فرود آل‌سعود در باند اسرائیل

دنیای اقتصاد: الرای تونس روز گذشته به نقل از مقامات سعودی از اولین پرواز مستقیم عربستان به اسرائیل خبر داد. به ادعای این مقامات، پرواز بوئینگ ۷۸۷ در روز ۷ جولای ساعت ۷ به وقت گرینویچ در فرودگاه بن گوریون به زمین نشسته است؛ اما براساس بررسی روزنامه «دنیای‌اقتصاد» از سایت‌های آنلاین فروش بلیت هواپیما مثل تریپ ادوایزر اولین پروازی که از عربستان به اسرائیل انجام شده در ۱ جولای یا جمعه ۱۱ تیرماه بوده است. این پرواز از فرودگاه ملک خالد در ریاض به فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو انجام شده است.

گروه جهان: عربستان سعودی برای نخستین بار پرواز مستقیم میان فرودگاه‌های خود با فرودگاه‌های اسرائیل را برقرار کرده و از پرواز هواپیمایی خود به فرودگاه بن گوریون رونمایی کرد. عبدالله مهیوب، سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان به خبرگزاری فرانس پرس گفت: «مفتخرم که به اطلاعتان برسانم هواپیماهایی از طراز بوئینگ ۷۸۷ در روز ۷ جولای ساعت ۷ به وقت گرینویچ در فرودگاه بن گوریون به زمین نشست. همچنین قرار است به زودی پروازهایی از شهرهای مختلف عربستان به اسرائیل برقرار شود.» وی همچنین گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از این اقدام عربستان با قدرت حمایت می‌کند و اصرار دارد که پروازهای هواپیما‌های عربستان به اسرائیل افزایش یابد.‌ ای دبلیو‌دی در این باره می‌نویسد که هدف نتانیاهو از این حمایت این است که می‌خواهد اسرائیل را از انزوای روزافزونی که در منطقه و محیط عربی اش دچار است، خارج کند. عبدالله العتیبی، معاون وزیر حمل‌ونقل عربستان سعودی به پایگاه خبری‌ ای دبلیو دی گفت: «آمادگی‌های لازم انجام شده و اگر مذاکرات به خوبی پیش روند خود را آماده انجام هفته‌ای یک پرواز به تل‌آویو خواهیم کرد.» گزارش‌ها حاکی است که بازار سهام تل‌آویو وضعیت مناسبی دارد و برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذاب است و اسرائیل به زودی به مکانی رقابتی برای ثروتمندان عرب برای سرمایه‌گذاری سخاوتمندانه آنها در سرزمین یهود تبدیل خواهد شد. در همین رابطه گفته می‌شود ملک سلمان به وزیر حمل‌ونقل خود توصیه کرده است که با دوستان اسرائیلی همکاری بیشتری داشته باشد تا تحول تاریخی در روابط دو طرف تسهیل شود. معاون وزیر حمل‌ونقل عربستان همچنین گفت: «تصمیم به برقراری پرواز مستقیم میان عربستان و اسرائیل در کابینه دولت‌های دو طرف مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است. تل‌آویو و حیفا دو شهری هستند که احتمالا عربستان به آنها پرواز مستقیم خواهد داشت.» اما براساس بررسی روزنامه «دنیای اقتصاد» از سایت‌های آنلاین فروش بلیت هواپیما، اولین پروازی که از عربستان به اسرائیل انجام شده در ۱ جولای یا جمعه ۱۱ تیرماه بوده است. همچنین در بررسی‌ها مشخص شد که در دو سایت خرید آنلاین بلیت هواپیما (Trip Advisor) خط هوایی ریاض به تل‌آویو از فرودگاه ملک خالد به فرودگاه بن گورین باز شده و مسافران می‌توانند خرید بلیت انجام دهند. با این حال، گزارش‌های ضد و نقیضی در این باره به چشم می‌خورد.

«تایمز آو اسرائیل» در گزارشی اعلام کرد که هواپیمایی عربستان به‌دلیل مشکلات فنی در فرودگاه بن گورین فرود آمده بود. این سایت می‌افزاید هواپیمای سعودی بدون مسافر از بروکسل به مقصد اسرائیل رفته بود. این روزنامه می‌نویسد مالک این هواپیما یک شرکت اروپایی بود که به اجاره عربستان سعودی در آمده بود. این هواپیما به‌دلیل تعمیرات معمول از سوی شرکت Bedek در اسرائیل فرود آمد؛ این شرکت با صنعت هواپیمایی اسرائیل قرارداد داشت. پیش‌تر نیز اعلام شد که دولت عربستان قرارداد خود با این شرکت اروپایی را لغو کرده است. خبرگزاری AWD نیوز نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکا نیز در گزارشی اعلام کرد که هزاران تاجر عرب از طریق یک شرکت هواپیمایی ترک یا اروپایی سفرهای خود به تل‌آویو را انجام می‌دادند؛ اما اکنون اعلام شده که عربستان و اسرائیل پروازهای تجاری مستقیم خود را برقرار کرده‌اند.

این خبر امیدواری‌هایی را در بورس اسرائیل به وجود آورده که از این پس تاجران و سرمایه داران عرب پول‌های خود را به سرزمین‌های اشغالی منتقل کرده و زمینه رشد اقتصادی در این سرزمین را فراهم می‌کنند. خبرگزاری AWD می‌افزاید که ملک‌سلمان دستور داده تا این حرکت تاریخی به سرانجام برسد. این خبرگزاری می‌نویسد این اقدام منجر به همزیستی مسالمت‌‌آمیز و افزایش صلح میان این پادشاهی نفتی با اسرائیل خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه عربستان می‌گوید: «مساله پرواز مستقیم میان ریاض- تل‌آویو در چند جلسه کابینه بررسی شد و نتیجه مذاکرات رضایت‌بخش بود.»