گروه جهان: دونالد ترامپ روز چهارشنبه با رئیس‌جمهوری مکزیک دیدار کرد. او این دیدار را چند ساعت پیش از سخنرانی‌اش درخصوص موضوعات مهاجرتی برگزار کرد. به گزارش سی‌ان‌ان او در یک توییت درخصوص این دیدار نوشت: «دعوت انریک پنا نی‌یتو را برای سفر به مکزیک پذیرفتم و به راستی که منتظر این دیدار بودم.» یک توییت هم از جانب دفتر ریاست‌جمهوری مکزیک روز سه‌شنبه این خبر را تایید کرده و نوشته بود که ترامپ دعوت پنا نی‌یتو را برای سفر به مکزیک پذیرفته است.به نوشته این توییت که یک اکانت دولتی است دیدار این دو به‌طور خصوصی برگزار شده است. گفته می‌شود که پنا نی‌یتو از هر دو نامزد برای سفر به مکزیک دعوت کرده است، اما ترامپ اولین نامزدی است که دعوت رئیس‌جمهوری مکزیک را پذیرفته است.

کارشناسان می‌گویند که دیدار ترامپ با رئیس‌جمهوری مکزیک فوق‌العاده و غیرقابل انتظار بوده است، زیرا ترامپ یکی از منتقدان اصلی حضور مهاجران غیرقانونی مکزیکی‌ها و لاتین‌تبارها بوده است. ترامپ در این یک سال عمده برنامه مهاجرتی خود را روی انتقاد از لاتین‌تبارها و مسلمانان متمرکز کرده است.دیدار روز گذشته را برای اولین‌بار روزنامه واشنگتن‌پست فاش کرد، پیش از اینکه ترامپ این دعوت را بپذیرد. سفر روز چهارشنبه در شرایطی انجام شد که ترامپ سه‌شنبه شب یکی دیگر از سخت‌ترین مواضع خود را درخصوص مهاجرت اتخاذ کرد. او مجددا با طرح ادعاهای خود گفت: «ما می‌خواهیم که از مرزهای خود حفاظت کنیم، مواد مخدر به کشور ما سرازیر شده و در حال از بین بردن کشور است. روز چهارشنبه قرار ما در آریزوناست و در آن روز می‌خواهیم درخصوص مهاجرت صحبت کنیم.»

دیدار؛ پشت دیوار بلند بی‌اعتمادی

دیدار روز گذشته ترامپ با پنا نی‌یتو در شرایطی انجام گرفت که این دو بارها همدیگر را با انتقادات تند و تیز مورد نوازش قرار داده‌اند. ترامپ که به نفرت‌پراکنی در مورد لاتین‌تبارها شهرت دارد بارها از سوی مسوولان مکزیکی با انتقاد روبه‌رو شده است. پیشتر پنا نی‌یتو‌ترامپ را با آدولف هیتلر مقایسه کرده و گفته بود وی بی‌رحم ‌ترین فردی است که در آمریکا نامزد ریاست‌جمهوری شده است.ترامپ اوایل ماه اوت رئیس‌جمهوری مکزیک را متهم به بی‌مبالاتی کرده و حتی گفته بود که وی عامدانه شهروندان مکزیک را راهی آمریکا می‌کند. با وجود این در چند هفته اخیر هر دو طرف به‌طور ضمنی یا آشکار تمایل خود را برای یک دیدار دوطرفه اعلام کرده بودند. پنا نی‌یتو در ماه ژوئیه پس از دیدار با باراک اوباما در یک کنفرانس خبری مشترک، خطاب به نامزدهای ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده گفته بود: «خانم هیلاری کلینتون و‌ آقای دونالد ترامپ مایلم بگویم که احترام من به شما عمیق و تمام‌نشدنی است. و از الان اعلام می‌کنم که قصد دارم با هر کسی که قرار است رئیس‌جمهور شود درهای گفت‌وگو را باز کنم.»

