خبرگزاری آلمان: کشورهای شرق اروپا مخفیانه به خاورمیانه اسلحه صادر می‌کنند. گفته می‌شود سطح تجارت اسلحه از این کشورها به خاورمیانه تا یک میلیارد یورو می‌رسد و بیشتر این سلاح‌ها ابتدا به عربستان سعودی و سپس به سوریه منتقل می‌شوند. کشور جنگ‌زده سوریه مملو از سلاح است.

سلاح‌هایی چون انواع آک- ۴۷، مسلسل، نارنجک، ضدموشک و ضدتانک. بیشتر این سلاح‌ها از کشورهایی چون بوسنی و هرزگووین، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، اسلواکی، مونته‌نگرو، صربستان و رومانی به سوریه منتقل می‌شوند. این سلاح‌ها برای رسیدن به مقصد خود در سوریه ابتدا از راه هوایی یا کشتی به عربستان سعودی، اردن، امارات عربی متحده یا ترکیه منتقل می‌شوند و در مرحله بعدی از این کشورها به سوریه ارسال می‌شوند. گفته می‌شود سطح مبادلات اسلحه به خاورمیانه یک میلیارد و ۲۰۰ هزار یورو است. رابرت استفان فورد، سفیر آمریکا در سوریه از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در گزارشی نوشته است که سازمان مخفی سیا، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) وظیفه هماهنگی انتقال این سلاح‌ها را از کشورهای شرق اروپا به خاک ترکیه و از آنجا به سوریه به عهده داشته است.

گفته می‌شود در همه این موردها کلیه قوانین صدور مجوز برای انتقال سلاح به سوریه در این کشورها نادیده گرفته شده است. در برگه‌های اطلاعاتی راجع به هزاران تن بار بسیاری از هواپیماهای باری از بلغارستان و اسلواکی به خاورمیانه که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، به جزئیات محموله اشاره‌ای نشده و فقط نوشته شده «محموله ناشناخته». سلاح‌های ارسالی به عربستان سعودی بیشتر بازمانده‌های سلاح‌های جنگ بالکان در دهه ۱۹۹۰ هستند. این سلاح‌های انتقالی به سوریه در بسیاری موارد به دست گروه‌های افراطی سوریه چون انصار شام یا جبهه النصره یا جریان تروریستی «داعش» رسیده‌ است.