گروه جهان: ترکش‌های کودتای ناکام اخیر در ترکیه همچنان قربانی می‌گیرد. این قربانی‌ها هم طیف گسترده‌ای از طبقات مختلف اجتماعی در ترکیه را در بر گرفته و هم بسیاری از چهره‌های خارجی را. در همین راستا، رئیس‌جمهوری ترکیه انگشت اتهام را به سوی یک ژنرال آمریکایی نشانه رفته و او را از عوامل پشت پرده کودتا اعلام کرده است. گویا اردوغان کودتای اخیر را وسیله‌ای قرار داده تا به واسطه آن تمام مخالفان داخلی و خارجی خود را از سر راه بردارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جوزف وُتل» رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «هرگونه گزارش مبنی بر ارتباط میان من و کودتای نافرجام اخیر در ترکیه مایه تاسف و کاملا اشتباه است.» وی افزود: «سالیان طولانی ترکیه یک شریک فوق‌العاده و حیاتی ما در منطقه است. ما از ادامه همکاری ترکیه قدردانی می‌کنیم و نگاه ما به همکاری آتی دو جانبه درخصوص مبارزه با داعش است.»

اظهارات وی در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه «وُتل» را به جانبداری از طراحان کودتای اخیر در ترکیه متهم کرده بود. این فرمانده آمریکایی افزود: «ما قطعا با بسیاری از رهبران ترک، خصوصا رهبران نظامی رابطه داریم. من نگران تاثیر این مساله بر روابط دو کشور هستم.» این فرمانده آمریکایی که در مجمع امنیتی آسپن در کلرادو سخنرانی می‌کرد، افزود: «من نگران هستم که سخنان رئیس‌جمهوری ترکیه بر سطح روابط و همکاری‌های ما تاثیر بگذارد.» اردوغان در واکنش به سخنان این فرمانده آمریکایی گفته بود: «جایگاه خودت را بدان.» الجزیره می‌نویسد وقتی اردوغان عصبانی می‌شود این کلام را زیاد به‌کار می‌برد. بنابراین این عبارت یکی از لغات مورد استفاده اردوغان هنگام خشمگین شدن است.

به گزارش خبرگزاری آنادولو، دادستانی ترکیه دو نهاد اطلاعاتی آمریکا یعنی سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و اف‌بی‌آی را به دست داشتن در کودتای اخیر از طریق ارائه آموزش به طرفداران کودتاچی‌ها متهم کرده است. دادستانی ترکیه اعلام کرده که سیا و اف‌بی‌آی به تعدادی از اتباع ترکیه که از وابسته‌های جنبش گولن بوده‌اند آموزش‌هایی داده‌اند. پیش از این دولت آنکارا از آمریکا خواسته بود فتح‌الله گولن، چهره اپوزیسیون ساکن این کشور را به ترکیه مسترد کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه که گویی قصد کوتاه آمدن در برابر این فرمانده آمریکایی را ندارد، افزود: «تو با کلماتت در کنار کودتاگران قرار گرفته‌ای.» به گزارش الجزیره، اردوغان سایر رهبران غربی را هم بی‌نصیب نگذاشته است. او به شدت به رهبران غربی تاخته و از اینکه آنها همدردی لازم را با آنکارا نشان ندادند از رهبران غربی طلبکار است. رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: «کشورهایی که بیشتر نگران عاملان کودتا بودند تا دموکراسی نمی‌توانند دوستان ترکیه باشند.» او که در کاخ ریاست جمهوری سخن می‌گفت، خطاب به رهبران غربی گفت آن دسته از رهبران غرب که از واکنش دولت ترکیه نسبت به این کودتا انتقاد کردند «سرشان به کار خودشان باشد».

اردوغان افزود: «وقتی چند نفر در یک حمله تروریستی در کشورهای شما می‌میرند دنیا را به آتش می‌کشید؛ اما وقتی یک کودتای نافرجام علیه رئیس‌ جمهوری ترکیه - که حامی سیستم دموکراتیک پارلمانی است و با ۵۲ درصد آرای مردم انتخاب شده است- رخ می‌دهد به جای اینکه در کنار او بایستید با عاملان کودتا همنوا شده‌اید.» به نوشته الجزیره، از زمان کودتای نافرجام در ترکیه بیش از ۱۸ هزار نفر از جمله سرباز، قاضی، دادستان و پرسنل کشوری دستگیر شدند. براساس آمار وزارت کشور ترکیه، از این تعداد بیش از ۸ هزار نفر متهم شده‌اند. رسانه‌ها نیز از ترکش‌های دولت اردوغان در امان نمانده‌اند. سرعت دستگیری‌ها از زمان کودتا باعث شده بسیاری از متحدان ترکیه اظهار نگرانی کنند. متحدان ترکیه می‌گویند این کشور اکنون در وضعیت فوق‌العاده است و ممکن است همین مسیر ادامه یافته و این کشور در مسیر اقتدارگرایی فزاینده قرار بگیرد.

اردوغان: از توهین به خود گذشتم

اردوغان طی سخنرانی در کاخ ریاست جمهوری «خبر خوشی» هم برای مردم ترکیه داشت. او اعلام کرد که در پاسخ به اتحاد و همبستگی مردم ترکیه برای مقابله با کودتای نافرجام دو هفته پیش، تصمیم گرفته از پیگیری تمامی پرونده‌های مربوط به «توهین به رئیس‌جمهوری» صرف‌نظر کند. به گزارش الجزیره، اردوغان با گذشت از توهین‌کنندگان به او گفت: «آنها را بخشیدم.» اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است از رشادت و حضور مردم در مقابله با کودتاگران «شگفت‌زده» شده است. با این حال، برخی می‌گویند اردوغان در پی افزایش موج انتقادات از خود و نگرانی‌ بین‌المللی از سیاست انتقام‌جویانه‌‌اش، این کار را انجام داده است.