گروه جهان: هنوز نامزدی دونالد ترامپ از سوی جمهوری‌خواهان به یک ماه نرسیده که سازهای مخالف علیه وی نواختن گرفته‌اند. ابتدا گروهی از جمهوری‌خواهان از جمله مایکل بلومبرگ با حضور در کنوانسیون رقیب از هیلاری کلینتون حمایت کردند و حالا نیز ۵۰ نفر از کارشناسان عالی‌رتبه آمریکا نسبت به ریاست‌جمهوری ترامپ هشدار داده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان ۵۰نفر از کارشناسان سیاست خارجی و امنیت ملی حزب جمهوری‌خواه روز دوشنبه در نامه‌ای نسبت به پیامدهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ هشدار داده و خواستار آن شده‌اند که در انتخابات آتی به وی رای داده نشود. شماری از امضا‌کنندگان این نامه در دولت جرج بوش فعالیت می‌کرده‌اند.

در این نامه هشدار داده شده است: ما متقاعد شده‌ایم که با حضور دونالد ترامپ در دفتر ریاست جمهوری در کاخ سفید «او بی‌‌احتیاط‌‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود.» طبق این گزارش شخصیت‌هایی مانند مایکل هیدن مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، جان نگروپونته معاون وزیر امور خارجه و اریک ادلمن، مشاور امنیت ملی دیک چنی، معاون اول رئیس‌جمهوری و شماری از اعضای شورای امنیت ملی دولت جرج بوش از جمله امضا‌کنندگان این نامه هستند.

امضا‌کنندگان این نامه هشدار داده‌اند که نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی واجد شخصیت و شایستگی‌های لازم فردی برای ریاست جمهوری نیست. این در حالی است که ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرده است که امضا‌کنندگان این نامه خود کسانی هستند که مسبب وضعیت به هم ریخته و خطرناک فعلی در جهان هستند. به گزارش سی‌ان‌ان ترامپ در این بیانیه تصریح کرده است: امضاکنندگان این نامه نخبگان سیاسی هستند که حفظ قدرت خود را دنبال می‌کنند ولی باید به‌خاطر اقداماتشان در گذشته پاسخگو باشند. این ۵۰ کارشناس سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا در نامه خود تصریح کرده‌اند: دونالد ترامپ قادر به تمایز حقیقت از دروغ نیست یا شاید تمایلی به چنین تمایزی ندارد. او توانایی کنترل رفتارهای خود را ندارد. او قادر به تحمل انتقاد نیست. امضا‌کنندگان تصریح کرده‌اند: همه اینها ویژگی‌های خطرناک فردی هستند که می‌خواهد رئیس‌جمهوری آمریکا باشد و به‌عنوان فرمانده کل قوا کنترل زرادخانه اتمی این کشور را در اختیار داشته باشد. در حالی این نامه منتشر شده است که پیشتر دونالد ترامپ برنامه اقتصادی خود را در دیترویت اعلام کرده بود.

در این شرایط اما اتفاق نادری در اردوگاه جمهوری‌خواهان رخ داده است. جورج پی بوش، فرزند جب بوش فرماندار پیشین ایالت فلوریدا و از مدعیان نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای مقام ریاست جمهوری، از جمهوری‌خواهان دعوت کرد تا از دونالد ترامپ پشتیبانی کنند. پیشتر جب بوش و سایر اعضای خاندان بوش از حمایت از ترامپ خودداری کرده بودند. در همین حال حزب سبز آمریکا نیز خانم جیل اشتاین را به‌عنوان کاندیدای رسمی خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

پیشتر برخی از جمهوری‌خواهان خواسته بودند از نامزدهای دیگری در این انتخابات حمایت شود. سناتور سوزان کالینز، یک جمهوری‌خواه اصیل که از سال ۱۹۹۷ در سنا بوده، گفته است هرگز از دونالد ترامپ حمایت نمی‌کند و در انتخابات هشتم نوامبر هم به وی رای نخواهد داد. او در یادداشتی که روز دوشنبه برای واشنگتن‌پست نوشته است، تاکید می‌کند: «به‌عنوان کسی که در تمام عمر جمهوری‌خواه بوده، این تصمیمی نیست که به راحتی گرفته شود. اما دونالد ترامپ کسی نیست که بتواند حافظ ارزش‌های جمهوری‌خواهی باشد.» سناتور کالینز هم جزو کسانی است که به سناتور مارک کرک پیوسته است. او نیز پیش‌تر اعلام کرده بود در انتخابات ریاست‌جمهوری به دونالد ترامپ رای نخواهد داد. حالا با پیوستن این کارشناسان میزان حمایت‌ها در این حزب از دونالد ترامپ کاهش یافته است. جان بلینگر یکی از امضاکنندگان این نامه که زمانی مشاور کاندولیزا رایس بوده است به سی‌ان‌ان می‌گوید که این نامه ۵ روز پیش نوشته شده بود اما برای انتشار مقدار اندکی در محتوای نامه تغییر اعمال شد. او درخصوص پیامدهای این نامه می‌گوید: «افرادی که این نامه را امضا کرده‌اند، به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی اعتقاد دارند باید از هیلاری کلینتون حمایت کرد، برخی دیگر در این خصوص شک و تردید دارند. البته بسیاری از جمهوری‌خواهان هم هستند که درخصوص هیلاری کلینتون نگرانی‌هایی دارند، اما برخی احتمالا در انتخابات ریاست‌جمهوری از وی حمایت خواهند کرد، اما چیزی که واضح و مبرهن است، این است که همگی در اینکه دونالد ترامپ نامزد شایسته‌ای نیست متفق‌القول هستند.»

