گروه جهان: لیز چنی، دختر معاون اول سابق ایالات‌متحده در ایالت وایومینگ به‌عنوان نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات کنگره شرکت خواهد کرد. به نوشته نیویورک دیلی، او در انتخابات مقدماتی در این ایالت توانست چند تن از نامزدهای این حزب را پشت سر بگذارد و خود را به‌عنوان تنها نماینده جمهوری‌خواهان در این ایالت مطرح کند. پیروزی لیز چنی سیگنالی برای پیروزی وی در انتخابات پاییز است. قرار است در ایالات‌متحده همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات کنگره نیز برگزار شود. نسبت طرفداران جمهوری‌خواه در این ایالت در برابر دموکرات‌ها ۳ به یک است. از دهه ۷۰ میلادی که دیک چنی در این ایالت به‌عنوان نماینده حضور پیدا کرد، این صندلی در اختیار جمهوری‌خواهان بوده است. وی در مصاحبه با آسوشیتدپرس نیز اعلام کرده که به خود خیلی می‌بالد که دختر دیک چنی است. او به آسوشیتدپرس گفت که در داخل واشنگتن با استقبال روبه‌رو شده است و این صندلی برای وی بسیار ویژه به حساب می‌آید چرا که از آن پدرش بوده است.

پیروزی وی در دور مقدماتی یادآور سال ۲۰۱۴ است که لیز چنی در آن سال سناتور مایک انزی از جمهوری‌خواهان را به شدت تحت فشار قرار داد. بسیاری از جمهوری‌خواهان برجسته در آن سال لیز چنی را متهم کردند که وی فردی تازه به دوران رسیده است و موقعیت انزی را در انتخابات سنا به مخاطره انداخته است. آنها می‌گفتند که لیز چنی در حالی که تنها چند هفته پیش از ویرجینیا به وایومینگ آمده قصد دارد تا نامزدی انزی را به مخاطره بیندازد. البته این اتهامات موجب شد وی در آن سال از ادامه رقابت با انزی صرف نظر کند. اما این‌بار چنی توانست در میان ۷ رقیب دیگر پیروز میدان رقابت مقدماتی باشد. قرار است چنی به جای سینیتا لومیس که در مجلس نمایندگان حضور دارد در انتخابات شرکت کند. لومیس اعلام کرده است که قصد ندارد مجددا در انتخابات شرکت کند. یکی از صاحب‌نظران سابق فاکس نیوز و از مقامات پیشین وزارت امور خارجه ایالات‌متحده راز پیروزی چنی را در تماس‌های ملی وی می‌داند که از این طریق وی توانسته است برای دور مقدماتی رقم قابل‌توجهی را از طریق کمک‌های مالی به‌دست آورد.او توانسته است در این رقابت ۵/ ۱ میلیون دلار کمک مالی دریافت کند؛ این رقم یعنی تقریبا ۱۰ برابر سه رقیب اصلی لیز چنی. در حالی که رقبای وی قصد داشتند تا ارتباطات وی را با دولت به‌عنوان نوک تیز انتقادات انتخاب کنند اما لیز چنی خود زودتر از رقبا پیشقدم شد و دولت باراک اوباما و سیاست‌های وی را آماج حملات بی‌وقفه خود قرار داد. وی در پیشانی انتقادات خود هم به خط مشی‌های انرژی دولت اوباما تاخت و در نهایت نیز سیاست‌های امنیت ملی کاخ سفید را زیر سوال برد. لیز چنی تاکید کرد برای وایومینگ که اقتصاد ایالتی‌اش مبتنی بر تولید زغال سنگ است لازم است که از خط‌مشی‌های دولت اوباما که تاکید بر سخت‌گیری‌های محیط‌زیستی دارد، فاصله بگیرد. همچنین وی با انتقاد از برخی بانک‌های بزرگ که دچار اختلاس و فساد در این منطقه شده‌اند گفته است که این ورشکستگی‌ها به صنعت زغال سنگ آسیب رسانده است. او در یکی از سخنرانی‌های خود در جمع کارگران این حوزه گفته است: ما باید مطمئن شویم که می‌توانیم این صنعت را نجات دهیم. دختر دیک چنی همچنین گفته است در صورت راهیابی به مجلس نمایندگان آمریکا، وایومینگ را به ایالتی تبدیل خواهد کرد که برای حفظ این صنعت در پیشانی مبارزات ملی قرار بگیرد. او گفته است برای وی مهم نیست که در انتخابات آتی چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود و حتما در این ارتباط با سیاست‌های نادرست کاخ سفید مبارزه خواهد کرد. دیک چنی تاکنون ۵ بار از این ایالت به‌عنوان نماینده مجلس نمایندگان حضور داشته و حالا لیز چنی که جزو طبقه نومحافظه‌کاران به حساب می‌آید، به دنبال تصاحب این صندلی است.

خیلی از دموکرات‌ها با چنی و دخترش مخالف هستند، زیرا این دو، به‌ویژه دیک چنی که از متحدان وفادار جورج بوش پسر بود، رئیس‌جمهوری آمریکا را برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ ترغیب کردند. به اعتقاد دموکرات‌ها دیک چنی به‌عنوان عضوی از تندروهای جمهوری‌خواهان در مصیبت‌های سیاست خارجی ایالات‌متحده نقش به‌سزایی داشته ‌است.به همین منظور زمانی که از وی درخصوص پدرش پرسیده می‌شود، می‌گوید که انتقادات در مورد پدرش را قبول ندارد و او هر قدمی که برای آمریکا لازم بوده برداشته است. به اعتقاد لیز چنی آمریکا در حال حاضر با مشکلات فراوانی روبه‌روست ولی مهمترین این چالش‌ها داعش به حساب می‌آید. دختر دیک چنی می‌گوید که داعش یک خطر برای امنیت ملی ایالات‌متحده به حساب می‌آید و وی قصد دارد بیشتر روی این موضوع مترکز شود. رقیب دیک چنی در انتخابات وایومینگ از حزب دموکرات‌ها رایان گرین است و در انتخابات عمومی با وی رقابت خواهد کرد. گرین مدیر حوزه نفتی شرکت خانوادگی‌شان است. گرین درخصوص انتخاب چنی هم به آسوشیتدپرس گفته است که از انتخاب چنی به‌عنوان نامزد این حزب هیجان زده است. گرین مبارزه خود را با لیز چنی اینگونه توصیف می‌کند: این‌بار وایومینگ در برابر واشنگتن قرار گرفته است. کنایه گرین به حضور طولانی مدت دیک چنی در واشنگتن باز می‌گردد و اعتقاد بر این است که وی بیش از حد در سیاست‌های آمریکا نقش داشته است.گرین می‌گوید: ما باید کار زیادی کنیم، ما قصد داریم به سخت کوشی خود ادامه دهیم و می‌خواهیم به ملت نشان دهیم که ایالت ما فروشی نیست.