گروه جهان: نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با اختلاف ۱۲درصدی از «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفت. به گزارش رویترز، «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در میان رای‌دهندگان احتمالی با اختلاف ۱۲ درصد از دونالد ترامپ جمهوری‌خواه پیشی گرفت. نتایج نظرسنجی انجام شده در فاصله روزهای هجدهم تا بیست و دوم آگوست نشان می‌دهد که ۴۵ درصد از رای‌دهندگان احتمالی از هیلاری کلینتون حمایت می‌کنند؛ در حالی که دونالد ترامپ از حمایت ۳۳ درصدی رای‌دهندگان احتمالی برخوردار است.

وزیر خارجه سابق آمریکا- هیلاری کلینتون- در اکثر نظرسنجی‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ بر ترامپ جمهوری‌خواه برتری یافته است. با این حال،‌ این برتری ۱۲ درصدی نشان‌دهنده افزایش حمایت‌ها از این نامزد دموکرات نسبت به چند هفته گذشته است. این در حالی است که طبق نتایج نظرسنجی‌های اوایل ماه آگوست، برتری کلینتون بر ترامپ بین ۳ تا ۹ درصد در نوسان بود. نظرسنجی اخیر همچنین نشان می‌دهد که حدود ۲۲ درصد رای‌دهندگان احتمالی به هیچ‌یک از این دو نامزد رای نخواهند داد. «تام اسمیت» مدیر «مرکز مطالعات سیاست و جامعه» در دانشگاه شیکاگو می‌گوید که رای‌دهندگان احتمالی که هنوز در انتخاب خود مردد هستند، احتمالا از یک نامزد ثالث حمایت خواهند کرد و به هیچ‌کدام از دو نامزد کنونی رای نخواهند داد. در نظرسنجی جداگانه‌ای که «گری جانسون» نامزد حزب آزادی و «جیل اشتاین» نامزد حزب سبز نیز به‌عنوان گزینه‌های ریاست‌جمهوری مطرح شده بودند، اختلاف امتیاز کلینتون بر رقبای خود اندکی کاهش یافت. در میان رای‌دهندگان احتمالی، ۴۱ درصد از کلینتون و ۳۳ درصد از ترامپ حمایت کردند و جانسون و اشتاین به ترتیب توانستند حمایت ۲/ ۷درصدی رای‌دهندگان را به خود اختصاص دادند.

آیا ترامپ نظر خود را عوض کرده است؟

در حالی که فاصله هیلاری کلینتون از دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است، وی برای پوشش دادن خود دست به تغییر لحن در برخی از سیاست‌هایش زده است. او که در ابتدای سال گذشته از احداث «یک دیوار عالی و بزرگ» در مرزهای مکزیک سخن می‌گفت و مکزیکی‌ها را کشتی متجاوز و قاچاقچی می‌خواند هم‌اینک پس از گذشت یک سال لحن خود را ملایم‌تر کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان دونالد ترامپ قصد دارد تا سیاست‌های مهاجرتی خود را برای باقی کمپین انتخاباتی متنوع‌تر کند. او برای اینکه بتواند در رقابت‌های انتخاباتی فاصله خود را کم کند نیاز دارد در برخی از رویه‌های خود تجدیدنظر کند و چندی پیش نیز برخی از محافظه‌کاران به ترامپ فرصت سه هفته‌ای داده بودند تا گفتار و رفتار خود را اصلاح کند و دست به تغییر در برخی از سیاست‌هایش بزند. ترامپ در این راستا در گفت‌وگو با شان هانیتی در شبکه فاکس‌نیوز گفت: برنامه نرم‌تر و ملایم‌تر از قبل خواهد شد. او تاکید کرد: ما قصد نداریم به مردم آسیب بزنیم. اما سوال اساسی این است که آیا نرمش ترامپ موجب می‌شود هواداران وی دست از حمایت بکشند، زیرا ترامپ با قول و قرارهایی درخصوص اخراج ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی توانست هواداران خود را افزایش دهد.

ترامپ در ابتدای کارزار انتخاباتی با سخت‌گیری‌هایی که برای قوانین مهاجرت در نظر گرفته بود توانست هواداران فراوانی را جذب کمپین خود کند. اینک اما با تغییر نظر ترامپ برخی وی را متهم می‌کنند مدام سیاست‌ها و گفته‌های خود را بالا و پایین می‌کند. در حالی که وی در برنامه روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز گفته بود که در این کشور آدم‌های بدی زندگی می‌کنند که باید از شر آنها خلاص شد، روز سه‌شنبه با اصلاح گفتار خود گفت که برنامه‌های مهاجرتی وی به‌گونه‌ای خواهد بود که به مردم آسیب نرسد. او روز دوشنبه گفته بود: اگر پیروز انتخابات شوم، اولین کاری که خواهم کرد این است که از شر آدم بدها راحت شویم. ما اینجا گروه‌های خلافکار داریم، قاتل داریم و کلی آدم بد که باید از این کشور خارج شوند، اما روز سه‌شنبه کلیانس کان‌وی، یکی از مدیران کارزار انتخاباتی ترامپ به فاکس نیوز گفته است که ترامپ قصد دارد تا برنامه‌ای منصفانه در این خصوص ایجاد کند و این برنامه منصفانه خواهد بود.

البته کان‌وی از ارائه جزئیات خودداری کرد و گفت که این طرح از پیچیدگی زیادی برخوردار است و به موقع در مورد آن بحث خواهند کرد. در اوایل ماه جاری ترامپ به طرفداران خود قول داد که تمامی مهاجران غیرقانونی را از این کشور اخراج خواهند کرد. ترامپ در ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۱۵ به سی‌ان‌ان گفته بود: ما یک قانون داریم. شما باید به‌صورت قانونی به این کشور قدم بگذارید. من این مردمی را که غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند اخراج خواهم کرد. این گفته‌ها در آن زمان با سر و صدای زیادی مواجه شد و حتی موجب انتقاد بزرگان حزب جمهوری‌خواه شد، اما حالا به نظر می‌رسد ترامپ در ادامه سیاست‌های الاکلنگی خود نظرات خود را در باب مهاجرت تعدیل کرده است.