سندرز خیانتکار

گروه جهان: هنوز لحظاتی از حمایت برنی سندرز، نامزد چپ‌گرای دموکرات‌ها از هیلاری کلینتون، نماینده طیف لیبرال‌ها نگذشته بود که در فضای مجازی توفانی علیه این پیرمرد ورمونتی به راه افتاد. توفانی هشتگ‌وار با دو کلید واژه «خودفروخته» و «خیانتکار».

یکی از کاربران توییتر نوشته بود: «هی برنی سندرز! من هم به فرزندم خواهم گفت که خودفروختگی را از تو یاد بگیرد»، دیگری هم با یک هشتگ «خودفروخته» نوشته بود به نظر می‌رسد برنی سندرز تمامی کمک‌های مالی را به اردوگاه هیلاری کلینتون اهدا کرده است. حالا برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که طرفداران برنی سندرز از هیلاری کلینتون حمایت نکنند و آرای وی به صندوق دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان افزوده شود. در همین حال دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان نیز همپای طرفداران برنی سندرز، وی را یک خودفروخته خواند و گفت: حمایت سندرز از هیلاری کلینتونِ کلاهبردار، خیانت به طرفداران سندرز بوده است. دونالد ترامپ بر این باور است که با حمایت سندرز از هیلاری کلینتون طرفداران وی به وزیر سابق امور خارجه آمریکا رای نخواهند داد.

برنی پشت هیلاری ایستاد

روز سه‌شنبه هیلاری کلینتون و برنی سندرز به‌طور رسمی پایان رقابت‌های دو نفره خود را اعلام کردند و سناتور اهل ورمونت نیز به‌طور رسمی از هیلاری کلینتون دفاع و حمایت کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، در این روز برنی سندرز و هیلاری کلینتون اعلام کردند که برای مبارزه این دو یک دشمن مشترک دارند: دونالد ترامپ.

سندرز در روزی که از وزیر سابق امور خارجه آمریکا حمایت کرد، گفت: «به اینجا آمده‌ام تا به‌طور روشن از هیلاری کلینتون حمایت کنم و بگویم چرا او باید رئیس‌جمهوری بعدی ایالات‌متحده باشد.» برنی سندرز که خود را یک سوسیالیست می‌خواند، افزود: «من قصد دارم تا هر کاری از دستم بر می‌آید برای ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون انجام دهم.» به‌طور مشخص، برنامه مشترک این دو نامزد ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده تنها یک هدف بزرگ داشت و آن هم اعلام دشمنی با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان بود. با این حال «زبان بدن» این دو نشان می‌داد هنوز این دو به اتحادی که به زبان می‌رانند، نرسیده‌اند. به غیر از اینکه این دو به اتفاق پا روی صحنه گذاشتند، هر دو سعی داشتند تا جایی که امکان دارد از هم دور بایستند. حتی زمانی که برنی سندرز در سخنرانی ۳۰ دقیقه‌ای خود از هیلاری کلینتون نام می‌برد، هرگز چهره او را که در کنارش ایستاده بود نشان نمی‌داد.

پس از سخنرانی برنی سندرز، نوبت به هیلاری کلینتون رسید. هیلاری کلینتون اعلام کرد که یک ارتش دو نفره درست کرده‌اند تا دشمنی مشترک به نام دونالد ترامپ را شکست بدهند. او در این‌باره گفت: «نمی‌توانم دقیق بیان کنم اما این انتخابات خیلی لذت‌بخش است وقتی ما در کنار هم قرار گرفته‌ایم.» او سپس رو به جمعیت می‌کند و با صدای بلند ادامه می‌دهد: «اصلا می‌دانید قضیه از چه قرار است؟ ما با هم قوی‌تر هستیم.» به‌رغم اینکه تن صدای کلینتون مانند یک «فرد پیروز» بود اما هنوز مباحثی که برنی سندرز روی آنها تاکید داشت، برای ادامه راه وی تبدیل به بار سنگینی شده است. انتقاداتی که برنی سندرز در مدرسه «جیمنازیم» داشت تبدیل به مهم‌ترین محورهای خواسته طرفداران پیرمرد ورمونتی بوده است. حداقل دستمزد، اصلاح همکاری‌های تجاری موسوم به «فرا آتلانتیک» و در نهایت تامین مالی دانشجویان کالج از مهم‌ترین خواسته‌های طرفداران برنی سندرز است. خواسته‌هایی که سندرز از آنها حمایت کرد و به «انقلاب سندرز» شهرت پیدا کرده است. برای همین کلینتون در سخنرانی خود مجبور شد از هواداران سندرز دلجویی کند و بگوید: سناتور سندرز مردمی را از حاشیه به بیرون آورد و شروع‌کننده یک جریان سیاسی شد. او انرژی‌بخش و الهام‌بخش جوانانی شد که به کشور اهمیت می‌دهند. هیلاری کلینتون همچنین در پایان سخنرانی خود از طرفداران و هواداران کمپین برنی سندرز تشکر کرد و آن را «روح‌نواز» توصیف کرد.

