گروه جهان: اختلافات عربستان و آمریکا مساله‌ای نیست که پوشیده باشد اما این‌بار این اختلافات به عرصه عمل رسیده و واشنگتن قصد دارد همکاری‌های خود را با ریاض کاهش دهد. به گزارش رویترز، ایالات‌متحده می‌گوید که نیروهای خود را در عربستان کاهش خواهد داد. به گفته پنتاگون آمریکا قصد دارد نیروهایی را که برای جنگ ائتلاف عربی در اختیار عربستان قرار داده است، کاهش دهد. در این زمینه پنتاگون اعلام کرد که «حمایت مشاوره‌ای» آمریکا از حملات ائتلاف عربی به یمن امری متعادل است اما به معنی موافقت واشنگتن با آزادی عمل نامحدود ائتلاف عربی در یمن نیست. این موضع‌گیری از سوی وزارت دفاع آمریکا پس از آن مطرح شد که رویترز گزارشی را مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عربستان منتشر کرد. عربستان ائتلاف عربی را برای حمله به یمن رهبری می‌کند. آدام استامپ، یک سخنگوی پنتاگون گفت:‌ کمک ما به عربستان در زمینه یکپارچگی قلمروی این کشور است و به معنای دست کشیدن ما از نگرانی‌ها درباره جنگ یمن و پیامدهای ناشی از آن نیست. حمایت ما از این کمپین به معنای آزادی عمل نامحدود به ائتلاف نیست. این مقام وزارت دفاع آمریکا ادامه داد: در گفت‌وگوهای خود با ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه حوثی‌های یمن ما بر ضرورت کمتر کردن تلفات انسانی و غیرنظامیان تاکید کرده‌ایم. در این زمینه خبر می‌رسد که ایالات‌متحده ۴۵ مشاور نظامی خود را به‌طور تمام وقت در اختیار عربستان قرار داده بود اما براساس تصمیم اخیر آمریکا این ۴۵ نفر قرار است به آمریکا برگردانده شوند. پنتاگون تصمیم گرفته است تا بیشتر نیروهایی را در این خصوص تعدیل کند که تمام وقت در اختیار ائتلاف عربی بوده‌اند.

مک‌کاناگی، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در بحرین می‌گوید در جنگ ائتلاف عربی با یمن قرار شد آمریکا هواپیماهای سوخت‌رسان خود را در آسمان در اختیار این گروه قرار دهد. همچنین قرار شد که ایالات‌متحده به‌طور محدود همکاری اطلاعاتی با ریاض داشته باشد. وی تاکید کرد که آمریکا تصمیم گرفته است همکاری‌های خود را با گروه ائتلاف کم کند و کاهش همکاری آمریکا در بخش نیروی انسانی «تمام وقت» بیشتر بوده، به‌گونه‌ای که هم‌اینک تنها ۵ افسر ارتش به‌طور تمام وقت در اختیار گروه ائتلاف است. از ماه ژوئن، ایالات‌متحده شروع به کاهش نیروهای خود در عربستان کرده است. این روند کاهشی روزبه‌روز بوده است، زیرا آمریکا اعتقاد دارد که میزان تلفات انسانی در این کمپین جنگی بالا رفته است. همزمان با افشای این خبر از سوی رویترز، گزارشی را پنتاگون منتشر کرده که در آن خبر از محدودیت همکاری با عربستان سعودی می‌دهد. به‌رغم اینکه عربستان سعودی در این تابستان دوباره آتش جنگ را شعله‌ور کرده است اما آمریکا براساس بیانیه پنتاگون همکاری خود را با گروه ائتلاف عربی کاهش داده است. آدام استامپ، سخنگوی پنتاگون هم می‌گوید که با شروع جنگ دوباره در یمن، همکاری این کشور با عربستان ناچیز است، و این‌بار چک سفید امضا نداده است. اما یکی از مقامات آمریکا به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفته است: کاهش همکاری آمریکا با عربستان به دلیل بالا گرفتن اعتراض‌های بین‌المللی نسبت به کشته شدن ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در یمن که نیمی از آنها هم غیرنظامی هستند، نبوده است. این در شرایطی است که بیانیه‌های اخیر پنتاگون نشان می‌دهد با بالا گرفتن درگیری‌ها در این منطقه، نگرانی‌های آمریکا افزایش یافته است، جنگی که یمن را به مرز قحطی رسانده و ۱۴ میلیارد دلار هم خسارت به این کشور وارد آورده است. استامپ تاکید می‌کند: حتی به‌رغم نگرانی مشترک ما و عربستان مبنی بر یکپارچگی این کشور، این به آن معنی نیست که نگرانی‌های خود را درخصوص جنگ یمن ابراز نکنیم.

استامپ تصریح می‌کند: ما با همتایان خود در گروه ائتلاف عربی نگرانی خود را نسبت به تلفات انسانی بیان کرده‌ایم. در این‌باره ژنرال احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف عربی درخصوص کاهش همکاری آمریکا با عربستان اظهارنظر نکرد اما گفت که چنین حرکت‌هایی از نظر عربستان حائز اهمیت نیست. العسیری تاکید کرد: ارتباط راهبردی بین پادشاهی عربستان و ایالات‌متحده بی‌همتا است و اگر هم چنین اتفاقی افتاده تنها یک حرکت تاکتیکی در سطوح پایین بوده است. او افزود: این اتفاق هیچ تاثیری در روابط دو‌جانبه بین دو کشور ندارد. از زمانی که کارزار جنگی در این منطقه اتفاق افتاد آمریکا به‌طور روزانه دوبار هواپیماهای سوخت‌رسان خود را بر فراز آسمان جنگی منطقه یمن به پرواز در می‌آورد. همچنین این کشور به‌طور محدود همکاری اطلاعاتی با گروه جنگی ائتلاف عربی داشت. استامپ می‌گوید: از همان ابتدای جنگ هم قرار نبود نیروهای آمریکایی به شکل مستقیم خود را درگیر این جنگ کنند.