گروه جهان: نیروهای پیشمرگه کرد از اوایل صبح یکشنبه برای بازپس‌گیری شهر موصل حملات خود را به این شهر آغاز کردند. به گزارش رویترز پیشروی نیروهای کرد پس از آن آغاز شد که نیروهای ائتلاف از هوا حملات سنگینی را علیه مواضع داعش ترتیب داده بودند. بر اساس گزارش‌های رسیده نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق پس از کنترل بر چندین روستا در محور الخازر-الکویر و جاده بین موصل و شهرک الکویر اکنون وارد جنگ خیابانی با داعش در ورودی‌های موصل شده‌اند. سرعت عملیات نظامی در محورهای شمال، شرق و جنوب موصل حلقه محاصره داعش را در این شهر تنگ‌تر کرده که مقدمه‌ای برای آغاز عملیات سرنوشت‌ساز آزاد‌سازی موصل است. نیروهای پیشمرگه در حال حاضر از محور شرق تنها ۱۵کیلومتر با مرکز شهر موصل فاصله دارند و این امر در پی پیشروی روز یکشنبه در جریان عملیات گسترده‌ با مشارکت هزاران نیروی پیشمرگه، با نظارت مسعود بارزانی‌، رئیس اقلیم کردستان عراق و پشتیبانی جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی در دو محور الخازر و الکویر برای آزادسازی ۱۱ روستای استراتژیک در شرق و جنوب موصل رقم خورد. یکی از فرماندهان نیروهای پیشمرگه می‌گوید تاکنون ده‌ها روستا از دست نیروهای داعش خارج شده است.

نیروهای پیشمرگه هنوز از میزان تلفات نیروهای خود خبری منتشر نکرده‌اند، اما مرگ فیلمبردار تلویزیون اقلیم کردستان و زخمی شدن یک خبرنگار دیگر تایید شده است. یکی از خبرنگاران محلی در گفت‌وگو با رویترز می‌گوید که دود سیاه عظیمی از محل نبرد به هوا برخاسته و تعداد زیادی از غیرنظامیان این شهر با پرچم سفید به سمت خطوط نیروهای کرد آمده‌اند. نیروهای ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه به تدریج در حال نزدیک شدن به موصل هستند.

ارتش عراق سعی دارد از سمت جنوب مسیر را برای داعش ببندد. تصرف پایگاه هوایی قیاره هم در ۶۰کیلومتری موصل به همین دلیل صورت گرفت. نیروهای کرد هم توانسته‌اند به پیشروی‌های خود برای نزدیک شدن به موصل ادامه دهند. در این راستا سرلشکر سید هزار، معاون فرمانده نیروهای زیروانی (نام گروه ویژه‌ای از نیروهای مسلح در کردستان عراق است که بخشی از پیشمرگه‌‌ها به‌شمار می‌آیند) گفت: تاکنون توانسته‌ایم اکثر مناطق تعیین شده را طبق نقشه آزاد کنیم و هیچ منطقه‌ای که خطرناک باشد باقی نمانده و روحیه داعشی‌ها پایین آمده و منطقه اکنون تحت تسلط ماست. وی افزود: ما در جریان پیشروی به سمت آزادسازی این روستاها با موانع بسیاری روبه‌رو شدیم و درگیری‌های شدیدی را شاهد بودیم اما اراده قوی موجب شکست داعش شد و بیش از ۱۰۰ نیروی این گروه تروریستی در جریان درگیری‌های روز یکشنبه کشته شدند و عملیات اهداف خود را محقق کرد. در این شرایط آزادسازی این روستاهای استراتژیک عملیات آزادسازی موصل را توسط ارتش عراق تسهیل می‌بخشد.

مک‌گورک، نماینده نیروهای ائتلاف در توییتی از تنگ‌تر شدن فضا برای داعش در داخل موصل خبر داد. او همچنین به رویترز گفت به زودی درخصوص فاز نهایی حمله به موصل خبر خواهد داد. او تاکید کرد فاز نهایی حمله به موصل با رعایت مسائل انسانی صورت خواهد گرفت تا نیروهای غیرنظامی در این حملات آسیب نبینند.