گروه جهان: وقتی پلیس این کودک ۱۵ساله را که در حالت عصبی خیابان‌های شهر کرکوک را بالا و پایین می‌دوید، دستگیر کرد زیر گریه زد. او تی‌شرت بارسلونا را بر تن کرده بود. وقتی لباس او را بالا زدند یک کمربند انفجاری یافتند. مقام‌های محلی می‌گویند او ۱۵ ساله است. وقتی شبکه‌های خبری کردستان تصاویر این کودک را پخش کردند گویی لحظه‌ای دراماتیک در مناطق کردنشین خلق شد. فارغ از این، حضور کودکان نشان می‌دهد که جنگ با داعش به نقطه حساسی رسیده و نیروهای امنیتی هم با وضعیت حساسی مواجهند. به گزارش واشنگتن‌پست، وقتی نیروهای امنیتی او را دستگیر کردند کمربند انفجاری‌اش را از تن این کودک باز و خنثی کردند. نام این را شاید بتوان «تراژدی» گذاشت. حقیقت این است که بمب‌گذاران نوجوان زیادی در دستگاه داعش وجود دارند که در ماه‌های اخیر دست به حمله زده‌اند. داعش با ربودن این کودکان آنها را وارد اردوگاه‌های آموزشی خاص کرده و پس از شست و شوی مغزی و تمرین‌های نظامی سنگین، این کودکان به بمب‌گذاران انتحاری تبدیل می‌شوند.

این کودکان بعضا از پس این تمرینات نظامی سخت برنمی‌آیند و در حین تمرین از هوش می‌روند. اگر نتوانند ادامه دهند به شدت مورد تنبیه بدنی قرار می‌گیرند. به نوشته واشنگتن‌پست، در همان زمانی که پلیس کرکوک حمله از سوی این نوجوان ۱۵ ساله را خنثی کرد، یک حمله انتحاری دیگر از سوی نوجوانی دیگر در همان سن و سال یک مسجد شیعی در کرکوک را منفجر کرد و ۶ کشته بر جای گذاشت. حمله‌ای که هم چندی پیش در جنوب ترکیه در یک مراسم عروسی انجام گرفت از سوی یک نوجوان انجام گرفته بود. در ماه مارس هم نوجوانی ۱۵، ۱۶ ساله یک باشگاه فوتبال در جنوب عراق را مورد حمله قرار داد که ۴۳ کشته بر جا گذاشت. اگرچه داعش سن و سال این کودکان و نوجوانان را اعلام نمی‌کند اما ظاهر و صورت آنها معرف سن و سال اندک آنها است.

تحلیلگران می‌گویند این نتیجه شست و شوی مغزی داعش است. کردها می‌گویند یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ما هدف قرار دادن این کودکان است. شبه‌نظامیان کرد می‌گویند این کودکان ابتدا با پرچم سفیدی در دست به سوی ما می‌آیند و وقتی نزدیک پناهگاه‌های ما می‌رسند خود را منفجر می‌کنند. پیشمرگه‌ها می‌گویند ما چاره‌ای نداریم که در بسیاری موارد این کودکان بی‌گناه را هدف قرار دهیم تا از میزان تلفات‌مان کاسته شود. با این حال، واشنگتن‌پست می‌افزاید براساس تخمین‌های ایالات متحده جنگنده‌های ائتلاف ۴۵ هزار نفر از اعضای دولت خودخوانده اسلامی را از آغاز عملیات در دو سال گذشته کشته‌اند. «فرزندان خلافت» یا «شیران خلافت» عنوانی است که داعشیون به این کودکان مبارز می‌دهند.

حسن حسن، تحلیلگر «موسسه تحریر برای سیاست خاورمیانه» می‌گوید: «این محصول سرمایه‌گذاری داعش روی کودکان است. نسل دوم داعش در راه است. هر زمان به آنها نیاز داشته باشند با یک فراخوان می‌توانند آنها را به میدان عملیات بکشند.» برخی از این نوجوانان که توانستند به انحای مختلف از دست داعش بگریزند گفته‌اند که داعش آن دسته از کودکان ایزدی را که دو سال پیش با تصرف منطقه سنجار ربود، به آموزش‌های نظامی برای انجام عملیات‌های انتحاری وامی دارد. حسن می‌گوید: «کسانی که به داعش می‌پیوندند اگر با فرزندان خود بیایند برای داعش بهتر است. ذهن آنها همچون لوح سفیدی است که می‌توان به راحتی روی آن نوشت.»