گروه اقتصاد بین‌الملل: نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد هیلاری کلینتون در مسائل اقتصادی از دونالد ترامپ پیشی گرفته است و به این ترتیب تنها برتری ترامپ نسبت به کلینتون نیز درحال ازمیان رفتن است.

به گزارش سی‌ان‌ان، در نظرسنجی انجام‌شده توسط سی‌ان‌ان در اواسط ماه ژوئیه، از رای‌دهندگان پرسیده شد کدام کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بهتر می‌تواند به مسائل اقتصادی رسیدگی کند. آنها با نسبت ۵۴ درصد به ۴۳ درصد ترامپ را به کلینتون ترجیح دادند. اما اکنون کلینتون دست برتر را دارد و در نظرسنجی‌ای که از ۲۹ تا ۳۱ ژوئیه توسط سی‌ان‌ان انجام شده او با کسب ۵۰ درصد از آرا نسبت به ۴۸ درصد رای به دست آمده برای ترامپ، از او پیش افتاده است. لری ساباتو، مدیر بخش سیاسی دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: «این مساله مستقیما نتیجه یک کنوانسیون موفق و حرفه‌ای است.» اما ستاد انتخاباتی ترامپ با انتشار بیانیه‌های جنجالی پی‌درپی آشفته بوده است. مشاوران ترامپ او را وادار کرده‌اند بر وعده‌های اقتصادی خود یعنی کاهش بزرگ مالیات‌ها و تسهیل مقررات، تاکید کند. ترامپ سعی خود را کرد، اما نتوانست این کار را انجام دهد؛ پیتر موریسی استاد کسب‌وکار دانشگاه مریلند می‌گوید: «رای‌دهندگان هنوز وعده‌های او را هضم نکرده‌اند که با یک گام اشتباه دیگر سردرگم می‌شوند.» کلینتون که مسائل خاص خود را دارد و باید به آنها رسیدگی کند، تلاش می‌کند در موضوعات اقتصادی شعار «اولویت خانواده» را به پیش برد و آن را در برابر شعار«اولویت آمریکا»ی ترامپ قرار دهد. کلینتون قصد دارد مالیات کسانی را افزایش دهد که سالانه بیش از یک میلیون دلار درآمد دارند. برنامه او این است که از این پول برای اختصاص بودجه بیشتر به ساخت جاده‌ها و پل‌ها استفاده کند-که ترامپ هم موافق این طرح است- و مابقی آن را به برنامه‌های جدیدی مانند پیش‌دبستانی برای همه کودکان ۴ ساله در آمریکا و دانشگاه‌هایی که به دانشجویان وام بلاعوض می‌دهند، اختصاص ‌دهد. او همانند ترامپ از سختگیری بیشتر درمورد تجارت سخن گفته است. او در سخنرانی اخیر خود گفت: «زمانی که کشورها قوانین را نقض می‌کنند در اعمال تعرفه بر کالاهای آن کشورها تردیدی به خود راه نخواهیم داد.» موریسی در این باره می‌گوید: «گرچه با بسیاری از سخنانی که کلینتون ایراد کرد مخالف هستم؛ اما سخنانش موثر بود. مردم به حرف‌های کلینتون گوش می‌دهند و نه حرف‌های ترامپ.» براساس نظرسنجی سی‌ان‌ان که در تاریخ اول اوت منتشر شد، درحال حاضر فقط ۳۶ درصد از رای دهندگان فکر می‌کنند ترامپ مشکلات روزمره‌ای را که آمریکایی‌ها با آنها مواجه هستند، درک می‌کند. کلینتون در نظرسنجی بلومبرگ نیز از ترامپ جلو افتاده است. در این نظرسنجی از رای‌دهندگان پرسیده شد کدام کاندیدا«به شدت برای طبقه متوسط مبارزه می‌کند.»

به‌طور کلی، آمریکایی‌ها خوش‌بین‌تر به نظر می‌رسند. نظرسنجی انجام شده توسط فاکس نیوز در اوایل ماه اوت، نشان‌دهنده خوش‌بینی مردم آمریکا است. آنها می‌گویند از سمت و سویی که کشور درجهت آن حرکت می‌کند راضی هستند و باور دارند که می‌توانند پیشرفت کنند و این مساله به نفع کلینتون است.