گروه جهان: گزارش‌های ضد و نقیضی از سوریه به گوش می‌رسد. رسانه‌ها می‌گویند شورشیان سوری توانستند محاصره حلب را شکسته و میان نیروهای خود در شرق و غرب راه ارتباطی باز کنند. از یکسو بی‌بی‌سی می‌نویسد ائتلاف شبه‌نظامیان مخالف دولت در کنار چند گروه جهادی نزدیک به القاعده اگرچه محاصره حلب از سوی ارتش سوریه را شکستند، اما هنوز نتوانسته‌اند به «مواضع تازه دست‌یافته» تسلط کامل بیابند. این گزارش می‌افزاید: شورشیان هنوز نتوانسته‌اند معبر باز شده میان یگان‌های خود را استحکام ببخشند. در سوی دیگر، شبکه المیادین، برخی حامیان اسد و رسانه‌های داخلی در سوریه روایت دیگری از حلب به دست می‌دهند. آنها می‌گویند ارتش سوریه حمله گروه‌های تروریستی را در محور دانشکده توپخانه در جنوب حلب دفع کرد، این در حالی است که جبهه جنوب غرب حلب شاهد شدیدترین درگیری‌ها بین ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی تکفیری است. برخی دیگر از گزارش‌ها حاکی است که ارتش سوریه در پی حملات از برخی نقاط در خطوط دفاعی عقب‌نشینی و در خطوط دفاعی جدید در جنوب غرب حلب مستقر شده است. منطقه جنوب غرب حلب «منطقه نظامی باز» اعلام شد. در حال حاضر درگیری‌ها در تمام محور جنوب غرب حلب در جریان است.

الجزیره نیز به نقل از توییتر «ائتلاف ملی سوریه»، مستقر در ترکیه، می‌نویسد: «شورشیان محاصره حلب را شکستند.» گروه احرار الشام در پست توییتری خود اعلام کرد که شورشیان کنترل «راموسا» در ورودی جنوب غرب شهر را تصرف کرده‌اند. الجزیره می‌نویسد: نیروهای دولتی سوریه از ۱۷ جولای به محاصره حلب پرداختند و مسیر تحت کنترل اپوزیسیون در این شهر را تحت کنترل گرفتند. در عین حال، شبکه المنار، متعلق به حزب‌الله لبنان، هم اعلام کرد که: «شایعات مربوط به شکستن محاصره محلات شرقی کاملا دروغ است.» از سوی دیگر، زهیر شیمالی، روزنامه نگار مستقر در حلب، به الجزیره می‌گوید محاصره «عملا شکسته شده است.» ائتلاف گروه‌های شورشی موسوم به «جیش الفتح» هم روز جمعه اعلام کرد که کنترل پایگاه نظامی استراتژیک در راموسه در جنوب غرب حلب را در دست گرفته است.

شیمالی معتقد است که اکنون حد فاصل میان راموسه و الامیریه (در حاشیه بخش محاصره شده شهر) اکنون در کنترل شورشیان است. او می‌گوید: «درگیری‌های شدیدی در جریان است و به‌صورت تصادفی حملاتی نیز از سوی هلیکوپترها و جنگنده‌ها انجام می‌شود.» خبرگزاری فرانسه نیز می‌نویسد: جبهه فتح الشام (النصره پیشین) روز شنبه اعلام کرد که شورشیان اکنون توانسته‌اند از درون حلب با مناطق پیرامونی ارتباط بیابند. دیده بان سوری حقوق بشر، مستقر در لندن، نیز تصریح کرد که شورشیان توانستند محله الشیخ سعید در حلب را تحت کنترل بگیرند و این منطقه خط ارتباطی با افراد مسلح در محله راموسه در جنوب غرب حلب است اما بقیه محله راموسه تحت کنترل ارتش سوریه است. به گزارش الجزیره این نهاد حقوق بشری مخالف دولت سوریه می‌افزاید: «شورشیان با یکدیگر ارتباط یافته و به سوی مناطق شرقی حلب در حال پیشروی هستند» اما هنوز نتوانسته‌اند به دلیل بمباران هوایی روسیه و حملات ارتش سوریه راه امنی پیدا کنند.

با این حال، رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی می‌نویسد نمی‌توان اوضاع را به سرعت تحلیل کرد. او می‌گوید: «وضعیت بسیار سیال و همه چیز ممکن است.» این گزارش می‌افزاید: هر منطقه یا معبری که بازگشایی شود برای عبور غیرنظامیان بسیار ناامن خواهد بود زیرا هر طرفی سعی می‌کند بر اساس منافع خود آن معبر را بسته، باز یا آن را بمباران کند. رویترز می‌نویسد: حمله علیه یک مجتمع یا پایگاه نظامی دولتی در راموسه - که شامل دانشکده‌های نظامی است- از روز جمعه شروع شد. کنترل بر راموسه و ارتباط با شرق حلب نیروهای دولتی را منزوی و راه آنها به سوی پایتخت را مسدود خواهد کرد. رویترز می‌افزاید این مجتمع یا پایگاه نظامی به شورشیان اجازه دسترسی به ادوات نظامی ارتش سوریه را می‌دهد زیرا طی ۵ سال گذشته این پایگاه‌های استراتژیک برای بمباران اهداف اپوزیسیون مورد استفاده قرار می‌گرفت. النصره (فتح الشام فعلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مبارزانی از خارج از شهر با برادران مبارز خود در داخل شهر دیدار کردند و کارهایی در جریان است تا کنترل بر سایر مواضع به‌دست آمده تا محاصره به‌طور کامل شکسته شود.» رویترز در ادامه اعلام کرد که ماه جولای بدترین ماه در سوریه بود زیرا در این ماه ۴۳ حمله به مراکز خدماتی- درمانی انجام گرفت که تعدادی کشته و زخمی شده و خساراتی به بار آمد. رویترز در ادامه می‌افزاید: شورشیان توانسته‌اند تا کنون کنترل دانشکده نظامی، دانشکده توپخانه، دانشکده فنی نیروی هوایی و گاراژ راموسه را بدست آورند.