روزهای خوب هیلاری - ۳۱ مرداد ۹۵

گروه جهان: زمانی که ترامپ در نظرسنجی‌ها، در دو سطح ملی و درون حزبی می‌درخشید، همزمان هیلاری کلینتون در هر دو عرصه با مشکل روبه‌رو بود؛ اما حالا هر چه عقربه‌های ساعت به جلو می‌روند اوضاع به سود هیلاری کلینتون در حال چرخش است. سوای گاف‌هایی که حزب جمهوری‌خواه به رهبری دونالد ترامپ می‌دهد، اوضاع دموکرات‌ها از فردای کنوانسیون بهتر شده است. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که اوضاع کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون در نزد دانشگاهی‌ها در قوی‌ترین حالت خود است. همچنین براساس آخرین تغییرات صورت‌گرفته در نقشه راه ریاست‌جمهوری ۳ ایالت به سمت هیلاری کلینتون متمایل شده‌اند. این ایالت‌ها هر کدام از وزن خوبی در انتخابات برخوردار هستند. در حال حاضر ایالت نیوهمپشایر با ۴ رای الکترال ایالتی رهبری را در میدان نبرد به وزیر سابق امور خارجه ایالات‌متحده داده است.

در پنسیلوانیا نیز با ۲۰ رای الکترال، رهبری با نامزد دموکرات‌ها است. در ایالت ویرجینیا نیز میدان نبرد با ۱۳ رای الکترال به سود دموکرات‌ها است. در حال حاضر با توجه به مجموعه آرای الکترال، دموکرات‌ها با کسب این ۳۷ رای الکترال به ۲۷۳ رای الکترال رسیده‌اند. هیلاری کلینتون و دموکرات‌ها در حالی به این رقم رسیده‌اند که برای راهیابی به کاخ سفید داشتن ۲۷۰ رای الکترال کافی است و هر نامزدی که از مرز ۲۷۰ رای گذشت او رئیس‌جمهوری آینده ایالات‌متحده است.

دونالد ترامپ اگر قصد دارد در انتخابات آینده بازنده میدان نباشد باید دوباره رهبری یکی از ایالات بالا را به دست گیرد تا آرای هیلاری کلینتون به زیر ۲۷۰ رای الکترال برسد. در این شرایط اما نقشه راه موجود اگر تغییری نکند هیلاری کلینتون ممکن است با راهیابی به کاخ سفید به اولین زنی تبدیل شود که رهبری ایالات‌متحده را به عهده گرفته است. ۸۰ روز دیگر تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده باقی است و اخبار ناخوشایند پیرامون حزب جمهوری‌خواهان را در بر گرفته است. خبر فساد مالی رئیس کمپین انتخاباتی ترامپ و در نهایت استعفای او با رهبری هیلاری کلینتون در عرصه نظرسنجی‌ها همراه شده است. البته هنوز بخت و اقبال چندان از ترامپ فاصله نگرفته است و وی می‌تواند با کمی طرح و برنامه دوباره قدرتمندانه در نظرسنجی‌ها ظاهر شود.

همچنین آرای هیلاری کلینتون به‌رغم اینکه رهبری را در نظرسنجی‌ها بر عهده دارد؛ اما در نظرسنجی‌های «PEW Research» مشخص شده پس از کنوانسیون کمی از آرای هیلاری کلینتون کاهش یافته است. ترامپ برای اینکه بتواند دوباره موفق در عرصه‌ها ظاهر شود از هفته گذشته دست به تغییراتی زده است. ابتدا اینکه تیم تبلیغاتی و همچنین برخی از مدیران ارشد کارزار خود را تغییر داده است. از سویی وی با انتشار نامه عذرخواهی نشان داده است که قصد دارد تا لحن خود را کمی ملایم کند. هفته گذشته روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت که محافظه‌کاران به ترامپ ۳ هفته مهلت داده‌اند تا رفتار و گفتار خود را تصحیح کند، در غیر این صورت وی جایی در میان محافظه‌کاران نخواهد داشت. حالا به نظر می‌رسد ترامپ تغییرات مد نظر جمهوری‌خواهان را کلید زده است.

استعفای جنجالی

روزهای سخت ترامپ فرارسیده است. روزهایی که مدام از کمپین غول املاک و مستغلات ایالات‌متحده، اخبار ناخوشایندی به گوش می‌رسد. پل مانافورت، رئیس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز جمعه از سمت خود استعفا کرد. به گزارش «سی‌ان‌ان» دونالد ترامپ در بیانیه‌ای از اقدامات پل مانافورت در هدایت مبارزات انتخاباتی وی به ویژه در جریان گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان تقدیر کرده است. دونالد ترامپ با ستایش از فعالیت‌های مانافورت از او به‌عنوان یک حرفه‌ای حقیقی یاد کرده است.

