گروه جهان: حملات تروریستی به شهر نیس نه تنها موجب تمدید وضعیت فوق‌العاده تا سه ماه دیگر شد، بلکه باعث شد دولت سوسیالیست اولاند هم در آچمز قرار بگیرد. در وضعیت فوق‌العاده هرگونه گردهمایی که برای نظم عمومی خطرناک باشد، لغو می‌شود و دولت می‌تواند در چارچوب قانون آن وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را که از تروریسم حمایت می‌کنند یا تحریک به اقدامات تروریستی می‌کنند، مسدود کند.

اکنون دولت اولاند از دو سو مورد هجمه قرار گرفته است: از یک‌سو نیکولا سارکوزی، نخست‌وزیر قبلی فرانسه، دست به کار شده و انتقاد از اولاند را شروع کرده است. سارکوزی و همراهانش معتقدند که دولت اولاند طی دو سه سال اخیر در برخورد با حوادث تروریستی عملکرد خوبی نداشته است. آنها می‌گویند بحران امنیتی با ماجرای شارلی ابدو شروع شد؛ اما ضعف‌های امنیتی باعث تکرار این حملات شد. به گزارش بی‌بی‌سی، نیکولا سارکوزی، همچنین خواستار اخراج همه تبعه‌های خارجی که ارتباطی با «افراطی‌گری» دارند، شد.

سارکوزی در ادامه اظهاراتش گفت: «دموکراسی نباید ضعیف و فقط در پی برگزاری مراسم‌های یادبود باشد. دموکراسی باید بگوید ما برنده این جنگ خواهیم بود.» وی گفت از تدابیر شدیدتر مثل اخراج تندروها و افراد دارای گرایش‌های افراطی از فرانسه و ردیابی الکترونیک کسانی که در معرض افراط‌گری قرار دارند، حمایت می‌کند.

همچنین براساس یک نظرسنجی که در روزنامه فیگارو منتشر شد، مردم فرانسه اعتماد خود را به دولت اولاند از دست داده‌اند. این گزارش نشان داد که تنها ۳۳ درصد از پرسش شوندگان به توان سران کنونی در مبارزه با تروریسم باور دارند. این در حالی است که میزان اعتماد به دولت پیش از این حملات، دست کم ۵۰ درصد بود. در همین حال در مراسمی که برای ادای احترام به قربانیان حمله تروریستی در شهر نیس فرانسه برگزار شد، سران الیزه از سوی حضار «هو» شدند. در مراسم یادبود ۸۴ قربانی حادثه تروریستی نیس، پیش و پس از برگزاری یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان، هزاران شرکت‌کننده حاضر در این مراسم که در این شهر برگزار شد خطاب به مانوئل والس، نخست‌وزیر سوسیالیست، شعار «استعفا، استعفا» سر دادند. شماری نیز فریاد می‌زدند: «اولاند، استعفا.»

نظرسنجی اخیر در فاصله کمتر از یک سال از انتخابات ریاست جمهوری انجام شده و مخالفان سیاسی که معمولا در چنین مواقعی که احساسات عمومی در ماتم است برای ایجاد موج انتقاد خویشتن‌داری به خرج می‌دهند این بار به شکلی نامتعارف به سرعت و به شدت پیکان انتقاد خود را به سمت اولاند و دولت وی نشانه رفته‌اند. در همین راستا، برنارد کازنو وزیر کشور فرانسه در سخنانی از سیاستمداران مخالف برای حمله به دولت به علت این حادثه در حالی که هنوز بسیاری از قربانیان شناسایی یا دفن نشده‌اند، انتقاد کرد.