دنیای اقتصاد: سرویس اطلاعات برون‌مرزی آلمان در گزارشی ادعا کرد که ترکیه به «کانون مرکزی عملیات» گروه‌های تروریستی و افراطی تبدیل شده است. در این گزارش آمده است: آنکارا از سال‌‌ها پیش با این نوع گروه‌ها همکاری دارد. شبکه سراسری تلویزیون آلمان می‌گوید که تاکنون صرفا در بحث‌ها و گفت‌وگوهای شفاهی به نزدیکی سیاست ترکیه با گروه‌های خشونت‌گرای افراطی اشاره می‌شد؛ ولی این اولین بار است که به‌صورت مکتوب و رسمی چنین موضوعی بیان می‌شود. در بخش دیگری از این گزارش به اقدامات حمایت‌گرانه ترکیه از گروه‌های مسلح اسلامی در سوریه اشاره شده است.

گروه جهان: آیا ترکیه در دستان داعش است؟ آیا داعش از میان نوجوانان و کودکان ترکیه‌ای در جهت اهداف خود استفاده می‌کند؟ اینها مهمترین پرسش‌هایی است که در هفته جاری و البته پس از انفجار تراژیک عروسی در «غازی عینتاب» مطرح شده است. حالا اما با اظهار نظر رئیس‌جمهوری ترکیه مبنی بر استفاده داعش از کودکان و نوجوانان برای اهداف تروریستی خود این سوال مطرح شده که داعش تا چه حد در ترکیه نفوذ کرده است. به گزارش الجزیره، رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید که عامل انتحاری حمله به عروسی کودکی ۱۲ تا ۱۴ ساله بوده است. اردوغان اما این حملات را متوجه تفرقه‌افکنی می‌داند و تصریح می‌کند:‌ گروه‌هایی که در به زانو درآوردن ترکیه و شکست آن ناکام مانده‌اند این بار تلاش می‌کنند تا سناریوی تحریک را براساس گرایش نژادی یا طایفه‌ای با هدف ضربه زدن به وحدت و همبستگی مردم به‌کار گیرند اما حکومت و مردم هرگز اجازه موفقیت این برنامه‌ها را که هدف آن تجزیه کشور است، نخواهند داد. البته همزمانی اظهارنظر یکی از اعضای حزب جمهوری‌خلق ترکیه با سخنان اردوغان این شائبه را مطرح کرده است که نیروهای داعش به صورت هسته‌های مخفی در ترکیه حضور دارند. در این‌باره یکی از نمایندگان در گفت‌وگو با روزنامه سوزچو مدعی شده است که برخی محله‌های «غازی عینتاب» توسط داعشی‌ها اداره می‌شود. الیف دوغان تورکفن، نماینده حزب جمهوری‌خواه ترکیه پس از سفر هیاتی از این حزب به «غازی عینتاب» و گفت و گوهای این هیات با مردم محلی درباره حادثه انفجار، مدعی شد: داعش در این شهر حضور گسترده‌ای دارد، برخی از مردم محلی اعلام کرده‌اند که چند محله در این شهر در اختیار داعش قرار دارد و اهالی این شهر بر این باورند که دولت نسبت به این مساله واقف است اما کاری انجام نمی‌دهد. اخیرا در پی انفجار در مراسم عروسی در شهر «غازی عینتاب» در ترکیه، ۵۱نفر کشته و بسیاری زخمی شدند. براساس اعلام مقامات ترکیه، این حمله به احتمال قوی توسط نیروهای داعش انجام گرفته است.

چندی پیش نیز سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در گزارشی مدعی شده بود که ترکیه به محلی از حضور افراطیون تبدیل شده است. در این گزارش آمده است که نزدیکی فکری و ایدئولوژیک رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه با گروه‌هایی مانند اخوان‌المسلمین در مصر موضوعی پنهانی نیست. این نزدیکی و همگرایی که به‌ویژه از سال ۲۰۱۱ به رادیکالیزه شدن حیات سیاسی و فرهنگی و رویکرد دیپلماتیک ترکیه منجر شده، زمینه مساعدی برای تبدیل این کشور به میدان عمل گروه‌های افراطی در خاورمیانه و نزدیک فراهم کرده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، از نظر دولت آلمان، ترکیه «کانون مرکزی عملیات» گروه‌های تروریستی و افراطی است. شبکه اول تلویزیون آلمان می‌گوید که این ارزیابی را دولت آلمان در پاسخی محرمانه به یک فراکسیون مجلس ارائه کرده است. دولت آلمان در پاسخ به سوال فراکسیون حزب چپ در مجلس فدرال این کشور درباره نقش ترکیه در همکاری با گروه‌های افراطی گفته است که آنکارا از سال‌‌ها پیش با این نوع گروه‌ها همکاری دارد. در پاسخ دولت آلمان به فراکسیون چپ‌ها، ازجمله به اقدامات حمایتی ترکیه از گروه‌های مسلح اسلامی در سوریه اشاره می‌شود. از زمان شروع درگیری‌ها در سوریه و بهار عربی این بی‌سابقه‌ترین موضع‌گیری دولت آلمان علیه ترکیه است. به گزارش شبکه سراسری تلویزیون آلمان (ARD)، پاسخ دولت آلمان بر یافته‌های سرویس اطلاعات برون‌مرزی این کشور (BND) است. این پاسخ قرار نیست به صورت علنی منتشر شود، زیرا به گفته معاون حقوقی وزیر کشور آلمان، انتشار علنی آن به خیر و صلاح دولت نیست. شبکه سراسری تلویزیون آلمان در ادامه گزارش خود می‌گوید که تا کنون صرفا در بحث‌ها و گفت‌وگوهای شفاهی به نزدیکی سیاست ترکیه با گروه‌های خشونت‌گرای افراطی اشاره می‌شد، ولی این اولین بار است که به صورت مکتوب و رسمی چنین موضعی بیان می‌شود. هر چند این گزارش با واکنش منفی ترکیه مواجه شده و وزارت خارجه ترکیه در واکنشی شدید به این گزارش گفت که آلمان «با این ذهنیت ناهنجار از چندی پیش می‌کوشد با حمله به دولت و رئیس جمهوری ما، اقتدار ما را درهم بشکند». اما وزیر کشور آلمان می‌گوید که کشورش از انتشار این گزارش پشیمان نیست و از آن دفاع می‌کند. توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان تصریح می‌کند که از گزارش سرویس اطلاعاتی آلمان درباره ترکیه دفاع خواهد کرد اما به این اشاره نداشت که آیا کل گزارش به‌طور عمومی منتشر خواهد شد یا نه؟