گروه جهان: کره‌شمالی در واکنش به مانور نظامی آمریکا و کره‌جنوبی مبادرت به شلیک یک موشک بالستیک از یک زیردریایی در آب‌های سواحل شرقی این کشور کرد. در رزمایشی که به «یولچی فریدام» معروف شده ۸۰ هزار سرباز آمریکایی و کره‌جنوبی تمرین‌هایی عمدتا شبیه‌سازی شده برای دفاع از کره‌جنوبی در مقابل حمله کره‌شمالی انجام می‌دهند. به گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی گفت که موشک کی‌ای-۱۱ از آب‌های نزدیک سینپو پرتاب شد و ۵۰۰ کیلومتر دورتر در آب‌های دریای ژاپن فرود آمد. کره‌شمالی هر گونه مانور نظامی از سوی آمریکا یا همسایه جنوبی خود یا مانورهای نظامی مشترک را تهدیدی برای خود می‌داند. کره‌شمالی اخیرا اخطار داد که این تمرین‌ها شبه‌جزیره کره را به سوی جنگ می‌برد و تهدید به تلافی جویی آن با «ضربه پیشگیرانه اتمی» کرد.

پرتاب چهارشنبه صبح ظاهرا موفق‌ترین آزمایش از این نوع از سوی کره‌شمالی بوده است. این موشک‌ها از نوع «اس‌ال‌بی‌ام» به خصوص از این جهت مایه نگرانی است که سیار است چون در زیردریایی‌ها مستقر می‌شود و نمی‌توان آنها را پیش از پرتاب ردیابی کرد. خبرگزاری یونهاپ به نقل از ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که «به نظر می‌رسد این آزمایش با هدف افزایش تنش نظامی در واکنش به رزمایش مشترک سئول و واشنگتن صورت گرفته باشد.» آمریکا و کره‌جنوبی ماه گذشته توافق کردند یک سیستم دفاع موشکی را برای مقابله با تهدیدهای کره‌شمالی مستقر کنند.

واکنش‌های منطقه‌ای

رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفت که این موشک در داخل «منطقه شناسایی دفاع هوایی ژاپن» سقوط کرد. ارتش کره‌جنوبی گفت که «با قاطعیت و شدت به هرگونه رفتار تحریک‌آمیز کره‌شمالی واکنش نشان خواهد داد.» رویترز در این باره می‌نویسد این موشک برای اولین بار به منطقه شناسایی دفاع هوایی ژاپن (ADIZ) اصابت کرد. این خبر را دبیر کابینه یوشیهید سوگا اعلام کرد.

بی‌بی‌سی می‌نویسد شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز گفت که این موشک‌ها «تهدیدی جدی متوجه امنیت ژاپن می‌کنند و آزمایش آن اقدامی غیرقابل بخشش است که به‌طور جدی به صلح و ثبات منطقه‌ای لطمه می‌زند.» او گفت ژاپن شکایتی را در این باره تسلیم کرده است. وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که قویا این آزمایش موشکی را محکوم می‌کند و آن را در سازمان ملل مطرح خواهد کرد. این پرتاب آزمایشی درحالی انجام می‌شود که به گفته کره‌جنوبی پرتاب مشابه دیگری در ماه گذشته در مراحل اولیه سقوط کرد. سازمان ملل متحد کره‌شمالی را که تصور می‌شود درحال توسعه سلاح‌های اتمی باشد از هرگونه استفاده از موشک‌های بالستیک منع کرده است. کره‌شمالی همچنین در ماه ژانویه چهارمین آزمایش اتمی را انجام داد و مدعی شد برای اولین بار با یک بمب هیدروژنی چنین کرده است.