صعود کلینتون پس از کنوانسیون

گروه جهان: هیلاری به‌طور رسمی وارد تاریخ ایالات‌متحده شد. او با پذیرفتن نامزدی حزب دموکرات آمریکا، حالا تبدیل به نخستین زنی شده که از سوی یکی از دو حزب عمده این کشور وارد کارزاری در چنین سطح بالایی از سیاست شده است. هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات و وزیر سابق امورخارجه ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه، در آخرین روز کنوانسیون این حزب، در یک سخنرانی نامزدی این حزب را پذیرفت.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، کلینتون در روز سخنرانی با برجسته کردن خطر انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور سخنان خود را چنین آغاز کرد: مردم آمریکا یک‌بار دیگر در معرض یک آزمون سخت قرار گرفته‌اند. او در این‌خصوص گفت: «آمریکا بار دیگر در لحظه سرنوشت قرار گرفته است. نیروهای قدرتمندی هستند که می‌خواهند متزلزلمان کنند. این‌چنین اعتماد و احترام انسان‌ها به‌هم از بین می‌رود و درست مثل زمان بنیانگذاران آمریکا، هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد. این به عهده ماست. باید تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم همه با هم کار کنیم تا اوج بگیریم یا نه؟» او سپس یکی از جملات ترامپ را نقل کرد و گفت: «حرف کسی که می‌گوید به تنهایی همه مشکلات را از میان برمی‌دارد، باور نکنید.»

کلینتون سپس تاکید کرد که هیچ‌کس به تنهایی قادر به ارتقای اقتصاد و امنیت آمریکا نیست و برای این مهم همه باید با هم متحد شوند. هیلاری کلینتون که در این سخنرانی تلاش می‌کرد سیاست‌های خودش را در تقابل با وعده‌های دونالد ترامپ، رقیب انتخاباتی‌اش قرار دهد، گفت: «ترامپ می‌خواهد ما را از بقیه دنیا جدا کند، ما اما در کنار دیگران قدرتمندیم.»

ترامپ معاهدات آمریکا با ناتو و کشورهای این‌سوی آتلانتیک را ناکارآمد معرفی کرده و قصد دارد پای آمریکا را از معاهدات چندجانبه بیرون بکشد. با این حال هیلاری کلینتون با رد این گفته‌ها تاکید کرد وی اگر رئیس‌جمهوری آمریکا شود با قدرت به معاهدات خود پایبند خواهد بود. او همچنین در این سخنرانی به موضوع حضور یک زن در انتخابات پرداخت و گفت: «امشب ما به یک نقطه مهم در تاریخ کشورمان به سوی دستیابی به ملتی کامل‌تر رسیده‌ایم. این اولین‌بار است یک حزب عمده یک زن را نامزد ریاست‌جمهوری می‌کند. من به‌عنوان دختر مادرم و مادر دخترم اینجا ایستاده‌ام، پس خوشحالم چنین روزی از راه رسیده است.» او همچنین سعی کرد در نطق خود نظر هواداران رقیب سابق خود، برنی سندرز را جلب کند برای همین با تشکر از برنی سندرز گفت: «برنی، من صدای تو را شنیدم. کمپین تو به میلیون‌ها آمریکایی الهام بخشید، به‌خصوص جوان‌هایی که روح و جانشان را در خدمت رقابت‌های مقدماتی گذاشتند. شما مسائل عدالت اجتماعی و اقتصادی را در صدر و کانون مباحثات قرار دادی و جایی که باید باشند.» کلینتون در ستایش باراک اوباما نیز گفت: «آمریکا به خاطر ریاست‌جمهوری باراک اوباما کشوری قوی‌تر است و دوستی او مرا هم آدم بهتری کرده است.»

هیلاری کلینتون در این سخنرانی با دفاع از دستاوردهای باراک اوباما گریزی هم به موضوع برجام زد و از آن دفاع کرد. وی گفت: «افتخار می‌کنم بدون حتی شلیک یک گلوله برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم و اکنون نوبت اجرای آن فرا رسیده است.»

وزیر خارجه پیشین دولت باراک اوباما در ادامه سخنرانی خود، با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد ایالات‌متحده گفت: «ماموریت اصلی من به‌عنوان رئیس‌جمهوری خلق فرصت‌های بیشتر و شغل‌های بهتر با دستمزدهای بالاتر، همین‌جا در ایالات‌متحده آمریکا خواهد بود.» هیلاری کلینتون همچنین به ناامنی‌های گسترده در سراسر جهان اشاره کرد و گفت: انتخاباتی که ما امروز با آن روبه‌رو هستیم «بسیار حساس» است، به‌خصوص وقتی که پای امنیت ملی در میان است. به گفته او، «هرکس که اخبار را دنبال می‌کند متوجه تهدیدها و آشفتگی‌هایی که با آنها مواجهیم می‌شود. از بغداد و کابل، تا نیس و پاریس و بروکسل، تا سن برناردینو و اورلاندو، با دشمنان مصممی روبه‌رو هستیم که باید شکست داده شوند. از این‌رو تعجبی نیست که مردم مشتاقانه در جست‌وجوی تضمینی دوباره هستند؛ در جست‌وجوی یک رهبری استوار و ثابت‌قدم.» کلینتون گفت بر خلاف دونالد ترامپ که هیچ راهکاری برای مبارزه با تروریسم ارائه نداده، او در این زمینه پیشنهادهای مشخصی دارد. نامزد دموکرات‌ها همچنین در سخنان خود تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم زرادخانه هسته‌ای را به ترامپ بسپاریم.»

واکنش ترامپ به کنوانسیون دموکرات‌ها

دونالد ترامپ در این چند روز از هجمه‌ای که علیه وی صورت گرفته، ناراحت است. او اما کسی نیست که به راحتی از درگیری فرار کند، از این‌رو در یک توییت نوشت: برخی از سخنرانان را دوست داشتم با مشت و لگد له کنم. او همچنین با به استهزا گرفتن سخنان هیلاری کلینتون در روز آخر کنوانسیون گفت: فرد فاسدی مانند هیلاری کلینتون نمی‌تواند از من انتقاد کند. کلمه فاسد یکی از تازه‌ترین کلمات استفاده‌شده از سوی ترامپ است. ترامپ در یک توییت نوشته است: هیلاری دوست ندارد از اسم میانی خود یعنی «Rodham» استفاده کند زیرا از لحاظ فونتیک نزدیک کلمه «Rotten» یعنی فاسد و گندیده است.

هیلاری برگشت

در حالی که در چند روز گذشته اردوگاه جمهوری‌خواهان به‌شدت روی صعود ترامپ در نظرسنجی‌ها مانور می‌دادند، در تازه‌ترین نظرسنجی هیلاری کلینتون توانسته است مجددا از دونالد ترامپ عبور کند. به گزارش رویترز در نظرسنجی این شبکه خبری و «Ipsos poll » هیلاری کلینتون با اختلاف ۶ درصدی توانسته است از دونالد ترامپ عبور کند. در این نظرسنجی هیلاری کلینتون با ۴۱ درصد به صدر نامزد مطلوب ایالات‌متحده بازگشته است و دونالد ترامپ با ۳۵ درصد در رده دوم قرار گرفته است. در نظرسنجی هفته گذشته رویترز هیلاری کلینتون ۴۱ درصد و دونالد ترامپ ۳۸ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود. گفته می‌شود سخنرانی هیلاری کلینتون در صعود وی نقش قابل‌توجهی داشته است.