. هنوز هیچ‌کدام از مقامات در مورد این وسیله‌ای که کشف کرده‌اند اظهار نظر نکرده‌اند. پلیس پس از کشف این زودپز خطرناک دست به جست‌وجوی همه‌جانبه در محل کشف زده است. شاهدان عینی می‌گویند که پلیس با چراغ قوه حتی زیر خودروها را هم بازرسی می‌کرده است.

ترس و اضطراب در منهتن

در حالی که مردم آمریکا در هفته گذشته سالگرد ۱۱ سپتامبر را گرامی داشتند این حمله در ماه سپتامبر دوباره خاطرات آنها را زنده کرده است. در فیلم‌هایی که روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است مردم پس از انفجار فریادزنان در حال دویدن هستند. برخی از آنها در موقع دویدن به یکدیگر برخورد می‌کنند. یکی از ساکنان محله چلسی به سی‌ان‌ان گفت: در خانه تلویزیون تماشا می‌کردم که صدای انفجار را شنیدم. گویی که در داخل آپارتمان بمبی ترکیده باشد. خیلی صدایش بلند بود. همه از ترس بیرون ریخته بودند و مردم با تعجب آتش‌نشانانی را می‌دیدند که خود را با سرعت به محله ۲۳ می‌رسانند.

شاهدان عینی می‌گویند تا ساعت‌ها پس از انفجار، ترس و وحشت در منطقه حاکم شده بود.