جنگ 14 میلیارد دلاری

گروه جهان و اقتصاد بین‌الملل: در حالی که عربستان سعودی خود از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد، گزارش شده است که ریاض در جنگ با یمن خسارات فراوانی به این کشور وارد کرده است. گزارشی که در آن پرده از نابودی زیرساخت‌های ضعیف‌ترین و فقیرترین کشور عرب برمی‌دارد. بنا به گزارشی مشخص شده است که هزینه‌های ناشی از تخریب و انهدام زیرساخت‌ها و پیامدهای اقتصادی به دلیل جنگ داخلی در یمن تاکنون ۱۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش رویترز، در گزارش مشترک بانک جهانی،‌ سازمان ملل،‌ بانک توسعه اسلامی و اتحادیه اروپا آمده است: درگیری در یمن تاکنون هزینه‌های زیادی را به‌صورت کلی و جزئی در این کشور برجا گذاشته است که هفت میلیارد دلار آن مربوط به خسارت به زیرساخت‌ها و ۳/ ۷ میلیارد دلار دیگر نیز مربوط به بخش اقتصاد شامل تولید و ارائه خدمات است. در جریان جنگ داخلی در یمن که ۱۶ ماه از عمر آن می‌گذرد،‌ بیش از ۶۵۰۰ تن کشته، ‌۵/ ۲ میلیون نفر بی‌خانمان شده و فجایای انسانی زیادی برجای مانده است. این گزارش تحت عنوان «بررسی اولیه خسارات و احتیاجات» مربوط به جنگ یمن منتشر و تاکید شده است که یک گزارش داخلی است و قابلیت انتشار عمومی ندارد. در این گزارش در بررسی وزارت آموزش یمن نیز آمده که در جریان این جنگ، ۱۶۷۱ مدرسه در ۲۰ منطقه تخریب شده و آسیب دیده‌اند، ‌۲۸۷ مورد نیازمند بازسازی هستند، ‌۵۴۴ مدرسه به‌عنوان پناهگاه برای آوارگان و جنگ زدگان مورد استفاده قرار می‌گیرند و ۳۳ باب مدرسه نیز توسط نیروهای مسلح اشغال شده‌اند. تخمین زده شده که میزان خسارت به این مدارس ۲۶۹ میلیون دلار است.

در گزارش وزارت بهداشت عمومی یمن نیز آمده که از اوایل سال جاری میلادی، ۹۰۰‌درمانگاه از ۳۶۵۲ درمانگاه هیچ کادر درمانی ندارند و ۶/ ۲ میلیون کودک زیر ۱۵ سال در یمن به شدت در معرض ابتلا به سرخک هستند. در تعز که سومین شهر بزرگ یمن محسوب می‌شود سیستم بهداشت عمومی نزدیک به «فروپاشی» است و نیمی از بیمارستان‌ها یا تخریب شده یا غیرقابل دسترسی هستند. در این گزارش آمده است: شیوع امراض و مرگ و میر به دلیل درگیری‌ها در یمن رو به افزایش است. در شهرهای تعز، عدن، صنعا و زنجبار میزان خسارات ناشی از جنگ داخلی ۶/ ۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است. همچنین هزینه بازسازی زیرساخت‌های مربوط به انرژی در این چهار شهر ۱۳۹ میلیون دلار تخمین زده شده است. در ادامه این گزارش همچنین ذکر شده است: توجه خاص باید به سمت احیا و برقراری واردات به‌ویژه مواد غذایی و سوخت معطوف شود چرا که یمن به دلیل درگیری‌های اخیر با فقدان یا کمبود سوخت و مواد غذایی روبه‌رو شده است.

آلربت جاگر،‌ رئیس هیات صندوق بین‌المللی پول در یمن گفت: مادام که این درگیری‌ها در یمن ادامه پیدا کند، عدم واردات کالاهای ضروری تنها به ضرر مردم این کشور تمام می‌شود و فاجعه انسانی رخ خواهد داد. بهترین کاری که جامعه بین‌الملل و کمک‌کنندگان می‌توانند انجام دهند این است که راهی را برای همکاری دولت یمن و بانک مرکزی این کشور برای خروج از بحران بیابند. چندی پیش یک آتش‌بس شکننده بین حوثی‌ها و گروه موسوم به ائتلاف جنگی اعراب به وجود آمد و تا حدی موجب شد کمک‌رسانی‌ها به یمن از سر گرفته شود اما از چند روز پیش جنگنده‌های عربستانی و گروه ائتلاف حملات خود را علیه یمن آغاز کرده و موجب شده است تا همان زخم‌های پیشین سر باز کند. با آغاز جنگ علیه یمنی‌ها اما اعتراض‌ها علیه آل‌سعود بالا گرفته است. حمله روز سه‌شنبه جنگنده‌های عربستانی به یک مدرسه موجب کشته شدن ۱۰ کودک شد.

وخامت شرایط اقتصادی عربستان

همزمان بلومبرگ گزارشی را در مورد شرایط اقتصادی عربستان منتشر و اعلام کرده است برنامه‌های ریاضتی که این کشور درپی کاهش قیمت نفت درپیش گرفته، زندگی مردم را دچار مشکل کرده است. براساس این گزارش، برنامه‌های دولت برای مهار هزینه‌ها و کاهش وابستگی به صادرات انرژی، مصرف‌کنندگان در عربستان را تحت فشار قرار داده است. یارانه‌های بنزین، برق و آب کاهش یافته و کاهش‌های بیشتری هم در راه است. این کشور قصد دارد دستمزدهای بخش دولتی را کاهش دهد. براساس برنامه‌های دولت تا سال ۲۰۲۰ دستمزدهای بخش دولتی به ۴۰ درصد از هزینه‌ها کاهش می‌یابد. در حال حاضر دستمزدهای بخش دولتی ۴۵ درصد از هزینه‌های دولت را تشکیل می‌دهد.

با تشدید کاهش هزینه‌ها، رشد هزینه مصرف‌کنندگان درحال کاهش است. براساس پیش‌بینی مرکز کپیتال اکونومیکس، رشد هزینه مصرف‌کنندگان که در دهه گذشته ۶ تا ۷ درصد بود، طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کند خواهد شد و به ۲ تا ۳ درصد خواهد رسید. این در شرایطی است که در فصل نخست امسال واردات از اتحادیه اروپا حدود ۱۰ درصد تنزل کرده است. از سوی دیگر، براساس آماری که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد عربستان در سال جاری رشد ۵/ ۱ درصدی را تجربه خواهد کرد. بدون درنظر گرفتن بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۹، این میزان رشد، کندترین آهنگ رشد عربستان طی بیش از یک دهه گذشته خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول(IMF) برآورد می‌کند رشد اقتصادی عربستان در میان‌مدت ۵/ ۲ درصد خواهد بود. عربستان سعودی به دلیل میزان بالای ذخایر ارزی خود توانسته است از بحران‌های مالی جان سالم به در برد. اما درحال حاضر این کشور برای مقابله با کسری بودجه، حدود ۱۷۵ میلیارد دلار از دارایی‌های خارجی بانک مرکزی را مصرف کرده است. کسری بودجه عربستان به ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است. از سوی دیگر، بن رجا و همکارانش در پارکینگ بزرگ محله الشفای ریاض نیز از کاهش خرید و فروش خودرو و کاهش قیمت‌ها گلایه دارند. وی با اشاره به تبعات منفی جنگ یمن بر اقتصاد عربستان گفت: «وضعیت اقتصادی بد شده است». وی افزود: قیمت خودروها طی ۶ ماه گذشته ۴۳ درصد کاهش یافته است.