قصاص در فوتبال

دنیای اقتصاد: داعش در سرزمین‌های تحت کنترل خود دست به خرق عادت‌هایی زده است که همه را به تعجب واداشته است. این گروه در یکی از خرق عادت‌های جدید خود قوانین «فیفا» در مورد فوتبال را غیرشرعی و غیرقانونی اعلام کرده و گفته است «این قوانین تخطی از فرامین الهی است.» به گزارش ایندیپندنت، دیده‌بان سوری حقوق بشر می‌گوید فرماندهان این گروه فهرستی از قوانینی را تهیه کرده‌اند که توضیح می‌دهد چگونه بازیکن مصدوم می‌تواند از بازیکن خاطی براساس قوانین شریعت خسارت بخواهد. برای مثال، قوانین فیفا در استان دیرالزور غیرقانونی و غیرشرعی اعلام شده است. منابع محلی می‌گویند داوران فوتبال هم ممنوع خواهند شد زیرا تصمیم‌شان «براساس قوانین الهی نیست و آشکارا تخلف از فرامین خداوند و سنت است.»

یکی از بندهای قانون داعش در مورد فوتبال «قصاص» است. براساس این اصل، بازیکنان آسیب دیده می‌توانند برای جبران غرامت به دو روش متوسل شوند: یا به سیستم عدالت کیفری براساس قانون شرع رجوع کنند یا می‌توانند به قصاص فرد خاطی بپردازند. دلیل برقراری چنین قوانینی به بازی دو تیم فوتبال داعش در استان دیرالزور بازمی گردد که براساس آن قضات داعشی به اسلامی کردن قوانین فیفا پرداختند. یکی از بازیکنان فوتبال داعش می‌گوید: «ما خوش شانس هستیم زیرا فوتبالی که ما بازی می‌کنیم براساس قوانین فیفا نیست. در غیر این صورت، سازمان مانع بازی می‌شود.»

ایندیپندنت می‌افزاید: اگرچه نمی‌توان محتویات این خبر را تایید کرد اما براساس سابقه‌ای که از داعش موجود است می‌توان تا حدودی از تردیدها کاست. سیگار کشیدن، دیش‌های ماهواره‌ای، رقص، مشاهده فیلم‌های خارجی و دسترسی به شبکه‌های خصوصی اینترنت همگی موجب خشم «دولت اسلامی» است. هرگونه تخطی از قواعد و قوانین مصوب این گروه مجازات‌هایی مانند شلاق، مرگ با گلوله، سر بریدن و سوزاندن را به‌دنبال خواهد داشت. یکی دیگر از خرق عادت‌های جدید تغییر زمان اذان است. داعش اعلام کرده که از این پس، برای شناسایی وقت اذان و نماز به ساعت تکیه نخواهد کرد بلکه برای تشخیص زمان‌های لازم، مستقیما از نور خورشید کمک خواهند گرفت. بر همین اساس، مقام‌های این گروه دستور داده‌اند که همه ساعت‌ها از مساجد برداشته شود و از این پس برای تشخیص زمان اذان،‌ به خورشید نگاه کنند.

مرگ وزیر اطلاع‌رسانی داعش

خبر دیگر اینکه پنتاگون از کشته شدن عامل اصلی فعالیت‌های تبلیغاتی داعش که از وی به‌عنوان «وزیر اطلاع‌رسانی» این گروه یاد می‌شد، خبر داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که «وائل عادل سلمان الفیاض»، معروف به «دکتر وائل»، وزیر اطلاع‌رسانی داعش در حمله هوایی آمریکا کشته شده است. پیتر کوک اعلام کرد که وزیر اطلاع‌رسانی داعش در یک حمله پهپادی آمریکا روز جمعه در نزدیکی شهر رقه سوریه کشته شده است. دکتر وائل نقشی اساسی در تهیه ویدئوهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی در این سازمان تروریستی داشت و یکی از نزدیک‌ترین افراد به العدنانی بود که چندی پیش کشته شد.