گروه جهان: دونالد ترامپ، پنج‌شنبه شب نامزدی حزب جمهوریخواهان ایالات متحده را در میان دو قطبی شدید ایجاد شده پذیرفت، کسانی که در یک سوی قطب احساس می‌کنند کنترل کشور از دست خارج شده است، از این‌رو در آرزوی یک رهبر سلطه‌جو و پرخاشگر هستند تا از کشورشان حفاظت کنداما قطب دیگر یا همان محافظه کاران کلاسیک احساس می‌کنند که ترامپ فاقد قابلیت‌های اساسی برای اجرای اصول محافظه کارانه است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، او در این سخنرانی با لحنی سیاه و تصویری تاریک ایالات متحده را به تصویر کشید و مردم آمریکا را ملتی رنج دیده و تحقیر شده نشان داد. او به گونه‌ای سخنرانی خود را پیش برد تا خود را یگانه ناجی قدرتمند ایالات متحده تصویر کند و خود را شخصی قانونمند و مطیع نشان داد که هم‌زمان نگاهش را از روی دشمنان ایالات متحده برنخواهد داشت. او در یکی از لحن‌های مایوسانه و شوم خود درحالی‌که پشتش به پرچم‌های برافراشته ایالات متحده بود گفت: «کنوانسیون ما زمانی برگزار می‌شود که بحران ملت ما را احاطه کرده است.» او افزود: «به خط مشی‌های ما حمله شده است، و تروریسم به شهرهای ما نفوذ کرده و زندگی ما را به مخاطره انداخته است. هر سیاستمداری که این شرایط را درک نکند شایسته رهبری برای ایالات متحده نیست». او در بخش دیگر سخنان خود درحالی‌که مدام صدایش را بالاتر می‌برد نام ایالات‌هایی را می‌آورد که در آنها چند پلیس کشته شده‌اند. جمعیت برای او هورا سر می‌دادند و با دست زدن سخنان وی را تایید می‌کردند. او مدام این جمله را تکرار می‌کرد: «نظم و قانون». چند بار هم وی نظم و قانون را بخش‌بخش گفت و تاکید کرد باید نظم و قانون به این کشور بازگردد.

ترامپ در سخنرانی خود چند نبش قبر هم داشت. سر زدن او به وقایع نژادپرستانه دهه ۶۰ و حادثه ۱۱ سپتامبر جزو مواردی بودند که وی در باب آنها سخن گفت. مرد ۷ میلیارد دلاری جمهوریخواهان اما در یک چرخش ناگهانی نگاهی امیدوارانه به آمریکا پیدا کرد و بازگشت به دوران ریگان را به نوعی هدف خود عنوان کرد. ترامپ در ادامه سخنان تند خود موضوع مهاجرت و حضور مردمان دیگر از کشورهای خصم آمریکا را مطرح کرد و دوباره خواستار محدودیت بیشتر شد. او همچنین در مورد قوانین جزایی هم صحبت‌هایی داشت. صحبت‌هایی پوپولیستی که احتمالا عوام آنها را در روز انتخابات با آغوش باز بپذیرند. سخنرانی ترامپ اگر به‌طور اختصاصی در باب موضوعات مهم بخش بخش شود، در خصوص زنان، لاتین‌تبارها، سیاهان و سایر موضوعاتی بود که ترامپ در آن شدید و خشن صحبت می‌کند. در این شرایط ترامپ یک کلمه هم از «سقط جنین» صحبت نکرد، این در حالی است که موضوع سقط جنین یکی از مباحث اصلی جمهوری‌خواهان در هر دوره‌ای است زیرا اونجلیکاها، که عمدتا طرفدار جمهوری‌خواهان هستند این موضوع را یک موضوع حیاتی و حساس می‌بینند.

ترامپ در سخنرانی پنج‌شنبه شب خود بارها برخی از خط مشی‌های جمهوری‌خواهان را به چالش کشید. او از وفاداری «ارتدوکسی» آنها به تجارت‌ بین‌الملل انتقاد کرد و در این بحران جهانی خواستار محدودیت شد. او همچنین در مورد ۱۵ سال جنگ در خاورمیانه هشدار داد و آخرین رئیس‌جمهوری جمهوریخواهان یعنی جورج بوشِ پسر را مورد سرزنش قرار داد.

البته ترامپ در روز سخنرانی‌اش مهم‌ترین پایگاه دموکرات‌ها را مورد هدف قرار داد تا رای آنها را در هشتم نوامبر از آنِ خود کند.

اتحادیه کارگران معدن که از اساس طرفدار دموکرات‌ها است، مهم‌ترین «جامعه هدفی» بود که ترامپ روز پنج‌شنبه برای خود انتخاب کرده بود. او به کارگران این بخش قول داد حداقل دستمزد آنها را بالا خواهد برد. او در این خصوص گفت: «اینها زنان و مردانی هستند که صدایشان در میان هیاهوها و صدای ثروتمندان شنیده نمی‌شود. کسانی که سخت کار می‌کنند اما دیر زمانی است که صدایی ندارند. من صدای شما هستم!» ترامپ در این سخنرانی قسم خورد که از شهروندان آمریکا را از خشونت و کشورهای خارجی که دارای سیاست‌های خصمانه هستند، محافظت کند. ترامپ که به‌طور رسمی نامزدی حزب جمهوریخواهان را پذیرفته است در یک اظهارنظر جنجالی نیز گفت که همه تصمیمات او از جمله در حوزه سیاست خارجی بر اساس شعار «آمریکا اولویت است» اتخاذ خواهد شد. پیش‌تر، دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران، حتی از تضمین حمایت نظامی کامل ایالات متحده از بیست و هشت متحد آن کشور در پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - خودداری کرده بود. او در پاسخ به سوالی در مورد نگرانی کشورهای عضو ناتو در حوزه بالتیک از اقدام نظامی روسیه، گفت که اگر روسیه به آنها حمله کند، قبل از پاسخ به درخواست کمک از سوی آنها این موضوع را بررسی خواهد کرد که «آیا آنها به تمامی تعهدات خود نسبت به آمریکا عمل کرده‌اند یا نه.» وی گفت: «تنها اگر چنین کرده باشند، جواب ما مثبت خواهد بود.»

سخنان ترامپ اما روز گذشته با واکنش کاخ سفید مواجه شد. کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که ایالات متحده به تمامی تعهدات خود در قبال ناتو پایبند خواهد بود. ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود به رقیبش هیلاری کلینتون از جبهه دموکرات‌ها پرداخت و وی را مسوول اصلی بحران‌های سوریه، عراق، لیبی و مصر معرفی کرد. او همچنین تاکید کرد که در دوران اوباما امنیت کمتر شده است، زیرا تصمیمات مهم خارجی را به هیلاری کلینتون سپرده بود.