گروه جهان:گروه تروریستی داعش اعلام کرد که در حمله به یک پایگاه پلیس روسیه در حومه مسکو، تلفاتی به نیروهای روسی وارد آورده است. بنابر بیانیه گروه تروریستی داعش دو عضو این گروه یک پایگاه پلیس در منطقه بالاچیکا در شرق مسکو را هدف گرفته‌اند و مدعی هستند که تلفاتی را به نیروهای روس وارد کرده‌اند. به گزارش الجزیره، مسوولان روسی می‌گویند که در این حمله دو نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی این کشور زخمی شدند و حمله تلفات جانی بر جا نگذاشته است.

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که اعضای داعش به سلاح سرد و تبر مسلح بودند و یکی از آنها قبل از آغاز حمله با سلاح کشته شده و دیگری از تسلیم‌شدن خودداری کرده و پس از زخمی‌کردن دو پلیس که حال یکی از آنها وخیم است، از پای درآمده است. این یکی از معدودترین حملات داعش در روسیه محسوب می‌شود که تدابیر امنیتی شدیدی را برای جلوگیری از هرگونه حمله تروریستی به‌کار گرفته است.

پیش از این یکبار دیگر شاهد حمله داعش به روسیه بودیم. در فروردین ماه ۱۳۹۵ افراد ناشناس به یک ایستگاه پلیس روسیه در منطقه «استاوروپول» حمله کردند که چهار کشته برجا گذاشت. یک منبع پلیس منطقه فدرالی شمال قفقاز در گفت‌وگو با ایتارتاس گفت که هیچ شهروند و نیروی پلیس در این حادثه تروریستی کشته یا مجروح نشد. وی که خواست نامش فاش نشود، تعداد واقعی مهاجمان را چهار نفر اعلام کرد و افزود: «سه تن از این مهاجمان مسلح با انجام پنج انفجار در این ایستگاه خود را منفجر کردند و جان باختند اما نفر چهارم به دست پلیس کشته شد.» این نشان می‌دهد داعش مسیر خود را به سوی روسیه کج کرده است. البته تهدیدات داعش علیه مسکو بی‌سابقه نیست. پیش‌تر پایگاه خبری نیوزویک در گزارشی اعلام کرده بود که داعش برای پوتین خط و نشان کشیده است.

این گروه در یک فیلم تبلیغاتی در واکنش به حملات هوایی روسیه علیه داعش در سوریه اعلام کرده بود، در صورت تداوم حملات روسیه، علیه این کشور اعلام جهاد می‌کنیم. داعش در این فیلم تبلیغاتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را «خائن» نامید. ابویاسر، سرکرده داعش در جنوب روسیه در این فیلم مدعی شد که گروه تحت‌امرش مسوول ساقط کردن هواپیمای مسافری روسیه بر فراز مصر در اکتبر ۲۰۱۵ بود. رهبری این گروه در این فیلم از حامیان خود در منطقه قفقاز روسیه و سایر نقاط این کشور خواسته تا به داعش در عراق و سوریه بپیوندند و اگر نمی‌توانند، با «خائن‌ها» و «مرتدها» با استفاده از طناب یا چاقو در روسیه بجنگند. در ادامه این فیلم آمده است: «داعش دارای موشک آهنین است تا از آن علیه «پوتین مرتد» و «سگ‌های وابسته به آن» استفاده و روسیه را اشغال کنیم.»

تحلیلگران بر این باورند که یکی از دلایل فعال‌شدن روس‌ها در تحولات سوریه این است که دشمن را در «خارج نزدیک» زمینگیر سازند و اجازه ندهند تا به مرزهای روسیه نزدیک شود. از آنجا که تعداد قابل‌توجهی از نیروهای داعش روس تبار و از مناطق چچن، داغستان و جمهوری‌های سابق شوروی هستند، روس‌ها از این بیم دارند که در صورت نزدیک شدن داعش به مرزهای این کشور یا انجام حمله در خاک روسیه ممکن است گسل‌های قومی در مناطقی که از پتانسیل گریز از مرکز برخوردارند، فعال شود.