مکزیکی‌های جانی و متجاوز

دیدار نامزد جمهوری‌خواهان با پنا نی‌یتو در عین تفاوت دیدگاه دو نفر رخ داد. ترامپ در اولین روزهای که نامزد ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده شده بود مهاجران مکزیکی غیرقانونی را «جانی و متجاوز» خوانده و گفته بود که مقامات مکزیک آنها را عامدانه به آمریکا می‌فرستند تا برای ایالات‌متحده مشکل‌ساز شوند. او همچنین تاکید کرده بود: «وقتی مکزیک مردمانش را به سمت آمریکا می‌فرستد، بهترین‌ها را نمی‌فرستد، آنها تو را نمی‌فرستند، آنها تو را هرگز نمی‌فرستند، آنها افراد مشکل‌دار را به سمت آمریکا رهسپار می‌کنند. آنها این افراد را به آمریکا می‌فرستند تا برای کشور ما مساله‌ساز شوند. آنها با خود موادمخدر می‌آورند. سوغاتی آنها جرم و جنایت است. آنها متجاوز هستند، البته می‌پذیرم که برخی از آنها مردمان خوبی هستند.»

دیوار

ترامپ زمانی که بحث از دیوار کرده، گفته بود هزینه دیواری را که مدنظرش است از مکزیک خواهد گرفت. البته پنا نی‌یتو بارها اعلام کرده بود که برای این دیوار هیچ هزینه‌ای نخواهد پرداخت. پنا نی‌یتو در ماه ژوئیه که با فرید زکریا در سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده گفته بود که به قول و قراری که ترامپ در کمپین‌های خود می‌گوید اهمیتی نمی‌دهد و هیچ پولی بابت ساخت دیوار نخواهد پرداخت. او در این زمینه اضافه کرده بود: «آقای ترامپ باید بداند که امنیت کشورش به امنیت همسایگانش گره خورده است و این آن چیزی است که ما باید بسازیم نه دیوار. من باز هم می‌گویم این کاری است که در حال حاضر با آمریکا انجام می‌دهیم. ما همکاری تنگاتنگی داریم و برای اینکه امنیت را بیشتر کنیم همکاری خود را بیشتر خواهیم کرد. به منظور برقراری امنیت در مکزیک، آمریکا باید امنیت داشته باشد و عکس این قضیه نیز صادق است. ما همکاری استراتژیک برای برقراری امنیت در آمریکای شمالی داریم.» با این حال او به زکریا تاکید کرده بود که هیچ پولی بابت ساخت دیوار مدنظر ترامپ نخواهد پرداخت.

البته جدال بین این دو نفر بر سر دیوار به گفت‌وگو با فرید زکریا ختم نشد. پنا نی‌یتو ترامپ را یک فرد ظالم معرفی کرد و گفت که او مانند هیتلر و موسولینی رفتار می‌کند. او به خبرنگاران در ماه مارس گفته بود: موسولینی این‌گونه سر و کله‌اش پیدا شد. هیتلر نیز همین‌طور. آنها از یک موقعیت سوءاستفاده کردند و قدرت گرفتند، شاید از یک مشکل. پنا نی‌یتو سپس با هشدار به مردم آمریکا گفته بود که همه ما می‌دانیم نتیجه ظهور هیتلر و موسولینی چه بوده است. فقط باید فجایعی را که آنها به بار آوردند به یاد بیاوریم. پنا نی‌یتو جزو رهبرانی است که همواره پوپولیست‌ها را مورد انتقاد قرار داده است. او در این مصاحبه بی‌آنکه نام ترامپ را به زبان بیاورد، گفت: «زمانه‌ای شده که بازیگران و رهبران عرصه سیاسی رو به پوپولیسم و مواضع عوام‌فریبانه آورده‌اند.» این در شرایطی است که ترامپ در هفته گذشته با تاکید بر مواضع گذشته‌اش گفت که اگر رئیس‌جمهور آمریکا شود مهاجران غیرقانونی را دیپورت خواهد کرد و دیوار را با هزینه مکزیک خواهد ساخت.ترامپ پیش‌تر گفته بود پول ساخت دیوار را از روی مبادلات تجاری بین دو کشور برخواهد داشت و همچنین مکزیک را تهدید کرد که هزینه‌های ویزای این کشور را افزایش خواهد داد.

واکنش کلینتون

جنیفر پالمیری، مدیر ارتباطات کمپین هیلاری کلینتون نسبت به تکرار مواضع ترامپ اظهار نگرانی کرد و گفت: از اولین روزهای کمپین ترامپ، او مکزیکی‌ها را متجاوز و جانی خطاب کرد و قول داد یک دیوار بین دو کشور بکشد و ۱۶ میلیون مهاجر را از کشور اخراج کند و این شامل حال شهروندان قانونی و فرزندان آنها هم می‌شود. او اضافه کرد: چیزی که اهمیت دارد این است که ببینیم ترامپ در آریزونا چه حرفی برای گفتن خواهد داشت.