شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داد که هنری کیسینجر و جورج شولتز، وزیران خارجه پیشین آمریکا و شخصیت‌های مشهور حزب جمهوری‌خواه آمریکا اعلام کردند که به هیچ‌وجه از دونالد ترامپ نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا حمایت نمی‌کنند. دو وزیرخارجه سابق آمریکا روز جمعه با انتشار نامه‌ای مشترک تاکید کردند که ترجیح می‌دهند پیرامون سیاست‌های حزب برای بهبود وضعیت آمریکا در سطح جهان متمرکز بوده و کار کنند.

تصمیم این دو وزیرخارجه سابق آمریکا تازه‌ترین تحقیر عمومی برای دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه به‌شمار می‌رود که تاکنون از سوی چهره‌های برجسته و پرسابقه این حزب مورد حمایت قرار نگرفته است. در نامه مشترک هنری کیسینجر و جورج شولتز آمده است: ما هیچ‌گونه حمایتی از انتخابات کنونی ریاست جمهوری آمریکا نمی‌کنیم. این دو در نامه خود اعلام کرده‌اند که در حال حاضر و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، خود را تنها وقف سیاست خارجی حزب می‌کنند. کیسینجر، مشاور امنیت ملی و سپس وزیرخارجه روسای جمهوری پیشین آمریکا همچون ریچارد نیکسون و جرالد فورد بود و شولتز نیز مسوولیت وزارت‌خارجه آمریکا را در دوران رونالد ریگان برعهده داشت. سی‌ان‌ان گزارش داد خانواده «بوش» و «میت رامنی» نامزد شکست‌خورده حزب جمهوری‌خواه درانتخابات ۲۰۱۲ میلادی نیز حاضر نشده‌اند از نامزدی ترامپ حمایت کنند.

دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و هیلاری کلینتون از حزب دموکرات قرار است در هشتم نوامبر ۲۰۱۶ برابر با ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۵ برای ورود به کاخ سفید با یکدیگر به رقابت بپردازند. برخی نظرسنجی‌ها از نگرانی افکار عمومی آمریکا از این دو نامزد و گرایش آنها به نامزدهای دیگر خبر می‌دهد. شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی نیوز» هفته گذشته با یادآوری نگرانی رای‌دهندگان آمریکایی نسبت به دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه، در گزارشی عنوان کرد: نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که ۳۵ درصد رای‌دهندگان اکنون به نامزد حزب سوم نظر دوخته‌اند.

اشاره ای‌بی‌سی نیوز به «گری جانسون» و «جیل الن‌اشتاین» دو نامزد ریاست‌جمهوری از میان «لیبرتارین» و «حزب سبز» در آمریکا بود.

افشاگری اف‌بی‌آی

هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها به اف‌بی‌آی گفته است که اصلا جزئیات ایمیل‌های محرمانه خود را به‌یاد نمی‌آورد. این سخنان هیلاری کلینتون به دلیل دور تازه تحقیقات اف‌بی‌آی از ایمیل‌های هیلاری کلینتون صورت می‌گیرد. به گزارش سی‌ان‌ان، هیلاری کلینتون مکررا گفته است که اصلا جزئیات ایمیل‌های دوران کاری خود را به یاد نمی‌آورد. در این راستا یکی از دفاتر اف‌بی‌آی فاش می‌کند که هیلاری کلینتون در بازجویی‌هایی که پیش‌تر از او صورت گرفته مدعی شده است که اصلا جزئیات ایمیل‌های محرمانه خود را در وزارت امورخارجه به‌یاد نمی‌آورد. با این حال روز جمعه خبر رسید که پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) روز جمعه بخشی از جزئیات پرونده هیلاری کلینتون را درخصوص استفاده از ایمیل و سرور شخصی منتشر کرده است.