برخی می‌گویند توجه هیلاری کلینتون به برخی شعارهای برنی سندرز موجب می‌شود آرای جوانان به صندوق هیلاری کلینتون اضافه شود و در نهایت برای روز هشتم نوامبر تبدیل به یک برگ برنده شود. در مقابل برخی بر این باورند که ایستادن برنی سندرز در کنار فردی که میلیون‌ها نفر او را نپذیرفته‌اند کاری عبث و بیهوده بوده و رای‌های سندرز به جیب هیلاری کلینتون نخواهد رفت.

برای همین سندرز قصد دارد طرفداران خود را مجاب کند در روز هشتم نوامبر از هیلاری کلینتون حمایت کنند. او در این خصوص گفت: جا دارد از ۱۳ میلیونی که طی این کارزار به من رای دادند تشکر کنم. کمپین ما در ۲۲ ایالت پیروز شد و تقریبا توانستیم آرای ۱۹۰۰ «هیات نمایندگی» را به دست آوریم. حالا اما پس از ۱۴ ماه زد و خورد یکی از موانع برای هیلاری کلینتون پیش از برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات‌ها برداشته شد. اما بانوی سابق اول این کشور هنوز یک مانع مهم‌تری در پیش دارد و آن هم جذب طرفداران برنی سندرز است.

نشانه‌های این موضوع هم از روز سه‌شنبه دیده می‌شد، جایی که طرفداران سندرز فریاد می‌کشیدند «ما به هیلاری رای نخواهیم داد» و طرفداران هیلاری کلینتون با یک «هیس» آنها را دعوت به آرامش می‌کردند. با این حال برخی از نظرسنجی‌ها حکایت از جذب بخشی از آرای سندرز دارد. هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌های کلی و ایالتی توانسته از دونالد ترامپ پیشی بگیرد. در نظرسنجی‌های صورت گرفته هیلاری کلینتون در پنسیلوانیا، فلوریدا، اوهایو، کلرادو، آیووا، ویرجینیا، کارولینای شمالی و نیوهمپشایر بالاتر است و تنها در ایالت جورجیا است که با ۵ امتیاز عقب‌تر از دونالد ترامپ است. البته در نظرسنجی‌های ملی یک اتفاق شگرف افتاده و هیلاری کلینتون توانسته اختلاف امتیازات خود را نسبت به دونالد ترامپ افزایش دهد و با ۱۳ امتیاز اختلاف بالاتر از وی بایستد. به گزارش رویترز، هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌های ملی با امتیاز ۴۶ درصد نسبت به ترامپ ۳۳ درصدی از وی پیش افتاده است. این در حالی است که پیش از حمایت سندرز از هیلاری کلینتون اختلاف آرای بین این دو ۱۰ درصد بود و هیلاری کلینتون با رای ۴۵ درصدی از دونالد ترامپی که ۳۵ درصد رای داشت پیش افتاده بود. پیش‌بینی می‌شود رشد آرای هیلاری کلینتون به حمایت سندرز از هیلاری کلینتون بازگردد. با این وجود به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ قصد ندارد در جذب آرای طرفداران برنی سندرز کوتاه بیاید. او برای این منظور دو راهکار در نظر گرفته است. راهکار اول او توییتر است که با توییت‌های دلربایانه طرفداران سندرز را نشانه گرفته است. به‌عنوان مثال او در یکی از این توییت‌ها نوشته است: «اگر دوستدار از بین رفتن توافقات بد تجاری و لابی‌های جهانی‌سازی هستید، آغوش من به روی شما باز است.» البته راهکار دوم او بیانیه‌ای بود که تیم ترامپ بلافاصله پس از اتحاد دموکرات‌ها منتشر کردند. در این بیانیه آمده است: سندرز نیز به سیستم تقلب پیوست. برنی سندرز از کسی حمایت خواهد کرد که طرفدار جنگ و وال‌استریت است. نامزدی که خود شعار مبارزه با ویژه‌خواری می‌داد حالا از ویژه‌خوارترین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده حمایت می‌کند. نامزدی که نسبت به باز بودن مرزها هشدار می‌داد و از نابودی طبقه کارگر سخن می‌گفت، حالا از نامزدی حمایت می‌کند که از درهای باز صحبت می‌کند. برنی سندرز با حمایت از هیلاری کلینتون نشان داد که به سیستم فاسد پیوسته است.

کارشناسان می‌گویند تا روز انتخابات نهایی دعوای این دو بر سر جذب طرفداران سندرز ادامه خواهد داشت.