در همین حال یک منبع مطلع به «سی‌ان‌ان» گفته است، پل مانافورت به دونالد ترامپ گفته به دلیل اینکه حضورش در ستاد انتخاباتی باعث تداوم حاشیه‌سازی برای نامزد حزب جمهوری‌خواه می‌شود، از این سمت کنار می‌رود. استعفای ‌مانافورت به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره نقش او در کمک به ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین و از متحدان روسیه، روی می‌دهد. اسنادی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد او بیش از ۱۲میلیون دلار از حزب حامی یانوکوویچ دریافت کرده بود. همچنین گفته شده است که شرکت متعلق به او، به نفع چهره‌های سیاسی اوکراین در آمریکا لابی کرده بود.

در همین حال، دو نماینده کنگره از حزب جمهوری‌خواه خواستار تحقیق درباره فعالیت‌های پل مانافورت شده‌اند. شان‌دافی، نماینده جمهوری‌خواه به «سی‌ان‌ان» گفته است: می‌خواهم بدانم پل مانافورت چه نوع پول‌هایی از سازمان‌های طرفدار روسیه در اوکراین دریافت کرده است. در همین حال منابع مطلع می‌گویند، «اف‌بی‌‌آی» پلیس فدرال و دادگستری آمریکا تحقیقاتی درباره ارتباط ویکتور یانوکوویچ با شرکت مانافورت آغاز کرده‌اند. منابع مطلع قضایی و انتظامی آمریکا به «سی‌ان‌ان» گفته‌اند، تحقیقات بر استفاده احتمالی حزب ویکتور یانوکوویچ از سیستم مالی آمریکا متمرکز است. با این حال این منابع می‌گویند: این تحقیقات بر پل مانافورت متمرکز نیست.

با کناره‌گیری مانافورت ترامپ باید به دنبال یک مدیر جدید برای کمپین انتخاباتی‌اش باشد، زیرا از اواسط ماه سپتامبر تبلیغات وارد فاز رسمی و جدی خود خواهد شد. آسوشیتد پرس درخصوص کناره‌گیری مانافورت می‌نویسد: مانافورت پس از برکناری کوری لواندفسکی، رئیس قبلی کمپین انتخاباتی‌ ترامپ تنها دو ماه در این سمت جای گرفت. وی پس از انتشار گزارش‌های گسترده مبنی بر لابی با کشورهای خارجی از جمله اوکراین به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود. در این راستا ترامپ سعی کرد با یک بیانیه عذرخواهی کمی آتش انتقادات را علیه خود کم کند.

ترامپ در اقدامی که بیانگر تلاش برای کاهش فاصله با کلینتون است روز پنج‌شنبه بیانیه‌ای برای عذرخواهی از برخی اظهارات نادرست خود منتشر و در آن اظهار پشیمانی کرد. مشخص نیست که ترامپ از بیان کردن کدام اظهاراتش پشیمان شده اما گفت از سخنانی که ممکن است به افراد به‌صورت شخصی آزار رسانده باشد اظهار پشیمانی کرده است. با این حال نام پل مانافورت که پس از انتخابش در مقام رئیس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده بر سر زبان‌ها افتاد در فهرست افرادی قرار گرفته که در فساد مالی دولت یانوکوویچ سهیم بوده‌اند. این امر می‌تواند دست‌هیلاری کلینتون را در مناظرات دو نفره باز کند و ترامپ را متهم به نزدیکی به کرملین کند. مسوول تحقیق این پرونده در فساد یکی از نمایندگان پارلمان اوکراین در کی‌یف است.

او می‌گوید: «مانافورت سال‌های متمادی پول‌های زیادی از حزب یانوکوویچ دریافت کرده است. ما مدارک زیادی داریم که هنوز قادر به انتشار آن نیستیم، چرا که تحقیقات قضایی ما محرمانه هستند.» ترامپ نیز پیشتر از پوتین به‌عنوان یک رئیس‌جمهوری مقتدر یاد کرده و چند بار نیز از او ستایش کرده بود. او همچنین در ماجرای هک شدن ایمیل‌های حزب مرکزی دموکرات‌ها که در آن مشخص شده بود دموکرات‌ها برای نامزدی ریاست‌جمهوری به هیلاری کلینتون نظر دارند، از هکرهای روسی خواسته بود تا بیش ازاین، سرورهای مرکزی این حزب را مورد تهاجم قرار دهند.

روزهای خوب هیلاری