بازی در زمین ترامپ - ۲۰ شهریور ۹۵

گروه اقتصاد بین‌الملل، شادی آذری: هفته‌نامه اکونومیست در سرمقاله این هفته خود با اشاره به دروغ‌هایی که ترامپ در کمپین انتخاباتی خود مطرح کرده، به موضوع دروغگویی سیاستمداران در عصر رسانه‌های اجتماعی پرداخته است. اکونومیست با طرح یک پرسش سرمقاله خود را آغاز کرده است: سیاستمداران همیشه دروغ گفته‌اند، اما اگر آنها حقیقت را به کل پشت‌سر بگذارند، این موضوع اهمیتی دارد؟ اکونومیست نوشت: در نظر بگیرید که دونالد ترامپ چقدر با واقعیت بیگانه است. او در دنیایی افسانه‌ای سیر می‌کند که در آن گواهی تولد باراک اوباما تقلبی است، رئیس‌جمهوری آمریکا به داعش کمک می‌کند، کلینتون‌ها قاتل‌ هستند و پدر یکی از رقیبان، پیش از آنکه لی‌هاروی اسوالد دست به قتل جان اف کندی بزند، او را همراهی کرده بود.

ترامپ پرچمدار سیاست «پساحقیقت» شده است و بر ادعاهایی تکیه می‌کند که «حس واقعیت» را القا می‌کنند؛ اما هیچ پایه و اساسی در واقعیت ندارند. بی‌شرمی او مورد تنبیه قرار نمی‌گیرد اما به‌عنوان گواهی بر تمایل وی به قدرت تلقی می‌شود. البته او در این کار تنها نیست. اعضای دولت لهستان ادعا کرده‌اند رئیس‌جمهوری پیشین که در سانحه هوایی جان سپرد از سوی روسیه کشته شده است. سیاستمداران ترکیه ادعا کرده‌اند که عاملان کودتای اخیر از سازمان جاسوسی آمریکا دستور گرفته‌اند.

کمپین پیروز در بریتانیا که به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند، نسبت به تعداد زیاد مهاجران ناشی از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا هشدار دادند. اکونومیست در ادامه نوشت که اگر شما هم مانند این نشریه معتقدید که سیاست باید بر مبنای شواهد واقعی پایه‌ریزی شود، این روند نگران‌کننده است. هدف سیاستمداران دروغگو این است که دید نادرستی از جهان ارائه کنند؛ اما دروغ‌های ترامپ با این هدف نیست. قرار نیست این دروغ‌ها نخبگان را متقاعد سازد؛ اما اگر رقیب شما مدام تلاش کند که واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهد، شما مجبور خواهید شد در زمین او بازی کنید. در دنیایی که با رشد رسانه‌های اجتماعی بازار شایعات داغ است، احساسات مردم و به آنچه اعتماد می‌کنند اهمیت می‌یابد. اگر ترامپ در انتخابات ماه نوامبر بازنده شود، سیاست «پساحقیقت» چندان خطری نخواهد اشت. نگرانی بزرگ‌تر اما مربوط به کشورهایی همچون روسیه و ترکیه است که در آنها از این سیاست در جهت ساکت نگه‌داشتن مخالفان استفاده می‌شود. در اقیانوسی از دروغ‌ها مردم راهی برای متوسل شدن به آن در اختیار نخواهند داشت. برای آنها سیاست جدید «پساحقیقت» می‌تواند به ظلم دیرینه منجر شود.