بلینگر در این مصاحبه تاکید می‌کند که این گروه قصد داشتند تا امضای افراد رده بالای حزب یا کسانی را که پیشتر در کاخ سفید کار می‌کردند، در این نامه داشته باشند. بلینگر از این جهت قصد داشته تا امضای این افراد در پای نامه باشد، زیرا این افراد دارای تجارب دسته اول در حوزه ریاست‌جمهوری هستند و اطلاعات کافی در این زمینه دارند.

یکی دیگر از امضا‌کنندگان این نامه می‌گوید که در سفرهای خارجی متوجه شده است متحدان آمریکا از ریاست‌جمهوری ترامپ نگران هستند، زیرا به باور آنها وی رئیس‌جمهوری «بی‌پروا» خواهد بود و همین بی‌پروایی به دشمنان آمریکا هم سرایت می‌کند.

ترامپ پیش‌تر با افراد برجسته‌ای در حوزه دیپلماسی همچون هنری کیسینجر و جیمز بیکر دیدار داشته است. البته نام این دو در لیست این ۵۰ نفر قرار نگرفته است. ترامپ با این دو نفر درخصوص مسائل بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو داشته است.

وی همچنین در واکنش به این نامه گفته است: این افراد کسانی هستند که باید به مردم پاسخ دهند چرا دنیا را هرج و مرج برداشته است. مردم می‌دانند چه کسی مقصر است و چه کسانی را باید مورد شماتت قرار دهند، زیرا این افراد دنیا را به مکانی خطرناک‌تر تبدیل کرده‌اند. آنها کسانی جز بازندگان واشنگتن نیستند و حالا زمانی است که باید در خصوص اقدامات خود پاسخگو باشند.

به اعتقاد ترامپ امضاکنندگان این نامه به همراه هیلاری کلینتون کسانی هستند که تصمیمات مصیبت‌باری درخصوص عراق گرفته‌اند و اجازه داده‌اند آمریکایی‌ها در بنغازی کشته شوند و این افراد مسبب به‌وجود آمدن داعش هستند. به‌رغم اینکه ترامپ تحت فشار است، وی در سخنرانی روز دوشنبه خود از کارت اقتصاد استفاده کرد تا نظر رای‌دهندگان را به خود جلب کند. سخنرانی در دیترویت این فرصت را برای نامزد جمهوری‌خواهان فراهم کرد تا در باب مالیات، قطع مقررات فدرالی و احیای خط لوله کی‌استون صحبت کند.

این تاجر نیویورکی در سخنرانی‌اش در دیترویت قدمی رو به جلو برداشت تا پس‌روی‌های چند روز گذشته‌اش را جبران کند.

او گفت: من قصد دارم تا آمریکا یک جهش اساسی داشته باشد. نباید آنقدر هم سخت باشد. ترامپ افزود: ما گفت‌وگوهای خود را درباره احیای اقتصادی آغاز کرده‌ایم. این گفت‌وگوها در مورد این است که چگونه می‌شود آمریکا را مجددا به عصر طلایی بازگرداند؛ به‌ویژه برای کسانی که عایدی کمی در اقتصاد آمریکا دارند.

ترامپ در این روز از طرح مالیاتی خود هم رونمایی کرد. طرحی که به نظرات جمهوری‌خواهان نزدیک است و طی آن درآمدهای مالیاتی به بهانه رشد قتصادی و ایجاد کار کاهش خواهد یافت.

ترامپ قصد دارد تا درخصوص بیمه نگهداری و مراقبت از کودکان طرحی تازه ارائه دهد و هم‌اینک این پرسش مطرح شده است که آیا خانواده‌های کم‌‌درآمد نیز از این طرح منتفع خواهند شد یا نه؟

او همچنین با ترجیع‌بند همیشگی خود به تجارت جهانی تاخت و گفت که موقعیت مبادلات تجاری همچنان زشت و بی‌ریخت باقی مانده است.

برخی کارشناسان می‌گویند سخنرانی اخیر ترامپ تنها برای برگرداندن از وضعیت بدی است که کارزار وی از سر می‌گذراند.