سی‌ان‌ان در این‌خصوص گزارش داد: پلیس فدرال آمریکا خلاصه‌ای از مصاحبه کارشناسان این نهاد با هیلاری کلینتون به همراه نتایج تحقیقات انجام شده را منتشر کرده است. طبق این گزارش کلینتون در پاسخ به پرسش‌های مختلف پلیس فدرال ۳۹ بار گفته است که عناصر اصلی آموزش یا طبقه‌بندی محرمانه را به یاد ندارد. هیلاری کلینتون که طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ وزیر خارجه آمریکا بود، از یک سرور و ایمیل شخصی استفاده می‌کرده است، در حالی که طبق قوانین این کشور اجازه چنین اقدامی را نداشته است. موضوع استفاده هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از سرور و ایمیل شخصی به یکی از محورهای اصلی حمله نامزد حزب جمهوری‌خواه به خانم کلینتون تبدیل شده است. خبرگزاری فرانسه هم در این‌خصوص گزارش داد که این مجموعه ۵۸ صفحه‌ای که تقریبا ۱۴ صفحه آن به نوعی حذف شده است، نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی به شواهد و مدارکی دال بر نفوذ در سیستم ایمیل و سرور شخصی خانم کلینتون دست نیافته است. طبق این گزارش، در بخشی از این جزئیات منتشر شده اف‌بی‌آی تاکید کرده است، هیچ‌یک از کشورهای متخاصم نتوانسته‌اند به ایمیل شخصی افرادی که با هیلاری کلینتون به‌طور معمول در تماس بوده‌اند نفوذ کنند و در نهایت به سرور و ایمیل شخصی وزیر سابق امور خارجه ایالات‌متحده دست یابند.

پلیس فدرال آمریکا در ماه ژوئن اعلام کرده بود استفاده هیلاری کلینتون از سِرور شخصی برای ارسال ایمیل‌هایش، «اقدامی بسیار بی‌دقت» بوده اما تعقیب قضایی آن را توصیه نمی‌کند. سپس لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا نیز اعلام کرد که توصیه پلیس فدرال آمریکا را در این‌باره می‌پذیرد و علیه هیلاری کلینتون اعلام‌جرم نمی‌شود. نامزد فعلی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده پیش‌تر اذعان کرده که استفاده از ایمیل و سرور شخصی تصمیمی «اشتباه» بوده است. با این حال، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه تصریح کرده است، انتشار جزئیات تازه عدم صداقت و بی‌کفایتی خانم کلینتون را نشان می‌دهد. پلیس فدرال آمریکا همچنین خلاصه ۱۱صفحه‌ای از مصاحبه با هیلاری کلینتون را نیز منتشر کرده است. هیلاری کلینتون در این مصاحبه به کارشناسان تحقیقات اف‌بی‌آی گفته است که به یاد ندارد که حرف «سی» در ابتدای پاراگراف به چه معنی بوده و خیال می‌کرده که این کلمه براساس ترتیب حروف الفبا بوده است. پلیس فدرال آمریکا می‌گوید، اما هنگامی که این کارشناسان از کلینتون پرسیدند آیا با عناوینی چون «محرمانه»، «بسیار محرمانه» و «طبقه‌بندی محرمانه» آشنا است، وی گفته است که وی توجهی به سطح طبقه‌بندی محرمانه نمی‌کرده و همه اطلاعات محرمانه را جدی تلقی می‌کرده است. با این حال اف‌بی‌آی گزارش داده است که بخش عمده‌ای از ایمیل‌های هیلاری کلینتون توسط سرور اصلی شرکت «Platte River Networks» پاک شده است.

براساس تحقیقات اف‌بی‌آی چریل میلس، مشاور ارشد هیلاری کلینتون به آنها گفته است که وزیر امورخارجه از شرکت یاد شده خواسته بود که ایمیل‌ها را هر ۶۰ روز پاکسازی کند اما در تحقیقات بعدی متوجه شده است که این شرکت اصلا دست به چنین کاری نزده است. این شرکت یک روز پس از افشا کردن استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی از سوی روزنامه نیویورک‌تایمز دست به پاکسازی برخی از محتوای ایمیل‌ها زده است. در این تحقیقات مشخص شده که برخی از ایمیل‌های هیلاری کلینتون در ماه مه سال ۲۰۱۵ از سرور اصلی شرکت «Platte River Networks» پاک شده است.